door prutser 2 op 05 sep 2013 22:36
hallo iwanito
hier even een reactie van paul, ik heb ze ook vaker in mooie bloei gekregen , en ook wel vroeg in de lente,prachtig gewoon die bloei van die basjoo,maar ondanks de soms mooie vroege bloei en de vele ( kleine ) banaantjes die ze vormde ,groeide ze niet groter door dan zo`n 5 centimeter in lengte, ik heb in de tropen wel bananen zien bloeien en die groeide kort na het vallen van het gekleurde schutblad meteen uit tot grote banaanen, het rijpen ervan duurt wel lang, enkele maanden ook wel, maar bij de musa basjoo is het mij niet gelukt om het uit te laten groeien tot de volle lengte,en als ik dan in de late herft de vruchtjes ging open pulken ,tja,alleen maar die kleine schilletje zonder om echt over een banaantje te spreken,het was gewoon leeg van binnen,maar als je wel een eetbare banaantje opkweekt zoals de dwarf, daar komen ook in ons klimaat wel degelijk eetbare aan, alleen die zijn weer niet te overwinteren in de tuin,dus is het volgens mij de basjoo die denk ik meer warmte nodig heeft om echte banaantjes te zetten zoals ik wel vaak lees zo van 10 CM en vol met zaden,mogelijk is er een lezer hier die het wel is gelukt in nederland,maar hier bij mij in ieder geval nooit, maar zoals ik al schreef,wel prachtige mooie bloem en soms meerdere stammen te gelijk en kleine vrucht zetting ,maar meer niet,,hoop dat het jou wel zal lukken,m.v.g. paul