Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 04 sep 2013 08:18

Ik heb een mooie Basjoo cluster staan waarvan de oudste stam nu 4 winters heeft overleefd. En omdat deze nu plots kleine stugge bladeren begint te produceren ga ik er van uit dat er een bloem aan zit te komen! (mijn eerste! :thumb_up: )
Nu weet ik dat de bananen niet eetbaar zijn maar ik lees ook op internet dat het wel moet kunnen, ze schijnen alleen niet zo lekker te zijn.

Wie heeft wel eens geprobeerd zo'n banaantje op te eten en hoe was dat?
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 04 sep 2013 08:30

Ik zal ook nog even een foto plaatsen van de Basjoo waar het om gaat.
Hij staat rechts op de achtergrond en is nu een flink stuk groter! :mrgreen:

Afbeelding
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor prutser 2 op 05 sep 2013 22:36

hallo iwanito
hier even een reactie van paul, ik heb ze ook vaker in mooie bloei gekregen , en ook wel vroeg in de lente,prachtig gewoon die bloei van die basjoo,maar ondanks de soms mooie vroege bloei en de vele ( kleine ) banaantjes die ze vormde ,groeide ze niet groter door dan zo`n 5 centimeter in lengte, ik heb in de tropen wel bananen zien bloeien en die groeide kort na het vallen van het gekleurde schutblad meteen uit tot grote banaanen, het rijpen ervan duurt wel lang, enkele maanden ook wel, maar bij de musa basjoo is het mij niet gelukt om het uit te laten groeien tot de volle lengte,en als ik dan in de late herft de vruchtjes ging open pulken ,tja,alleen maar die kleine schilletje zonder om echt over een banaantje te spreken,het was gewoon leeg van binnen,maar als je wel een eetbare banaantje opkweekt zoals de dwarf, daar komen ook in ons klimaat wel degelijk eetbare aan, alleen die zijn weer niet te overwinteren in de tuin,dus is het volgens mij de basjoo die denk ik meer warmte nodig heeft om echte banaantjes te zetten zoals ik wel vaak lees zo van 10 CM en vol met zaden,mogelijk is er een lezer hier die het wel is gelukt in nederland,maar hier bij mij in ieder geval nooit, maar zoals ik al schreef,wel prachtige mooie bloem en soms meerdere stammen te gelijk en kleine vrucht zetting ,maar meer niet,,hoop dat het jou wel zal lukken,m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 06 sep 2013 07:40

Hoi Paul, super bedankt voor je reactie. Precies wat ik wilde horen. Ben reuzebenieuwd naar de bloei. Zodra er wat meer te zien is plaats ik een foto!
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 06 sep 2013 10:21

Zoals beloofd bij deze een foto hoe de cluster er nu bij staat. De meest rechtse stam tegen de schutting aan gaat bloeien.

Afbeelding

En bij deze de aankomende bloem. (althans, dat hoop ik!)

Afbeelding
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor Veen op 06 sep 2013 11:01

Prachtig exemplaar, alleen jammer dat hij zo laat in het seizoen gaat bloeien.

Ik zelf heb nu 2 jaar achter elkaar boei in m'n basjoo, maar hetzelfde "probleem" als Paul omschrijft, bananen vallen snel uit, en vormen dus geen vruchten...

Houd ons vooral op de hoogte met foto's! Blijft een prachtig gezicht!!!
Avatar gebruiker
Veen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 maart 2013 13:42
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk [NL]
1 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 06 sep 2013 11:20

Nu koester ik de stille hoop dat ik wat langer van de bloem kan gaan genieten. Ik ga namelijk binnen een paar weken verhuizen en waarschijnlijk sla ik deze winter mijne exoten binnen op!
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor roosje op 08 sep 2013 13:23

Het is precies de tijd van de basjoos om te beginnen met bloeien want de mijne gaat ook bloeien... ;)
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 25 okt 2013 08:58

Hier een foto van de bloem een aantal weken geleden. Het leuke is dat ik vanwege mijn verhuizing (grotere tuin :mrgreen: ) de Basjoo nu binnen heb staan om te overwinteren. Hij staat nu lekker in de keuken voor het raam, de bloem is veel dikker geworden en de banaantjes worden langzaamaan steeds groter!

Afbeelding
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Mijn Musa Basjoo gaat bloeien

Berichtdoor iwanito op 06 nov 2013 09:59

Omdat de banaan binnen staat (naast cv, voor het glas) gaat de groei/bloei vrolijk door. Elke dag lekt er een zoete honingachtige vloeistof uit die heerlijk smaakt. :mrgreen:

Er worden steeds meer banaantjes zichtbaar en ik hoop dat het lukt om ze te behouden tot het voorjaar. Dan gaat de basjoo weer de volle grond in.

Afbeelding

Afbeelding
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten