ananas zaaien is gelukt !!!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor s.janssen op 24 okt 2011 22:14

Dat is behoorlijk snel, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor mariekex op 25 okt 2011 21:43

Hij is nu een week en 2 dagen worteltjes aant krijgen.
De wortels groeien als kool. (ik zal morgen eens fototje nemen)
Ondertussen zijn sommige wortels al langer dan 2cm. :p
vind het ook wel spannend om het te zien. Eerst zag je precies allemaal witte puistjes op de stam die in het water stak, en nu zie je ze gewoon elke dag groeien.

Ik heb het zoals hier ergens in dit topic gedaan.
vruchtvlees eraf gesneden, dan ben ik de blaadjes eraf beginnen trekken tot ik allemaal bruine wortels tegenkwam. en dan heb ik ze in water gezet, boven de verwarming zodat het warme voetjes krijgt. :)
nu weet ik niet of ik de bruine wortels moet verwijderen of niet. want volgens mij zijn deze wel beschadigd en gaan ze niet verder groeien. Maar de witte doen het wel goed :)
mariekex

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 okt 2011 22:00

Even in de gaten houden. Ik heb die van mij op precies dezelfde manier gedaan.
Alleen heb ik die van mij in glaswater gezet in een plastic bak op de lampenkap van aquarium. Heeft ongeveer 2 maanden geduurd tot wortels bak uit kwamen. Elke 2 dagen water verversen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 22 jan 2012 02:49

Tja, en dan nu de vraag waar waarschijnlijk niemand een antwoord op heeft; wanneer is ie rijp?
In de winter groeit ie natuurlijk voor geen meter dus wellicht dat ie in de lente weer wat groeit. Hij is nu 9cm dik.

DSCN2963.jpg
DSCN2963.jpg (127.92 KiB) 5713 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 jan 2012 13:43

Zal de plant ook sterven na dat de bloei?
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 22 jan 2012 18:38

van de quest begreep ik dat ie weer uitloopt na de oogst
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 23 jan 2012 01:30

Tja, de nieuwe plant (op de vrucht) is reeds gevormd hé. De plant die je trouwens op de foto ziet is een zijscheut van de gewortelde kopstek dus ook zijscheuten zijn een mogelijkheid. Wat de plant doet na de oogst weet ik wel..... kliko! :lol:
Ik heb hem dan dik twee jaar gehad en alles van de plant meegemaakt dus tijd voor iets anders.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Joeppp op 23 jan 2012 20:55

Toon schreef:Mijn manier is:

De plant net onder het blad afsnijden, of zelfs gewoon de kruin afbreken. Zo'n 2 a 3cm blad afscheuren en dan zie je de worteltjes al hangen. Wat op de foto als bruine puntjes is, maar dan wel nog heel.

Ik heb al twee keer eerder geprobeerd een ananas te stekken, zonder succes. Na al die foto's gezien te hebben in dit topic toch maar weer eens geprobeerd, en ik denk dat ik nu heb wat jij bedoelt toon. Ik heb de ananas ook net onder de kruin afgesneden, en daarna gewoon een heleboel bladeren losgetrokken. Ik heb bij het afsnijden een paar wortels afgesneden volgens mij, maar ook een heleboel zijn nog heel. Die kwamen te voorschijn toen ik die bladeren had losgetrokken.

P.s sorry voor de vage foto's :P
Bijlagen
ananas1.jpg
ananas
ananas1.jpg (9.89 KiB) 5673 keer bekeken
ananas2.jpg
ananas2.jpg (10.99 KiB) 5673 keer bekeken
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 jan 2012 23:25

Daar kunnen nog veel meer bladeren vanaf hoor. Hoe meer bladeren hoe sneller ze gaan rotten. Tot je een stompje van ongeveer 4cm overhoud. Dit in warm water plaatsen en regelmatig verversen.
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Joeppp op 24 jan 2012 10:21

Oh, oke. Ik had er na die foto nog wel een paar bladeren afgetrokken maar lang geen 4 cm. Bedankt voor de tip!
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken