Mijn varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Mijn varens en boomvarens

Berichtdoor TropiRo op 08 aug 2010 15:00

Sinds de temperatuur iets omlaag is gegaan en er meer regen valt hebben de meeste boomvarens een soort groeiversnelling gekregen.
De C. medullaris in voortuin is met zijn 5de blad bezig voor dit jaar en zal waarschijnlijk stoppen met 7 stuks. De eerste plant die moet verdwijnen voor de het blad van de medullaris is een M. sikkimensis.
Afbeelding

De 4 koppige D. antarctica die ik had gekregen met het forumuitje heeft zich goed herpakt.
Afbeelding

De D. sellowiana groeit beter dan een antarctica of fibrosa met dezelfde stamhoogte.
Afbeelding

De Cyathea sp is nu ook gedeelteijk benoemd, het is een Cyathea atrox var ?, welke ondersoort het is is nog niet duidelijk en zal waarschijnlijk ook nooit duidelijk worden.
Afbeelding

Dit is de grote broer van de bovenstaande atrox, waarschijnlijk is dit ook een ondersoort omdat de echte atrox bruine stekels heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Bij de C. princeps heb ik ook een afwijkende groei geconstanteerd, 2 rollen die naast elkaar uitrollen.
Afbeelding
Afbeelding

Van de C. cunninghamii sta ik echt te kijken naar de groeisnelheid, vorig jaar juni was het stammetje 2 cm hoog nu al bijna 9 cm.
Afbeelding

(vlnr)
C. tomentosissima deze hangt helemaal vol met sporen bladeren.
C. smithii deze geen enkele rust periode genomen, blad na blad komt eruit, teller staat nu op 23.
D. squarrosa deze werd vorig jaar wegegooid bijn een tuincentrum omdat hij dood was :).
Afbeelding

De grote D. antarctica na een regenbui, het heeft echts iets elegants.
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 08 aug 2010 15:25

Hoi Ro, dat ziet er allemaal geweldig uit! Veel regen gehad in Amsterdam! En wat een vette rollen, mooi hoor, In zuid Limburg hebben we wel regen gehad, maar iedere keer weer gestopt na 10 min. dat schiet niet erg op! Heb wel alles van voor de vakantie op het watergeefsystheem staan, maar de grootste schade was er al vooral aan de grote medullaris! Door die extreme hitte, deze ziet niet meer uit! Alleen de laatste 4 nieuwe bladeren zijn groen, de rest is bruin / zwart.
Wel de planten die de grote beurt gehad hebben, en uit de zon stonden zijn allen extreem geknald, vooral de australis deze heeft geloof het of niet 23 nieuwe bladeren aangemaakt! De antarctica 25 en is ook een monster geworden, en dan maar te zwijgen over die krulcooperi dat blad zit nu al bijna op 2.40m hoogte dat gaat serieus een probleem worden met stallen! maar dat ga jij straks ook krijgen ! Je weet vette rollen snelle groei!
Welke soort is foto 5 precies, vette rollen mooie groei, lijkt zelfs een beetje op de tomentosissima! maar dan met fijner haar.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1014 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 09 aug 2010 17:06

Foto nr 5 is een C. atrox, de nieuwe rol is ongeveer 16 cm in diameter, een echte krachtpatser.
Het steeds groter worden van de bladeren heb ik hier ook veel last van ( positieve hinder :) ), de laatste weken heb ik ongeveer 25 soorten die hier in de tuin stonden verplaatst naar Ponga en de laatste 14 zullen de komende maanden ook daarheen verhuizen om te overwinteren, ruimte genoeg want kan tot 6 meter hoog gaan.

Op dit moment is het zonde dat ik de ruimte niet meer heb om een groot exemplaar uit mijn collectie te plaatsen in de huidige tuin maar ooit lig ik in de hangmat met een drankje onder deze...
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 13 aug 2010 10:52

De sikkimensis is inmiddels verwijderd zodat de medullaris mooi kan uitrollen, misschien dat er ook nog een basjoo moet verdwijen.

Afbeelding

De nieuwe is ook rustig bezig om zich steeds meer te laten zien.

Afbeelding

De grootste C. atrox is een echt monster, dit blad zal ruim over de 3 meter gaan.

