Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor plasta op 05 dec 2011 01:27

Vandaag heb ik eindelijk de maurelli de garage in gesleept.
Ik moest circa 30 cm stam afzagen om hem binnen te krijgen. Ondanks een paar keer lichte vorst zag het er van boven nog aardig gezond uit. Een kleine maurelli is de zolder op gegaan en zag er ook nog redelijk uit.

P1060964-K290.jpg
P1060964-K290.jpg (291.75 KiB) 4505 keer bekeken
P1060965-K290.jpg
P1060965-K290.jpg (292.25 KiB) 4505 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor loowie op 05 dec 2011 10:55

Dat is ook een flinke reus zeg!
loowie

19 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 05 dec 2011 11:47

ook de moeite

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 05 dec 2011 11:49

zo'n kleintje :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2011 20:22

Bijna zo groot als al onze maurelli's opgeteld :)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 dec 2011 18:48

Doet pijn he als je hem zo ziet en weer terug moet opbergen...
Dat het maar rap terug voorjaar is ;)
Van dat beetje kou moet je zeker geen schrik hebben, een paar uurtjes vorst kan die makkelijk verdragen. Ik heb mijne ook nog maar net binnen gezet nu, het kan nog steeds buiten maar dat heeft weinig zin meer nu denk ik.
Moet wel zeggen dat het toch een mega is zenne 8-) , is zeker dubbel zo hoog als mijne denk ik.
Ik ben echt benieuwd wat die gaat doen volgend jaar als het je lukt (plaatsje vinden) hem in volle grond te zetten 8-)
Alvast ook veel succes met het overwinteren ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 02 jan 2012 15:27

Hey :)

De mijne heeft ook tot half december buitengestaan, heb hem binnengezet wegens de hoeveelheid neerslag. Want qua temperatuur zou hij momenteel nog altijd buiten kunnen staan.

Heb hem in de veranda gezet waar het minimaal een graad of 5 is. :)

De potgrond is wel nog een beetje vochtig, hoop dat die snel opdroogt.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn kleine planten staan in de serre en die zien er nog erg mooi uit voor de tijd van het jaar.
Afbeelding

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 jan 2012 22:23

Mooi Kevin maar ik zou hem niet te koel houden hoor met die vochtige potgrond. Het rotten kan snel gaan en de moeilijkste periode gaat nu stillaan beginnen...

Maar inderdaad de banaantjes doen het opvallend goed dit jaar (winter) Is ook niet echt moeilijk met deze zeer zachte winter. :thumb_up:
Hier doet de Big Maurelli het ook zeer goed. Door de wegblijvende koude koelt het niet genoeg af hier in de garage en daardoor blijven de bananen hier dus ook gewoon doorgroeien. Waaronder de big Maurelli nog het snelst met zo´n +-2cm per dag :? Gelukkig wint hij het gevecht met het plafond nog niet. Afgelopen weekend heb ik het nieuwste blad weer mogen snoeien, dat was alweer tot +-1,5m terug naar beneden gekomen vanaf het plafond :happy_thai: Zie foto...

Afbeelding

Heb nu ook alles wat losser gemaakt zodat de dikke sigaar ook wat meer plaats heeft voor de groei en de boel ook wat luchtiger staat. Enkel de buitenste laag van de stam is wat ingezakt/zacht geworden maar moet nog beginnen met indrogen :thumb_up: Zoals je kan zien werkt mijn truk met de nerven ook heel goed, deze moeten zelfs ook nog beginnen met indrogen dus ik ben er al van overtuigd dat ze nu de stam al niet meer zullen bereiken voor hij terug buiten mag. :mrgreen: Dus als het zo doorgaat ga ik ook nog eens weinig stam verliezen deze keer :D Na die drie harde winters ben ik reuze blij met deze zalige winter, of moet ik zeggen herfst ! :thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 02 jan 2012 22:38

Als de nerventruuk goed blijkt te werken (en dat kun je nu al zien) dan zul je veel volgers krijgen vermoed ik. ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 03 jan 2012 07:57

Carlo schreef:Als de nerventruuk goed blijkt te werken (en dat kun je nu al zien) dan zul je veel volgers krijgen vermoed ik. ;)

Vond het eigenlijk meteen al de moeite waard om is te proberen. Vanwege de hoogte van mijn plafond heb ik slechts 1/4 van de volledige nerflengte laten zitten. Slechts de bovenste 10 cm van deze nerven is aan het krimpen nu, dus ik ben ook positief :thumb_up:

Ik laat het blad niet doorgroeien maar knip het steeds weg wanneer deze het plafond dreigt te raken. In totaal heb ik om deze reden nu õngeveer 80 cm groei weg moeten knippen (verdeeld over 2 bladeren)

Hij heeft tot erg laat in het seizoen buiten gestaan ditjaar en is eigenlijk net voordat het natter werd naar binnen gegaan ;) Hierdoor is de volledige kluit van 120 liter kurkdroog. Heb me dus de moeite bespaard om hem kleiner te zetten. Net als vorige winter blijft de plant gewoon in zijn kuip staan. De stam voelt nog lekker hard aan en aan de voet komen er wortels dwars door de oude bladstelen naar buiten groeien ;)

Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers