Eduard gaf het al aan in zijn topic dat de Cythea sp tiny top die wij hebben gezaaid niet de sp tiny top is, tot wij de soort hebben achterhaald wat het behoord te zijn hebben wij hem de naam C. spp dwarf genoemd.
Hier een korte omschrijving van de soort zoals wij hem hebben gekocht:
http://www.rarepalmseeds.com/pix/CyaTop.shtml
Voor nu lijkt het erop dat het een dwarf soort is, meerdere mensen hebben al een beetje geconstanteerd dat deze soort een vrij dunne stam aanmaakt.
Om uit te sluiten dat het een klein blijvende soort is heb ik een exemplaar zo diep mogelijk gepland, als je dit doet dan gaat het groeipunt vaak uitzetten voordat het de hoogte ingaat. Als deze soort dus niet een bredere basis gaat leggen dan zijn wij er in ieder geval zeker van dat het om een dweg soort gaat.
Cyathea spp dwarf ( gezaaid als C. tiny top)
Ik weet ondertussen dat ik de soort moet zoeken in de ondergroep Sphaeropteris waar meer dan 200 soorten ondervallen en waarvan niet eens de helft goed is omschreven. Het kan ook zijn dat het hier om een nieuwe soort gaat.
Ook zou ik willen dat iedereen die deze soort heeft in dit topic een terugkoppeling geeft van zijn/ haar ervaringen.
Gr, Ro