'winterharde' opuntia's

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: 'winterharde' opuntia's

Berichtdoor pevano op 12 feb 2012 14:04

Hier gaat het prima met O. macrorhiza. Nog nooit beschermd.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 12 feb 2012 14:10

Ik heb in de koude kas zo'n 100 soorten, varieteiten en standplaatsvormen en ik heb zo te zien 0,0% schade. Ze staan droog in de tunnel, maar hebben wel alle kou gehad (de schuifdeuren staan constant open). De planten zijn allemaal dus onder droge winterse omstandigheden volledig vorstbestendig in nederland. :thumb_up:
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 feb 2012 14:27

Geweldig!
Bij mijn opuntia's totaal geen bevoren. De planten hebben -15 voor de kiezen gehad. Alles was stijfbevoren en geen problemen.

In voorjaar mogen ze de grond in!
@Ruud, heb jij toevallig ook Opuntia lindheimeri in de vorst gehad?
Heb nu deze soort op warme zolder en deze maakt nu schijven aan. Wel jammer want ze zijn vrij smal en lang.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 12 feb 2012 14:46

Lindheimeri is een van de vele vormen van engelmannii, om precies te zijn is het een engelmannii var. die aan de kust groeit , ik heb een aantal vormen van engelmannii in de vorst gehad of daar specifiek de vorm bij zit die ze lindheimeri noemen durf ik niet te zeggen, wel planten die er erg op gelijken en afkomstig zijn uit de Vaucluse in Frankrijk, deze zijn hier bij mij tot nu toe goed vorstbestendig gebleken.

Ja, Opuntia's die nu door warmte en vocht in de groei zijn worden er niet beter en gezonder van, bij mij krijgen ze begin maart de eerste x water en gaan dan nadat ze weer zijn opgezwollen in april weer aan de groei.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 feb 2012 15:11

Ja kijk daar heb ik nou is wat aan. :thai: Ik heb het een aantal andere liefhebbers gevraagt en die vertelde mij dat deze opuntia soort beslist niet winterhard is. Wel jammer want ik heb geen koudere kamer om alsnog deze opuntia in rust te laten. De enige optie was zolder en dat was kamertemperatuur.

Wat moet ik nu doen, de schijven afsnijden en de plant alsnog in rust laten? Ja het tuinhuisje waar het wel goed gevroren heeft de afgelopen tijd.

Ik vind het wel jammer, wou graag dat deze opuntia meer schijven aan ging maken maar niet in deze vorm.

Als ik de foto's zo is bekijk dan zou het best een engelmannii zijn.

Tips?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 12 feb 2012 15:32

horen opuntia engelmanii en opuntia macrorhyza ook bij de winterharde opuntia's? ik heb hier zaailingen van, maar voorlopig zijn het nog staafvormige cactusjes
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 12 feb 2012 17:14

O engelmanii is over het algemeen niet de hardste, maar er zijn vormen die wel degelijk goed hard zijn, dit is voor het merendeel afhankelijk van de herkomst. lindheimeri zou gezien de herkomst (kusstreek van Texas) niet de hardste zijn, maar een engelmannii afkomstig uit bijv midden New Mexico kan heel wat kou hebben. O engelmannii houd je volgens mij alleen maar goed bij een droge overintering.

O macrorhiza is goed vorstbendig en in een aantal gevallen ook goed winterhard.

Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 18 feb 2012 12:54

Wow, mooie cactustuin!
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 20 feb 2012 14:33

Dank je! zijn goed de winter doorgekomen. :thumb_up:
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 feb 2012 23:14

Bij mij zien ook alle opuntia's er goed uit!
Dat zijn 1 van de planten die er nog goed uit zien.

De nieuwe misvormde schijven van de binnen opuntia's heb ik er afgehaald.
O.ficus indica en Opuntia lindheimeri heb ik kouder gezet en hopelijk maken ze later betere schijven aan!
s.janssen

284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten