door batdah op 28 feb 2020 00:18
Ik heb die voor de 2de winter buiten droog (onder afdak)overwinterd...dwz geen water vanaf eind oktober....
Vorig jaar kan ik me herinneren dat ze ineens vol (velen niet een enkele maar meer dan 25 per pot)bloemstelen stonden dat zal maart/april geweest zijn...dat heeft ze 6 weken woonkamer ( met de daarbij horende privileges)opgeleverd(waardoor ze van de vensterbank afgroeiden)...het gaf wel veel troep maar de roze bloemetjeszee maakte veel goed..
ik heb de planten van stek van een "local" dus kan het goed dat de mijnen(nu 3) een wat oudere cultivar is.
Ik had deze ooit in de 90 er jaren en maar zelden een bloemtak....moet wel melden dat de plant permanent in huis stond in de serre zuidgericht..ik had destijds de tik "Verkadealbumplanten" in huis te houden...een nostalgische periode...( planten uit de Verkade albums)
De Rex hybriden verdragen niet veel vocht bij (te) koude bewaring.( je zult geluk hebben met de milde winter aldaar)...ik heb geen ervaring met de kleinbladige cultivars maar het lijkt mij dat deze niet echt veel verschillen van de grotere/mediumo cultivars....en of die genetisch ook echt kleiner zijn dat
zal nog moeten blijken, met groeiregulatoren ( oa de omstreden remstoffen) valt namenlijk ook heel wat te sturen..wat wil zeggen dat ze later nog terug kunnen sporten/groeien/muteren naar de oorspronkelijke cv.
Ps de zwarte en de caramelkleurige lijken/zijn (mijns insziens) beslist geen "Rex" hybriden.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is