Musa Basjoo "Red"

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo "Red"

Berichtdoor asiantjen op 17 feb 2012 13:23

Hallo ,

Zijn hier mensen die voor de moment een Musa Basjoo Red thuis binnen overwinteren ,graag had ik wat geweten over de verzorging , temp warmte ,water ,voeding ,licht plaats enz , het lijkt geen gemakelijke soort te zijn , vanwaar komt deze soort inheems of is het labo experiment .
Ik begrijp ook niet waarom deze soort Musa Basjoo noemt ,aangezien ze niet winterhard zijn en veel verschillen met de echte soort , veel vragen ,misschien niet voormij alleen

mvg Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Re: Musa Basjoo "Red"

Berichtdoor Marc_S op 17 feb 2012 13:43

Het wil niet zeggen dat de Musa Basjo "Red" net zo hard is als de gewone basjoo omdat hij musa basjoo heet.
Net als bij de trachycarpus waarbij de Trachycarpus fortunei -14 kan hebbenen de Trachycarpus latisectus -7. Toch zijn het beiden trachycarpus.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 feb 2012 14:08

Deze heeft niets te maken met de Basjoo.
Kwa temperaturen leunt deze eerder aan bij de cavendisch variëteit.

De mijne overwintert in de huiskamer en krijgt slechts sporodisch zeer beperkt water.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor johny1981 op 17 feb 2012 15:58

hoi,

heb deze hier ook staan gewoon voor het raam n de gang.
bladstructuur is totaal verschillend met de gewone basjoo.
ik geef deze wat water als ik voel dat die wat droog staat.
zoals je ook ziet kan het blad ook niet tegen droge lucht.
de kleine gewone basjoo's daarlangs wel.
totaalbeeld05022012 (1).JPG
totaalbeeld05022012 (1).JPG (156.84 KiB) 5046 keer bekeken
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
johny1981

21 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 17 feb 2012 17:51

Ik overwinter ze ook als de cavendisch en tot hier toe doen ze het goed ,
ik geef wel regenwater en geen kraantjeswater .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 17 feb 2012 21:41

Hi jongens ,

Bedankt al voor jullie snelle reactie en uitleg , lijkt me meer een huiskamer banaan soort , wat doen jullie in de zomer , al iemand ervaring met hem in volle grond te zetten ?

Ik vind het toch wat vreemd dat er zo weinig van te vinden is , lijkt me meer een vitro experiment en dan het kind een naam gegeven te hebben voor veel te verkopen

Ik vind het wel een mooie soort met die rode stam , en Johnyke, uw planten staan er echt gezond en mooi bij , bedankt voor de foto

djoeke , regenwater geef ik ook altijd en op een goede temperatuur , is het beste denk ik

Grts
Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 17 feb 2012 22:06

asiantjen schreef:Hi jongens ,

Bedankt al voor jullie snelle reactie en uitleg , lijkt me meer een huiskamer banaan soort , wat doen jullie in de zomer , al iemand ervaring met hem in volle grond te zetten ?

Ik vind het toch wat vreemd dat er zo weinig van te vinden is , lijkt me meer een vitro experiment en dan het kind een naam gegeven te hebben voor veel te verkopen

In de volle grond met veel bemesting groeit hij harder dan in pot, dit geld voor elke banaan soort. Alleen er rekening mee houden dat je hem pas in mei plant en in september er weer uithaald. Het er in september eruit halen is alleen om hem weer even aan de pot te laten wennen en zijn wortels kunnen een beetje herstellen, doe je dit niet wordt het lastig de winter door krijgen.

Het kind zoals jij het noemt had al een naam alleen zijn de mensen hem vergeten en dachten we geven hem een nieuwe.
Ik ben al 3 jaar bezig met een verglijk tussen de basjoo red en de dwarf red en tot de dag van vandaag nog geen verschillen kunnen ontdekken.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor johny1981 op 17 feb 2012 22:11

hoi,

ja dank je voor het complimentje, het is een indoor jungle aan het worden.
:evil: (wacht op de lente)
je zou het niet zeggen zijn bijna tien banaansoorten,canna's,passieflora,eucomis,enz.

:thumb_up:
IMG_2048.JPG
IMG_2048.JPG (148.09 KiB) 4984 keer bekeken
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
johny1981

21 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 feb 2012 22:05

Hoi Etiene, de Basjoo red staat hier ook op de slaapkamer te overwinteren. Koud/koel lukt het niet echt met deze soort. Moet dus relatief warm staan, hier op de slaapkamer tussen de 15 en 20 graden. Hij groeit heel zachtje door en dat is net de truuk hem net in groei houden. Plant staat in grote 40L kuip dus heeft lang geen water nodig gehad, een weekje terug heb ik hem voor het eerst eens wat water gegeven omdat de grond wel erg droog was. Mijn exemplaar is met pot over de twee meter en heeft ook twee zijscheutjes. Normaal zou ik foto posten maar die heb ik hier niet direct, als je wil maak ik er wel één voor je...

Trouwens de naam heeft inderdaad helemaal niks met de Basjoo te maken, is gewoon een verkoopstrukje. Het is inderdaad een iets tropischere soort en heeft veel warmte nodig. Ik plaats hem steeds in de volle grond en daar doet hij het goed maar komt wel steeds later dan andere bananen op gang. Misschien doet hij het in pot beter omdat de grond dan sneller en warmer word.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 21 feb 2012 21:50

Hi Waterboyke ,

Bedankt voor de nuttige informatie , zoals jij ook schrijft lijkt het een banaan soort die toch wat kennis en ervaring vraagt voor het overleven in een winter periode .
Een plant hebben van meer dan 2 meter is al een mooie grote , heb je die zelf zo groot gekregen ? Dan heb je wel echte goede groen vingers en heb je echt de truk vast .

Ik vind het ook wat gek dat ze hem een Basjoo noemen , had beter een andere naam geweest , dan had deze ook nog veel verkocht geraakt door een nieuwe ondersoort ,
nu is er veel misverstand kwa winterhardheid en verzorging .

Een foto mag altijd , toch altijd tof zo'n grote plant eens te zien tegen een plafond ,
nog veel sucses.

Grts Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers