@ Hexina: merci
Tijd voor een update.
Vandaag heb ik nog enkele grote Musa’s uitgegraven , opgepot en in de serre gezet.
Nu heb ik een paar dagen tijd , en de temperaturen worden toch wat lager, dus…
De bruine bladeren is allemaal vorstschade, dus de vorige vorstperiode heeft het hier al redelijk gevroren.

Zo zag de exotenborder er uit als de colocasia’s en Ensete’s weg waren. Nu ben ik bezig met de grote Musa’s uit te graven. De Phoenix en Washingtonia komen nu ook weer meer tevoorschijn (stonden achter Ensete’s) Deze 2 zijn toch redelijk gegroeid dit jaar, de Phoenix is meer en langere bladeren gaan maken, ook de stam is een stuk dikker geworden.

Poncirus

Diospyros virginiana ‘Yates’

Sauromatum nubicum knol , deze knol is 3 jaar oud, geplant met +-1cm diameter.

Epimedium sp. nova cc

Asarum caudatum
Musa’s uitgraven:

2* M. yunnanensis

Musa yunnanensis

3* Musa dajiao

Musa itinerans ‘Burmese Blue’ , met uitlopers die in een boog van de moederplant weg gaan 20-30cm ver.
Een grote sikkimensis, stap voor stap:

1). Losgraven, in dit geval 40 cm diep en een stukje van de stammen af om eventuele nieuwe scheuten niet te kwetsen.

2). Plat leggen

3). Pot erover schuiven

4).Recht zetten op het transportkarretje

5).Wortels in de pot duwen, en aanvullen met potgrond
6). Naar de serre rijden met de stammen leunend op mijn schouders (sorry geen foto van

) , in de serre zetten en bladeren afknippen die te hoog zijn (in dit geval bijna alles…)
Morgen ga ik mijn 2 grootste Musa’s binnen halen, een M. tibet en nog een andere M. sikkimensis.
Het begint krap te worden in de serre.
Gr,
Sven