Er verschijnen steeds vaker kweekvormen van de medullaris met een te smalle stam, omdat deze te lang met een volledig gewortelde kluit in een te kleine pot staan, vaak zijn ze ook nog hartstikke krom en dat blijft dus zo! De stam zal wel nog een klein beetje aanzwellen door wortelgroei maar echt veel is dat niet bij deze soort.
Het is dus verstandiger er eentje uit te halen met mooie brede basis of een jonge stamloze plant te nemen want dan heb je het volledig aan je zelf want de goede verzorging bepaald dus de basis breedte.
Ik heb het er al vaker over gehad dat een boomvaren direct verpot dient te worden zodra de wortels onder het potje uitkomen, soms moet dat wel 2a 3 keer op jaarbasisen dan ook ieder keer de potgrote verdubbelen, naar 3 a 4 jaar heb je dan een mooi basis van +- 15cm dik, hier op deze foto is de plant in zijn 4e jaar bezig met een mooie basis mooi recht en een mooie compacte kroon, ik had deze mee als zaailing uit N.Z. uit 1996/97 deze foto is uit 2001,

Op deze foto zie je mijn eerste zelfgekweekte C. mudu. van sporen meegenomen ook vanuit N.Z. 1999/2000 hij staat in een p9 potje de grote was nog kleiner en paste in een videodoos met nog 5 fibrosa's en een squarrosa,

En hier het kleintje zoals hij nu er bij staat, nu ruim 1 m stam maar die had groter kunnen zijn deze jongen heeft zijn hele leven volle zon gehad, wat resulteert in kleinere bladaanmaak en gedimde groei t.o.v. de exemplaren die half schaduw staan, deze gaat nu ook naar de achtertuin daar de bladeren tegen het dak van de voorschuur aandrukken, gaat die de grote gezelschap houden, wel in nieuwe brede pot, zodat in het voorjaar weer meteen wat moois staat,

Gr. Eduard.