koude, zon en wind versus bamboe

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor Remy op 13 maart 2013 12:52

Daarnet even een check gedaan:

fargesia demissa gerry: geen schade
fargesia jiuzhaigou: een enkel bruin blaadje
fargesia murieliae simba: voor het grootste deel kaal en dor
fargesia nitida great wall: geen schade
fargesia nitida viking: een enkel bruin blaadje
fargesia nitida vulcano: geen schade
fargesia robusta campbell, haag 6 planten: boven de 1m redelijk veel schade!
fargesia rufa: geen schade
fargesia scabrida, 2 planten: geen schade
fargesia sp deep purple (kleine plant): al het blad kwijt, vraag me af of deze het overleeft heeft...
phyllostachys aureosulcata spectabilis: geen schade
pseudosasa japonica: een enkel bruin blaadje

Ik geef alles wel water in de winter. Daar hebben ze ook behoefte aan! Tegen de wind (NO) bescherm ik niet.
De Robusta Campbell haag heeft ieder jaar schade en dat komt door de standplaats in de volle zon. Daar is deze toch wat minder geschikt voor. Hij hersteld zich altijd wel snel. Ook de simba ziet er al 4 jaar beroerd uit. Ik had hem dit jaar op een wat zonnigere plaats gezet maar nu is het helemaal drama! Deze zal waarschijnlijk dus vervangen worden. Ik heb hiervoor al 2x een murieliae soort geprobeerd en mijn conclusie is dat deze soort het hier slecht doet ongeacht de standplaats.
De fargesia sp deep purple, dit jaar geïntroduceerd door kimmei, is nog klein en ook nog vrij laat aangeplant, dus lastig te beoordelen. Hopelijk komt deze er door want hij was erg duur voor 3 stengeltjes...

Hieronder nog een lijstje van bamboesoorten die inmiddels uit de tuin verdwenen zijn door de matige winterhardheid (eigen ervaring dus!):

fargesia angustissima: In feb 2012 compleet doodgevroren
fargesia murieliae jumbo: Ieder jaar kaal of bruin blad en slechte groei in de zomer
fargesia murieliae bimbo: In feb 2012 compleet doodgevroren
phyllostachys nigra: Na iedere winter bruin en complete halmen dood. Helaas... Want ik vind dit nog steeds 1 van de mooiste bamboesoorten!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor lapalmeraie op 13 maart 2013 22:00

Omdat foto's meer zeggen...

Fargesia sp. jiuzhaigou 1
Afbeelding

Fargesia robusta 'Wolong'
Afbeelding

Fargesia rufa
Afbeelding

Afbeelding

Fargesia denudata 'Lancaster 1'
Afbeelding

Pseudosasa japonica
Afbeelding

Fargesia robusta 'Pingwu' à gauche Fargesia robusta 'Campbell' sur la droite.
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor Remy op 14 maart 2013 01:25

Toch inderdaad flinke bladschade bij de jiuzhaigou en robusta soorten, maar die herstellen zich wel. Van de zomer zijn ze weer groen. De rest ziet er nog best goed uit.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor Hitch op 14 maart 2013 10:48

Mijn Fargesia rufa vertoont veel geel blad maar deze is dan ook in de zachte periode van december pas aangeplant. Het was of ze aanplanten of ze in kuip laten staan en zo de vorst trotseren. Het werd dus het eerste. Dat is natuurlijk het nadeel wanneer verkopers plots plaats willen maken en dan planten aan lage prijzen dumpen wanneer het niet het beste seizoen is. Maar goed, ze zullen er zich wel doorslaan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor draco op 14 maart 2013 12:46

Jonge planten zullen gevoeliger reageren dan gesettelde exemplaren. Als ze in de volle zon staan (gelet op de sterke halmverkleuring) is er meer kans op bladverdroging. Hiertegen kan fleecedoek waarschijnlijk beschermen. Mij dunkt dat de omstandigheden in de huidige winter veel milder waren dan tijdens de winterperiode in februari 2012 toen 't hier in de polder -20 vroor boven een sneeuwdek bij windkracht NO 4-5. Zelfs toen gaf Fargesia jiuzhagou geen krimp alhoewel de blaadjes hiervan telkens sterk inkrullen als natuurlijke beschermingsreactie tegen overmatige verdamping. Daarentegen verloor Fargesia yulongshanensis al het blad en Fargesia scabrida voor een flink deel. De huidige winter doorstaan alle drie de soorten probleemloos.
Bijlagen
Fargesia_jiuzhaigou.jpg
Fargesia_jiuzhaigou.jpg (119.33 KiB) 7814 keer bekeken
Fargesia_yulongshanensis.jpg
Fargesia_yulongshanensis.jpg (109.13 KiB) 7814 keer bekeken
Fargesia_scabrida.jpg
Fargesia_scabrida.jpg (108.9 KiB) 7814 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor lapalmeraie op 14 maart 2013 18:44

Het zijn inderdaad relatief jonge exemplaren die nog maar van begin vorig jaar in volle grond staan. De Pingwu en de Wolong hebben bijvoorbeeld evenveel blad als tijdens het afgelopen seizoen.

Het beschermen met vliesdoek is mssn nog een idee voor de jiuzhaigou. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor draco op 15 maart 2013 01:40

Bescherming tegen de winterzon bij vriezend weer en wind werd ooit ook wel aangeraden voor coniferen al gebruikte men indertijd daarvoor jutedoek. Vooral aan het eind van de winter heeft de zon al veel kracht en de bladverdamping die de zonnestraling teweegbrengt kan door de vorst onvoldoende worden gecompenseerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor Hitch op 19 maart 2013 11:50

Mijn vorig jaar aangeplantte Ph. Vivax van 4 m die het de hele winter goed heeft gedaan is nu voor plots op een paar dagen voor 3/4 de verdroogt. :cry: Vind het toch wel straf want heb de bodem (in zoverre dit nodig was) in vorstvrije periodes steeds goed vochtig gehouden.
De Fargesia rufa vertoond hetzelfde probleem maar bij deze had ik dit wel verwacht aangezien die pas in december is uitgeplant en ook vol in de wind staat. De andere Fargesia soorten zien er daarentegen wel erg fris en goed uit.

Ik zie trouwens toch wel redelijk veel schade in de tuin dit jaar. Mijn Nandina die het ook erg goed deed en niets van schade had vertoond heeft nu plots bovenin de kroon dezelfde schade verschijnselen als de Ph. Vivax en tevens bladverlies. Deze was vorige winter bij de toenmalige -17 en langdurige ijsdagen periode alle bladeren verloren en ik heb er een flink stuk dood materiaal aan stengels moeten uithalen in die mate zelfs dat ik zowel in de hoogte als de breedte de plant diende te halveren maar hij herstelde wonderwel (en snel!) en vertoonde prachtige groei in de daaropvolgende zomer. Ik vrees er nu opnieuw aan te moeten gaan knippen. :roll:

Planten (voornamelijk bladplanten) die waren opgekomen tijdens de 3 warme dagen een tijdje terug zijn herschapen tot pap en andere planten die nu reeds aan de groei moesten zijn of op zijn minst bovengronds hadden moeten staan zijn nog steeds niet te bekennen. Ook de klaarzittende bloemknoppen van de fruitbomen en Magnolia zien er ronduit slecht uit, sommige zijn zelfs aan het beschimmelen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: koude, zon en wind versus bamboe

Berichtdoor Tosaman op 25 apr 2013 11:31

Ik heb hier zes bakken van 30x30x30cm met in iedere bak Fargesia rufa. Die bakken had ik afgelopen winterperiode (begin december-eind maart) tegen een schutting staan. Totaal onbeschermd (geen doek, geen afdak etc. etc.). De bladeren zijn wat geel geworden, en ze maken allemaal, zonder uitzondering, nieuwe scheuten aan. Ik heb de Fargesia zelfs geen water gegeven gedurende deze periode. Gisteren heb ik ze voor het eerst dit jaar een slok water gegeven.
Goed en sterk spul die Fargesia.
:thumb_up:
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten