Arundo Donax Versicolor

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Arundo Donax Versicolor

Berichtdoor asiantjen op 05 nov 2013 19:13

Hoi allemaal ,

Ooit heb ik hier ergens eens gelezen dat er hier ook een paar mensen dit mooie grassoort in hun bezit hadden, spijtig dat er over deze mooie soort als gras -riet -bamboe achtige plant niet veel intresse meer is , ondanks dat hij voor mooie kleur afwisseling kan zorgen ,is niet echt winterhard toz van zijn groene broer die wat sterker is , ik heb deze soort al wat jaren en vraagt weinig onderhoud , gewoon overwinteren in volle grond met een dikke laag mulch.
Sommige houden hem als vijverplant maar daar heb ik geen ervaring mee ,een beetje bang voor de puntige rizomen .

Is zo'n 2.50 meter hoog geworden met stengels van een kleine 2 cm dikte ,het blad is vooral zeer mooi .
Afbeelding
Is geen woekerende soort , blad kan 5 a 8 cm breed worden
Afbeelding

Grt Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Re: Arundo Donax Versicolor

Berichtdoor JmC4c op 05 nov 2013 20:13

Hoi Etienne, ik heb deze aangeplant begin september.
Gelukkig schrijf jij hier iets over. :D Ik was niet van plan om enige bescherming te geven, dus zal best ook maar een mulchlaag geven. Kan je me wat meer vertellen wanneer je ongeveer de halmen verwijderd na de winter :?:

Hier de mijne ;)
Afbeelding

Groeten, Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 05 nov 2013 21:15

Hi Jean Marie ,

Dat ziet er een mooie plant uit met aardig wat groeistengels ,toch best deze mooie aangekochte plant beschermen tegen diepe vorst.
Wat ik nu doe is in feite nog niks , mijn plant staat nog mooi en groeit stilletjes door.
Na de eerste vorst zal het blad lelijk worden en snij ik de stengels af tot een 30 cm boven de grond ,
waarom zo'n 30 cm , als je ze korter afsnijd bv 10 cm of korter kan er tijdens de winter water in de stengels staan en bevriezen ,als dat tot bij de kern komt dus het ondergronds wortelstelsel kan dat beschadiging brengen, rot en schimmel veroorzaken , ik zet er een cirkel rond met kippegaas en vul dat met bladeren ,zo'n 30 cm , tot waar ik de stengels heb ingekort , daarover leg ik nog een plastiek zak met een paar stenen rond dat die niet kan wegwaaien , dus de boel wat drooghouden .
De plant moet goed zonnig staan en warm om een goed en krachtig resultaat te bekomen, bemesten als andere gras of bamboe soorten ,een mestof met veel stikstof en in de zomer veel water .

Grt

Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 05 nov 2013 21:24

:thai: Etienne, met deze info ben ik al heel wat verder.
De schaduwplek is een grote struik (2,5 meter) die 3 meter ervoor staat.
Dus ergens is deze wel beschut, tegen de grootste koude.
Naargelang de zonstand, krijgt hij amper 2,5 uur schaduw tijdens zonnige dagen.
Dus de standplaats is ok, alsook de ligging want hierna komt een helling in de tuin.

grt, Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 nov 2013 22:14

Ik heb de mijne al een paar jaar in de tuin. Het eerste jaar beschermd met wat mulch daarna niet meer.
Perfect winterhard bij mij.
Ik ken deze als de Arundo Donax variegata.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 nov 2013 01:10

Heb ik hier ook staan Peter, maar de opgekomen halmen zijn dikker.

Mss is het louter toeval en is dit te wijten aan de leeftijd van de plant
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 nov 2013 13:43

De winterhardheid is vooral gerelateerd aan het snoeien voor de winter.
Zoals Etienne zelf ook al schrijft. Ik snoei mijn (nu nog kleine) Arundo daarom pas na de winter. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 06 nov 2013 15:24

De naam Variegata komt bij veel planten voor , dat staat voor tweekleurig , soms word ook eens de naam bicolor genoemd , in feite is het dezelfde plant Versicolor of Variegatie ,

Wat wel héél belangrijk is hoe de plant in de kwekerij is gemaakt , door scheuren of door weefsel kweek , daar hangt volgens mij veel met winterhardheid af en ook de strekte van groei .

Bij Peter zijn ervaring is hij goed winterhard , dus een goeie kloon ,ik heb er eens één verloren door vorst , daarmee dat ik het risico niet meer neem en hem afdek ,de groene soort is sterker en word groter, het zijn toch planten die je niet zomaar vind bij een gewoon tuincentrum .

Grt Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 nov 2013 16:58

asiantjen schreef:Wat wel héél belangrijk is hoe de plant in de kwekerij is gemaakt , door scheuren of door weefsel kweek , daar hangt volgens mij veel met winterhardheid af en ook de strekte van groei .

Zelf uitgestoken in Andalousië :mrgreen:
Had je het gezicht eens van die local moeten zien toen deze toerist een schep wou lenen van 'm :fluiten:

:lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 06 nov 2013 22:08

Dan zal je wel een goeie plant hebben als je ze vandaar hebt , en een schop lenen zonder dat die vraagt wat je er mee gaat doen ,goed gek daar :lol: voor het zelfde ga je ergens een graaf graven en wat dumpen :lol:
asiantjen

63 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen