Stand van zaken:Canna's

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Stand van zaken:Canna's

Berichtdoor JmC4c op 25 feb 2012 19:28

onlycanna schreef:Ziet er mooi uit ,Jean Marie.
Je bent ook behoorlijk eraan verslaafd, zie ik :lol:
Trouwens, ik heb ook nog een bestelling openstaan(5 stuks) , weet nog niet waar ik ze ga zetten... :roll:

Verslaafd, euhh. :tong: 'k heb graag vanalles veel :lol:
Als je bedoeld, waar je ze gaat zetten in je tuin. Heb ik hier nog plaats zat hoor ;)
'k ben nog op zoek naar bepaalde variëteiten zoals de Canna Durban en nog andere soorten.
Spijtig genoeg zijn de exotische tuincentrums zo ver weg van mij. :(
Dus wacht ik tot het moment dat ze te koop staan, bij andere liefhebbers dichterbij of bij een ruilbeurs.

Groeten,
J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 feb 2012 23:48

Gisteren iets van 100 canna zaden in bak gefrommeld. Ben er een paar vergeten maar dit zal voor dit seizoen wel weer voldoende groen opleveren ;)

De knollen en potten met canna van vorig seizone zijn ook hier al behoorlijk actief overigens. Ga een van de volgende weekenden de zaak uit de koude schuur halen en in gang trekken (oppotten, warmer zetten en water geven).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 26 feb 2012 17:27

goede dag :)
ik heb gelukkig geluk gehad met mijn canna cleopatra.
ik had 2 planten in tuin staan elk zon 30 a 35 scheuten van net boven de grond tot bloeiend.
maar ik was een beetje lui in de winter en heb ze een week lang rond de -4 laten staan waarvan een nacht zelfs -6 heeft gevroren.
toen het weer eventjes dooide heb ik me bananen uitgegraven die het allemaal nu super doen binnen :thumb_up:
maar ik dacht ik ben nou tog bezig dus begon ik de twee grote dode canna bossen uit te spitten.
en begon ze scheut voor scheut uit elkaar te trekken in hoop op een overlever.
en idd ik vond drie kleine scheutjes die diep tussen de dode planten waren verborgen.
die netaan nog een beetje groen waren.
1tje was zelf helemaal nog groen die met zn kopje net uit de grond stak.
en ik vond nog 2 kleine knolletjes die een puntje aan het vormen waren die nog diep onder de grond zaten.
en snee ik het witte deel eraf.
beide hadden maar 1 a 2 net beginnende worteltjes daarna heb ik ze in 4 potten verdeeld en op slaap kamer gezet ze hebben 2 weken niks gedaan.
en diegene met de groene punt begon bruinig te worden :?
dus ik dacht dat ik ze kwijt was :(
wel zonde hij heeft zo mooi en extreem hard gegroeid en gebloeid :o
want hij begon in de lengte als zaailing en heb hem toen door tweeen gedeeld
toen hij 2 scheutjes kreeg.
en uiteindelijk gewoon elke stek meer dan 30 scheuten gemaakt aan het eind van jaar :D
heb een paar mense die ze heel graag wilde hebben.
maar ik hoopte dat er 1 het zou halen zodat ik dit jaar weer opnieuw kan genieten van ze.
nou heb ik tijdje niet gekeken en zag eergister dat ik de kamer binnen kwam.
dat alle scheuten en zelfs de 2 witte knolletjes al een compleet blad had gemaakt de grootste al 2 bladeren :D
dus ik heb egt mazzel gehad:)
ik ben vergeten fotos te maken maar dat zal ik snel doen waneer ik weer bij me vader bent.
ohja dit soort schijnt maar een meter hoog te worden.
maar de laatste bloeiende scheuten waren 1.90 a 1.95 meter hoog :o
ik was al blij dat ik ze niet voor me bananen had gepland wat eigenlijk het oorspronkelijke bedoeling was.
hier een foto kan je goed zien dat ze wel uitgeschoten zijn banaan is 2.10 meter:P

fotos van de stekjes nu volgen nog :thumb_up:

op 1 augustus zn eerste bloem
Afbeelding

bloem dicht bij dicht bij
Afbeelding

dit is op eerste kerstdag banaan 2.10 meter hoogste bloem steel canna 1.95 Meter :mrgreen:
Afbeelding

nu heb ik al grote stekken zo groot waren ze pas eind mei ik ben benieuwd hoe hoog ze dit jaar zullen worden :shock:
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 29 feb 2012 00:30

Gelukkig voor jou want de canna Cleopatra is wel een mooie, :thumb_up:
ik dacht dat ze niet meer dan 80 cm groot werden, dus die hoogte dat ze bij jou kwamen, is zeker mooi meegenomen.
Ik heb deze ook besteld. Zodat deze mijn tuintje weldra ook kunnen opfleuren, samen met andere canna's.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor onlycanna op 08 maart 2012 21:02

De Cleopatra is inderdaad een hele mooie canna,zo niet de mooiste.
De vorige van mij heeft het cannavirus gekregen :cry: bloeide wel mooi maar de bladeren zagen er niet uit...(uitgespit en weggegooit)
Dit jaar heb ik weer nieuwe(2 nog wel 8-) )dus hoop weer te kunnen genieten van deze prachtige soort.
Weet iemand hoe de ''black cleopatra '' bloeit en eruitziet?
Als dat een donkerbladige is met grote heldere oranje bloemen met gele vlekken en puntjes in het hart van de bloem,dan heb ik hem :thumb_up:
onlycanna

3 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 maart 2012 22:22

Hoi Wim,

Hier een topic over de Black Cleopatra : viewtopic.php?f=11&t=1891

Grtz,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 maart 2012 05:56

Zoals je kan zien in het topic rode bloem en donkere bladeren , wel en trage vermeerderaar :(
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 22 maart 2012 22:09

onlycanna schreef:De Cleopatra is inderdaad een hele mooie canna,zo niet de mooiste.
De vorige van mij heeft het cannavirus gekregen :cry: bloeide wel mooi maar de bladeren zagen er niet uit...(uitgespit en weggegooit)
Dit jaar heb ik weer nieuwe(2 nog wel 8-) )dus hoop weer te kunnen genieten van deze prachtige soort.
Weet iemand hoe de ''black cleopatra '' bloeit en eruitziet?
Als dat een donkerbladige is met grote heldere oranje bloemen met gele vlekken en puntjes in het hart van de bloem,dan heb ik hem :thumb_up:

Kan of bestaat er eigenlijk niets om dit virus te bestrijden om de planten canna's er weer bovenop te helpen ?

Grt

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor onlycanna op 22 maart 2012 22:21

Volgens mij niet Marc.
De enige remedie is uitspitten en verwijderen voordat (blad)luis de ziekte overbrengt.
Bij twijfel in ieder geval uitgraven en apart zetten van je andere canna's.
En zo duur zijn ze nu ook weer niet, dus je kunt beter een nieuwe plant aanschaffen(of ruilen)
Het beste kun je dan een reeds uitgelopen (lees:met blad)knol/rizoom kopen,want alleen aan de knol/rizoom zelf kun je het virus niet herkennen.
groeten,Wim
onlycanna

3 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 23 maart 2012 00:36

onlycanna schreef:Volgens mij niet Marc.
De enige remedie is uitspitten en verwijderen voordat (blad)luis de ziekte overbrengt.
Bij twijfel in ieder geval uitgraven en apart zetten van je andere canna's.
En zo duur zijn ze nu ook weer niet, dus je kunt beter een nieuwe plant aanschaffen(of ruilen)
Het beste kun je dan een reeds uitgelopen (lees:met blad)knol/rizoom kopen,want alleen aan de knol/rizoom zelf kun je het virus niet herkennen.
groeten,Wim

Inderdaad het virus weren of genezen is er niet bij, alleen weggooien is een optie om de collectie schoon te houden. Overigens verspreid het virus zich ook wanneer je met een spa of mes knollen splits of beschadigd die het virus hebben waarmee vervolgens schoon materiaal mee kan worden aangetast. Zover ik weet is het nog nooit bewezen of dit via grond kan worden doorgegeven maar ik had het idee van wel, doordat schone knollen eveneens ziek werden.

Mijn gehele Canna collectie van ruim 20 soorten heb ik weg kunnen gooien en na verloop van tijd ben ik ermee gestopt. Sinds vorig najaar heb ik schone Canna stuttgart knollen kunnen overnemen en sinds dit jaar wil ik weer voorzichtig kijken of ik een Canna collectie kan opbouwen.
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers