Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 02 nov 2011 11:37

lapalmeraie schreef:Je zou zo aan de slag kunnen als weerman Robbin :lol:

Nou dat ook weer niet, maar mijn interesse heeft het wel. Sinds 2006 houdt ik alles bij hier in de tuin waardoor je vervolgens een redelijke inschatting kan maken hoeveel invloed bijvoorbeeld een microklimaat kan hebben. De vorstnachten houdt ik echter al bij sinds de winter 2003 volgens mij, als je alle vorstnachten op een rij zet sinds die tijd blijkt dus dat de afgelopen winters redelijk uniek waren voor mij dan. Anderzijds vind ik het gewoon leuk om met enige regelmaat te kijken hoe kaarten/modellen zich evoluren gedurende een maand. Dit vooral in de zomer dan, er zijn tal van potentiele kaarten geweest waarop de eerste 40tiger in Nederland haalbaar was. Helaas komen dergelijke kaarten dan niet uit, maar dat ze er zijn geweest toont bijvoorbeeld wel een verandering aan.

Zo kun je bijvoorbeeld ook zien dat deze eerste Novemberweek redelijk uniek te noemen is indien de voorspellingen uitkomen. Ze geven tot zondag eigenlijk zo'n 16-17 graden en donderdag zou het lokaal misschien wel kunnen stijgen naar 19 graden. Hieronder bijvoorbeeld mijn top 10 warmste maximums van November sinds 2006 tot deze morgen. Indien de voorspellingen dus uit zouden komen, kan deze top 10 er aan het eind van deze week wel eens heel anders uitzien.

01) 18.3°C 25 November 2006
02) 17.7°C 01 November 2011
03) 17.2°C 14 November 2010
04) 17.1°C 15 November 2006
05) 17.1°C 13 November 2009
06) 16.9°C 21 November 2009
07) 16.6°C 16 November 2006
08) 16.4°C 01 November 2009
09) 16.2°C 28 November 2006
10) 16.2°C 14 November 2009

Het is dus meer een hobby erbij, en eigenlijk inherent aan mediterrane planten. Veel mensen met mediterrane planten hebben namelijk ook wat met het weer, logisch ook.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 nov 2011 18:07

Populair topic is dit wel, reeds meer dan 10 000 views :)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 nov 2011 23:03

'Extreme winter op komst'
Afbeelding
Er staat Nederland weer een koude winter te wachten. De langetermijnkaarten van Meteoconsult geven dat aan. Dat meldt EenVandaag op zijn website.
De Britse langetermijnvoorspeller James Madden rept zelfs over temperaturen van twintig graden onder nul en enorme sneeuwval voor Groot-Brittannië en Ierland.

De voorspellingen van een koude winter passen in het weerbeeld van de afgelopen jaren. Studies geven aan dat een afnemende activiteit van de zon hiermee in verband staat. Volgens EenVandaag wordt al gesproken van 'een kleine ijstijd'.

In het land worden voorbereidingen getroffen. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag. In het totaal heeft de gemeente Rotterdam 8 miljoen kilo strooizout besteld.

De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht
©Volkkrant.nl
Video Eenvandaag:
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/388 ... r_op_komst
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plasta op 03 nov 2011 00:55

;) Wanneer komt de eerste kou????
Begin november is toch echt nu en als ik de grafieken voor de komende 2 weken bekijk, is het bijna lachwekkend dat de voorspellingen nu al niet uitkomen..........
Ik ga niet zeggen, dat het geen strenge winter wordt of niet, want ik weet het domweg niet.
Maar ik vrees, dat de meeste weerbureaus ook maar hun dikke duim gebruiken :roll:
En als ze allemaal wat roepen, heeft er uiteindelijk altijd wel 1 achteraf gelijk gehad.
Het weer is voor ons mensen en supercomputers toch heeeeel complex wat de verwachtingen voor de langere termijn betreft. Er zijn zo absurd veel factoren, die een rol spelen ( waaronder zeker ook een factor toeval) dat het de komende jaren/decennia nog niet zo heel betrouwbaar zal zijn. Men leert snel en het gaat steeds beter, maar men is er nog lang niet!
Of vertel ik nu onzin :?:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 03 nov 2011 01:01

Volgens de weerman blijft het de komende week nog vrij zacht en wat de sneeuw betreft laat die maar lekker ergens anders vallen waar ze er geld aan verdienen hier kost het alleen maar geld ;)
Wordt soms niet goed van al die voorspellingen het lijkt wel of ze hopen op een strenge winter :evil:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor plasta op 03 nov 2011 01:08

Morgen krijgen we misschien/waarschijnlijk met record-temperaturen in positieve zin te maken.
Dat is veel beter nieuws :applaus:
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 03 nov 2011 01:11

Morgen krijgen we misschien/waarschijnlijk met record-temperaturen in positieve zin te maken.
Dat is veel beter nieuws :applaus:

Net hoe je het bekijkt ;) je kan het zien als gevolg van klimaatsverandering en dat is wat minder prettig.

Persoonlijk hou ik wel van een lekker koude winter, vooral met veel sneeuw. En als je plantjes er niet tegen kunnen had je maar makkelijkere planten moeten nemen (a) of je kan altijd een leuk truitje voor ze breien voor in de winter :fluiten: :thumb_up:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor plasta op 03 nov 2011 01:17

Ik heb bewust het woord klimaat vermeden.
Dat het klimaat verandert, betekent niet dat deze winter koud moet zijn.
Voor de rest, tja wat verwacht je op een exotenforum :lol:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 03 nov 2011 01:51

plasta schreef:Ik heb bewust het woord klimaat vermeden.
Dat het klimaat verandert, betekent niet dat deze winter koud moet zijn.
Voor de rest, tja wat verwacht je op een exotenforum :lol:

Raymond

Voor mij mag het zo blijven tot maart en dan terug 25°C. :fluiten:
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 nov 2011 05:30

Hier lekker zacht deze morgen!
15 °C. en weinig wind.
JmC4c

502 bedankjes