Afbeelding

De C. orange giant begint beter te groeien nadat de temperatuur iets omlaag is gegaan.

Afbeelding

De laatste 2 Cibotium barometz, het exemplaar waar het blad bijna is uitgerold wordt van de week rustig afgehard zodat hij naar buiten kan, de kleinere wil ik volgend jaar uitplanten.

Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 aug 2010 11:38

Hoi Ro , mooie resultaten, ook mooi de variaties van de kleur van de rollen en manier van uitrollen, zelf gisteren ontdekt dat er een dier, welk weet ik niet het voorzien heeft op de nieuwe rollen van de C.medullaris! Lekker aangevreten en overal harsbolletjes, ik heb er gaas omheen gezet, maar heb er op die manier niet veel zin in!
Ik zie dat de Cibotium barometz, het met kunstingrepen wel wil doen! de mijne staat buiten er komt van onderaan de stam een mini rolletje naar boven, en aan de top zou je zeggen dat er ieder moment een uitbarsting moet komen , maar dat dacht ik 2 maanden geleden ook al! Ik wil niet al te negatief doen ,maar als een plant niet op een normale manier tot groei komt is dat niet aan mij besteed! We volgen het wel bij jou.
Gr. Eduard.
Eduard

1014 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 13 aug 2010 12:18

Hier had ik last van een merel die de nieuwe rollen van de C. milnei beschadigt had, probleem is nu voorbij omdat ik gisteren de buurt kat met de schuldige in zijn bek zag lopen.
De C. milnei heeft al de neiging om zijn rollen met de zon te laten meedraaien, de stand van de rollen is 's morgens en 's avonds totaal anders, dit nog niet opgemerkt bij de andere soorten. Hoe de rollen er nu uitzien komt voornamelijk door de overleden merel.

Afbeelding

Een barerooted Cibotium moet je eigenlijk behandelen als een soort sporeling, als hij eenmaal aan de groei is kan je meer verwaarlozen dan een Cyathea of Dicksonia.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 aug 2010 22:07

Hoi Ro, over merels wil ik niets meer horen, wat een klere vogels alleen maar aarde uit de potten gooien Ik heb er wel eens op geschoten maar weken later vond ik het toch wel raar dat het water snel uit een schotel was verdwenen, gaatje! Nu saté prikkers, maar de krengen trekken deze nu eerst uit de grond, en gaan dan weer rustig hun gang, ongelofelijk , maar ik laat mijn exemplaar van de Cibotium barometz even zien, het ziet er naar uit dat wat gebeuren gaat!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Eduard.
Eduard

1014 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 14 aug 2010 19:23

hé ro

ziet er weer erg mooi uit vooral die C.orange giant(hebt je er geen sporen van of een jonge plantje ;) )

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 15 aug 2010 09:44

@Eduard, de barometz staat volgens mij ook op springen ook is het normaal dat hij zijscheuten geeft.

@Arpad, geen sporen of jonge plantjes maar wel met 25 cm stam.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 24 aug 2010 20:11

Vandaag beginnen we eerst met een aantal alsophila soorten. alsophila soorten zijn makkelijk te herkennen aan hun scales ( haren).

Een kleine Cyathea australis, nu iets van 1,5 jaar oud.
Afbeelding

Een rol van de C. australis met 80 cm stam.
Afbeelding

Cyathea cunninghamii, erg snelle groeier, 2 jaar oud en 10 cm stam.
Afbeelding
Afbeelding

Cyathea dealbata
Afbeelding

Cyathea dregei, deze heeft het dit jaar erg moeilijk.
Afbeelding

Cyathea smithii, rol nr 29 voor dit jaar.
Afbeelding
Afbeelding

We gaan verder met de sphaeropteris soorten, deze soorten zijn ook makkelijk te herkennen aan hun scales ( haren).

De kleine en grote Cyathea atrox
Afbeelding
Afbeelding

Cyathea cooperi:
Afbeelding

Cyathea felina.
Afbeelding

Cyathea lepifera.
Afbeelding

Cyathea medullaris
Afbeelding
Afbeelding

Cyathea milnei.
Afbeelding

Cyathea princeps.
Afbeelding

Cyathea tomentosissima.
Afbeelding
Afbeelding

En ik sluit af met een Dicksonia squarrosa.
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens