Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor palmgek op 17 jan 2012 16:58

Mazzelaar ;) Maar het is je gegund hoor :thumb_up:
Eigenlijk ben ik stiekem wel blij met de -4 van vannacht :mrgreen: Die hardnekkige bladluis die al vanaf het najaar mijn Italiaanse Cipres aan het sucken is, is eindelijk weg :lol: Allemaal kapot gevroren ghegehehe.... :thumb_up: Zag ze er zo uitvallen toe ik er een keer goed mee schudde
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 jan 2012 17:12

palmgek schreef:Mazzelaar ;) Maar het is je gegund hoor :thumb_up:
Eigenlijk ben ik stiekem wel blij met de -4 van vannacht :mrgreen: Die hardnekkige bladluis die al vanaf het najaar mijn Italiaanse Cipres aan het sucken is, is eindelijk weg :lol: Allemaal kapot gevroren ghegehehe.... :thumb_up: Zag ze er zo uitvallen toe ik er een keer goed mee schudde

Mijn Cypres was met de noordwesterstorm geheel scheef gewaaid, net zoals ook de Trachycarpussen windschade hebben opgelopen. Echter neem ik windschade geheel voor lief indien de zwaardere vorst dan uitblijft.

Overigens waren er nog 2 stations onder de -2 met resp. -1,7 en -1,8 waar ik dan niet zoveel van afwijk. Roosendaal in veel gevallen altijd wat lager en komt ook niet voorbij de -2,5. Oud Gastel was de koudste in de omgeving met -3, maar deze ligt weer aan de rand van het dorp, tegen de polder aan dus.
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 17 jan 2012 20:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 jan 2012 17:31

Ik vergelijk hier ook altijd mijn metingen met de actuele temperaturen van het knmi. Vreemd genoeg komen deze haast nooit overeen met de temperatuur die volgens het kaartje van het knmi, in deze regio wordt gemeten.
Herken dus heel duidelijk het idee dat er wat mis is met je eigen metingen. Heb al verschillende posities geprobeerd in de tuin, maar nergens meet ik wat hun meten. De ene keer een graad meer de andere keer een graad minder. Er zit dus ook geen constante in, het is eerder random... vreemd genoeg kwam het vannacht en vanmorgen wel redelijk overeen...

Heb hier trouwens de Cipres met touw aan de aangrenzende haag moeten zekeren, nadat ik tot mijn schrik moest constateren dat ie onder een hoek van 45 graden werd geblazen :shock:

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 jan 2012 17:57

palmgek schreef:Ik vergelijk hier ook altijd mijn metingen met de actuele temperaturen van het knmi. Vreemd genoeg komen deze haast nooit overeen met de temperatuur die volgens het kaartje van het knmi, in deze regio wordt gemeten.
Herken dus heel duidelijk het idee dat er wat mis is met je eigen metingen. Heb al verschillende posities geprobeerd in de tuin, maar nergens meet ik wat hun meten. De ene keer een graad meer de andere keer een graad minder. Er zit dus ook geen constante in, het is eerder random... vreemd genoeg kwam het vannacht en vanmorgen wel redelijk overeen...

Heb hier trouwens de Cipres met touw aan de aangrenzende haag moeten zekeren, nadat ik tot mijn schrik moest constateren dat ie onder een hoek van 45 graden werd geblazen :shock:

Groeten, Richard

Ik houd de KNMI kaarten wel in de gaten maar echt vergelijken doet ik niet met een KNMI kaart. De kaart van het KNMI wordt gebaseerd op de officiele stations. Deze stations staan opgesteld in vaak open gebieden in polders, ook vliegvelden worden vaak gebruikt. Zeker de nachttemperaturen kunnen dan soms erg verschillen met de temperaturen binnen dorpen en steden. Als er op het officiele station Rotterdam (Zestienhoven) -5 wordt gemeten, en Woensdrecht meet -6 dienen er tussen deze twee stations toch lijnen te worden getrokken. Hierdoor kan de kaart voor een West Brabant erg goed verschillen met de metingen in eigen tuin. Ik vergelijk altijd met andere amateurstations die in veel gevallen gelegen zijn in dorpen en/of steden via hetweeractueel.nl. De verschillen in dagtemperaturen zijn overigens vaak niet zo groot als de nachttemperaturen. De grootste verschillen worden snachts gemeten, dit bleek ook uit onderzoek.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de KNMI kaart geheel onjuist is, want op die officiele stations is het dan ook echt die temperatuur. Ik denk dat mensen die geheel vrij in de polder wonen, de kaart best representatief is.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 jan 2012 19:44

Overigens laten diverse runs alweer een varierende westcirculatie op de kaarten zien. Het is nog wat fragiel, maar eenmaal een stabiel en goed geolied zou er zomaar weer eens een week of 2-3 winter verstreken kunnen zijn. Verstreken zonder echt weer in de vorm van winter, lange periode vorst en dergelijke.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor plasta op 17 jan 2012 19:49

De vergelijking met andere weerstations (en dan met name oordelen over de waarden van de andere stations(en blokkeren)) doet mijn nekharen redelijk recht overeind staan!
Zet eens 20 sensors in je tuin en vergelijk al die waarden maar eens.....knappe vent die mij gaat vertellen wat de juiste waarde is. Dan zwijg ik nog maar over wat je een paar straten verder zou meten.
Mijn stelling: zolang de sensor niet hapert, klopt elke meting op die plek onder die omstandigheden.
'Tis alleen zo dat de omstandigheden bijna nergens hetzelfde zijn :fluiten:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 jan 2012 20:03

Amai Robbin, bij jou is het nog beter :thumb_up:
Deze paar graden vorst schrikken mij ook niet af. Enkel bij de Phoenix en Washingtonia heb ik het hokje gesloten zodat de bladeren toch niet de volle 3 graden vorst krijgen, binnen in dat hokje staan ze dus wel nog open en bloot. Alle andere volle grond palmen staan nog in weer en wind maar wel een dakje boven de kop natuurlijk. Dan spreek ik over: Trachy for., wagy, manipur, nainital, sp kumaon, Sabal minor X palmetto, Sabal riverside, minor, Chamaerops humilis, ceriferra, Brahea armata.
Bijverwarming ligt nog mooi opgeborgen en blijft ook zo :thumb_up:

Enkel komende nacht nog eens redelijke vorst maar dan lijkt het weer voor lange tijd goed te blijven
Tot eind Januari geen vorst meer... :D (hier in oostvlaanderen)
Ik denk dat dit de winter 2011-2012 was :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 jan 2012 20:07

plasta schreef:De vergelijking met andere weerstations (en dan met name oordelen over de waarden van de andere stations(en blokkeren)) doet mijn nekharen redelijk recht overeind staan!
Zet eens 20 sensors in je tuin en vergelijk al die waarden maar eens.....knappe vent die mij gaat vertellen wat de juiste waarde is. Dan zwijg ik nog maar over wat je een paar straten verder zou meten.
Mijn stelling: zolang de sensor niet hapert, klopt elke meting op die plek onder die omstandigheden.
'Tis alleen zo dat de omstandigheden bijna nergens hetzelfde zijn :fluiten:

Raymond

Daarom kan en mag er nog wel vergeleken worden, het is aan jezelf wat voor waarde je aan de mogelijke verschillen vervolgens hangt. In omstandigheden die er gisterennacht waren die gelijkwaardig waren over heel Nederland, zou een verschil van ruim 5 graden ten opzichtte omringende amateurstations toch iets zijn om vragen bij te zetten. Daarnaast doet ik de andere waarden bekijken en vergelijken om meerdere redenen. Ik vergelijk en bekijk dergelijke stations dus niet alleen om te kijken hoe het eigen station ten opzichtte van die andere presteert. Echter zoals afgelopen nacht had ik gewoon twijfels. Om die twijfels dan weg te nemen door eventuele invloeden na te lopen is niet alleen goed op zijn tijd maar ook nog eens leuk, althans vind ik dan.

In normale situaties oordeel ik de gegevens van een amateur of een officieel knmi station nooit als onjuist, ze zijn echter alleen representatief voor de locatie waar het station staat opgesteld.

Zo kijk ik ook wel eens naar jouw website/weerstation, en mijn conclusie qua dat betreft is dat jouw zolder het beste winterklimaat heeft! :D
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 jan 2012 02:42

zelfs vannacht gaat het 100% meevallen...temperatuur lijkt alweer zijn laagste punt te hebben gehad.
Vanochtend voorspelde men nog -6, maar dat zie ik al niet meer gebeuren.
Morgen avond alle protectie er weer af :)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 jan 2012 09:32

Hier vannacht slechts enkelen tienden onder nul geweest. Met een Tact van 0,0 heb ik het er voorlopig weer opzitten :thumb_up:
Ben erg beniewd hoe de Basjoos dit korte dipje hebben doorstaan. Ze staan met slechts wat noppenfolie omwikkeld en zag gisteren dat de uitstekende delen al wat schade hadden. Alles wat eronder zit is nog een verassing. Helaas is schade niet direct zichtbaar, komende dagen zullen het uitwijzen.
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips