Trachycarpus takil op 2800 meter hoogte

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil op 2800 meter hoogte

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 feb 2012 16:21

Bedankt Alexander en Herbert voor de info en foto's !! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 08 feb 2012 08:29

Alexander,

4-de foto hoorde niet in het rijtje thuis. Is wagnerianus in Korea.

Herbert

Alexander schreef:Herbert,

Waar is die vierde foto genomen?

Wat betreft windbestendigheid van Trachycarpus takil, ik denk dat het niet veel verschil maakt met T. fortunei. Ik woon zelf ook in het westen des lands en vaak winderig hier. Daar in de bergen kan het soms wel stormen maar niet die constane rotwind die je in Nederland aan de kust hebt. Wel flink hagel en onweer in het voorjaar! Dan kan het er behoorlijk spoken in de namiddag en avond!

Voor palmen in het algemeen is een windbeschutte warme plek in de tuin toch het beste. Vergeet niet dat waar Trachycarpus takil groeid, 30 graden noorderbreedte, de zon een stuk krachtiger is. Je zit dan wel op zo, n 2500 meter maar op de zelfde breedtegraad als Cairo! En als je beneden de 1800 meter komt staat het vol met bananen, sinaasappels en suikerriet. Dat was duidelijk het geval in Munsyari, ben met Narendra helemaal naar het laagste punt gelopen.Darkot heet dat deel van Munsyari in de Gori Ganga vallei! Daar groeid op zo, n 1300 meter Phoenix loureiri op warme hellingen, de enige andere palm in dat gebied. Deze palm is typisch voor de subtropische klimaatzone.
Maar dat soort is niet winterhard bij ons.

De Trachycarpus takil is echter een soort die de koelere gematigde zone verkiest. Onder de 1800 meter vind je ze niet meer. De hoogste groeiplaats is op ongeveer 2700 meter.
Dat was nabij de Bethuli Dhar pas en met Google Earth kom ik op 2700 meter.

Een paar honderd meter hoger kom je al typische alpine planten tegen zoals edelweis en kussenvormige Androsace! Maar ook nog altijdgroene eiken. Duidelijk anders dan in de Alpen of Pyreneeen!

Nu de bergen rond Munsyari zijn zeer de moeite waard voor diegenen met een avontuurlijke instelling! Beste tijd zijn het voor en najaar. In de zomer regend het er veel. En kunnen hele stukken weg wegspoelen!

India is nog steed 1 der goedkoopste reisbestemmingen.

Alexander
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 09 feb 2012 08:08

Herbert,

Je bent daar recent in Munsyari geweest. Hoe koud was het daar, de minimum temperaturen. En waren het daar ook ijsdagen met de maximum temperatuur beneden 0 C?
En heb je nog regen gehad? Bij ons is de combinatie regen en vorst voor veel planten niet bepaald geweldig...

Dat is namelijk wat we hier helaas in Nederland hebben. Ben zeer benieuwd hoe goed Trachycarpus takil tegen de winters hier kan!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 10 feb 2012 12:12

Hi allemaal ,

Ik laat jullie hier even een Trachy Takil zien die ongeveer een 8 jaar oud is , is nu ongeveer en 1.80 m hoog , is gekweekt uit zaad , deze plant komt nog van Euro Palms (James Verhaegen ) dus ik mag vrij zeker zijn en ik vertrouw ook in de man omdat die intensief met zijn hobby bezig is , ik heb deze destijds van James gekregen toen het nog een plantje was van een 20 cm hoog , dus na ongeveer 8 tal jaar een flinke plant geworden met een dikke stam , heeft al de vorige winters doorstaan door de bescherming als op foto , staat niet beschut , heeft dus langs straatzijde noord en oostenwind de volle laag , is de laatste 2 jaar sterk gegroeid,hij lijkt wel steviger blad te hebben als ik vergelijk met mijn T fortuneis
Foto's zijn gisteren 8 februari 2012 genomen
Het blad is voor de moment ook wat bij elkaar gekrompen gelijk mijn andere trachys, enkel onderaan wat bladschade,is gewoon wat beschermd met afgesneden gras van Mischanthus
Ik woon in midden belgie , tussen Brussel en Antwerpen

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat jullie er wat aan hebben

Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Berry op 10 feb 2012 12:22

8 Jaar en al dit formaat! Flink gegroeid zeg. Ook een sterk exemplaar, zoals je aangeeft onder is die flink dicht geknepen het blad maar boven ziet het er goed uit! Zeker interessant om te zien!

Heb hier ook 2 Takil zaailingen besteld vorige week, hoop dat het ook sterke exemplaren zijn zoals die van jou! :lol:
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 10 feb 2012 17:22

Berry schreef:8 Jaar en al dit formaat! Flink gegroeid zeg. Ook een sterk exemplaar, zoals je aangeeft onder is die flink dicht geknepen het blad maar boven ziet het er goed uit! Zeker interessant om te zien!

Heb hier ook 2 Takil zaailingen besteld vorige week, hoop dat het ook sterke exemplaren zijn zoals die van jou! :lol:

heb er ook besteld , ben super benieuwd....

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 10 feb 2012 17:36

asiantjen schreef:Hi allemaal ,

Ik laat jullie hier even een Trachy Takil zien die ongeveer een 8 jaar oud is , is nu ongeveer en 1.80 m hoog , is gekweekt uit zaad , deze plant komt nog van Euro Palms (James Verhaegen ) dus ik mag vrij zeker zijn en ik vertrouw ook in de man omdat die intensief met zijn hobby bezig is , ik heb deze destijds van James gekregen toen het nog een plantje was van een 20 cm hoog , dus na ongeveer 8 tal jaar een flinke plant geworden met een dikke stam , heeft al de vorige winters doorstaan door de bescherming als op foto , staat niet beschut , heeft dus langs straatzijde noord en oostenwind de volle laag , is de laatste 2 jaar sterk gegroeid,hij lijkt wel steviger blad te hebben als ik vergelijk met mijn T fortuneis
Foto's zijn gisteren 8 februari 2012 genomen
Het blad is voor de moment ook wat bij elkaar gekrompen gelijk mijn andere trachys, enkel onderaan wat bladschade,is gewoon wat beschermd met afgesneden gras van Mischanthus
Ik woon in midden belgie , tussen Brussel en Antwerpen

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat jullie er wat aan hebben

Etienne

Waarschijnlijk is dat toch een Trachycarpus fortunei 'Nainital'. Die werden toen massaal foutief als T. takil aangeboden. T. takil zaad uit India (Kalamuni) is pas sinds enkele jaren hier beschikbaar in Europa. Herbert en James waren de eersten die ze hadden. Alles voor 2005 is T. fortunei 'Nainital'.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 01 maart 2012 19:06

Dag Alexander,

Het kan daar regenen in de winter maar wel veel minder als in de zomer. Het varieert van regen naar natte sneeuw en bij koudere dagen gewoon sneeuw. Op de hoogte van de takils is een meer (jou welbekend). Hierbij een foto waarbij we over het ijs lopen van dit meer. Het kan daar inderdaad flink spoken. Mij vertelde ze dat een aantal jaren geleden toen ze wakker werden ze niet uit het raam konden kijken omdat er in 1 nacht anderhalve meter sneeuw was gevallen. Toen ik er was viel er in 1 nacht (net de nacht dat ik de volgende ochtend terug moest naar Delhi en dus mijn vliegtuig miste naar Vietnam) 30 cm sneeuw en dan wordt de pas afgesloten en moet je helemaal omrijden langs de grens van nepal (bijna dag langer). De locals vertelde me (eigenaar van snow view en daar de vader van heeft tot 55 jaar terug de temperaturen bijgehouden in een boekje die ik te lezen heb gehad). Daar kom je nachten tegen boven de -10 maar moet er wel bij zeggen dat je dat niet kan vergelijken met ons hier. Het is dan wel ochtendvorst die vanaf 4 tot 7 uur in de ochtend die temperaturen kan bereiken. Bijgaand wat plaatjes.....
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 01 maart 2012 19:26

Herbert schreef:Dag Alexander,

Het kan daar regenen in de winter maar wel veel minder als in de zomer. Het varieert van regen naar natte sneeuw en bij koudere dagen gewoon sneeuw. Op de hoogte van de takils is een meer (jou welbekend). Hierbij een foto waarbij we over het ijs lopen van dit meer. Het kan daar inderdaad flink spoken. Mij vertelde ze dat een aantal jaren geleden toen ze wakker werden ze niet uit het raam konden kijken omdat er in 1 nacht anderhalve meter sneeuw was gevallen. Toen ik er was viel er in 1 nacht (net de nacht dat ik de volgende ochtend terug moest naar Delhi en dus mijn vliegtuig miste naar Vietnam) 30 cm sneeuw en dan wordt de pas afgesloten en moet je helemaal omrijden langs de grens van nepal (bijna dag langer). De locals vertelde me (eigenaar van snow view en daar de vader van heeft tot 55 jaar terug de temperaturen bijgehouden in een boekje die ik te lezen heb gehad). Daar kom je nachten tegen boven de -10 maar moet er wel bij zeggen dat je dat niet kan vergelijken met ons hier. Het is dan wel ochtendvorst die vanaf 4 tot 7 uur in de ochtend die temperaturen kan bereiken. Bijgaand wat plaatjes.....
Bijlagen
DSC_6770.JPG
walking on ice at 2300 mtr. some takils grow higher
DSC_6770.JPG (271.98 KiB) 4867 keer bekeken
DSC_6501.JPG
a nainitall in Munsyari grrrrrrrr
DSC_6501.JPG (233.67 KiB) 4867 keer bekeken
DSC_6897.JPG
too dangerous to go on to pass the kalamunipass
DSC_6897.JPG (280.62 KiB) 4867 keer bekeken
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 01 maart 2012 19:31

Herbert schreef:
Herbert schreef:Dag Alexander,

Bijlagen
DSC_7305.JPG
nainitall in wild
DSC_7305.JPG (209.11 KiB) 4864 keer bekeken
some trees in town (550 metre lower than takils grow in habitat) as heavy snowfall the pass now is closed.JPG
daytemperature around this takiltree is from -3 in morning and around 0 or one degree at noon
some trees in town (550 metre lower than takils grow in habitat) as heavy snowfall the pass now is closed.JPG (159.83 KiB) 4864 keer bekeken
DSC_7239.JPG
close up takil with snow covered
DSC_7239.JPG (206.12 KiB) 4864 keer bekeken
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen