Insecten in bladoksel Jubaea

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Insecten in bladoksel Jubaea

Berichtdoor Nody op 21 jun 2012 20:29

Ik was vanmiddag wat onkruid aan het wegplukken rond mijn Jubaea in de volle grond.
Toen ik een aan een van de bladeren zat merkte ik dat er ineens een heleboel oorwurmen uit de bladoksel kropen. Ze hadden daar dus een soort nest.

Is dit schadelijk voor de palm of hoef ik me er niet druk om te maken?
Nody

23 bedankjes

Re: Insecten in bladoksel Jubaea

Berichtdoor palmkasper op 21 jun 2012 21:03

Hoi Tijn,

heb wat info voor je van wikipedia.
Oorwormen zijn vrijwel allemaal alleseters, die leven van dood of levend plantaardig of dierlijk materiaal. Van sommige soorten is bekend dat ze voornamelijk planten eten of juist voornamelijk op andere dieren jagen. De meeste soorten echter hebben een menu dat bestaat uit dode en levende insecten (ook eieren en larven van insecten), algen, schimmels, mossen en plantendelen als jonge blaadjes, bloemen en vruchten. Veel soorten eten ook wel kleine diertjes die ze tussen de planten of het bodemmateriaal vinden, zoals bladluizen.
Oorwormen kunnen worden ingezet in de tuinbouw als luizenverdelger, einde wiki.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, misschien ruimen ze juist wel schadelijke insecten op, die binnen in de palm zitten. Ze worden zelfs ingezet bij tuinbouw en zouden blaadjes eten, de waaiers/vedertakken van de palm zijn eerder hard en stevig.
Ik zou de palm even goed in de gaten houden. Succes. :mrgreen:

gr, kasper
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Troy op 22 jun 2012 02:28

Kan geen kwaad hoor, puur natuur :D
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Nody op 22 jun 2012 03:19

Okee, bedankt voor de reacties. Ze zijn dus ook nog eens een natuurlijk anti-schimmelmiddel. Dat is helemaal goed nieuws! :thumb_up:

Ik kon ook geen schade of rot ontdekken op die plek of andere plekken.
Nody

23 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?