Vraag m.b.t. bamboestronkjes

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 22 jun 2011 14:56

Vivax is toch een van de grotere bamboesoorten? Met dikke stengels e.d., daar heb ik momenteel niet genoeg ruimte voor, anders had ik die ook wel proberen ergens vandaan te sprokkelen.

Zoals het scheutje er nu uit ziet hoop ik over een week of 4 toch wel wat boven de grond te ze zien! En inderdaad, je kan dan erg blij zijn met zoiets kleins. :happy_thai:
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 22 jun 2011 16:16

klopt ik heb de phyllostachys vivax huanwenzhu inversa. Wat betekend dat ie gele halmen met een groene streep heeft. We hebben in deze tuin er wel de ruimte voor, anders hadden we hem ook niet gehad. Maar hij kan een metertje of 10 hoog worden en zijn halmen kunnen wel 6 tot 8cm doorsnede worden. Dat is nu nog niet aan hem af te zien, hahah kijk maar wat een zielig sprietje het nu nog is, maar des te leuker is het als we hem dalijk kunnen bewonderen in zijn groei.
Overigens komen scheuten bij de vivax ook wat later omhoog, dus we wachten nog af....
Bijlagen
01 mei phyllostachys vivax huenwenzhu inversa geeft weer teken van leven.jpg
foto van 1 mei, inmiddels is deze spriet nog mooier geworden, maar helaas nog geen nieuwe scheuten
01 mei phyllostachys vivax huenwenzhu inversa geeft weer teken van leven.jpg (168.32 KiB) 4370 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 22 jun 2011 16:19

hier een close up van de stengel, waarbij je duidelijk de gele halm met groene streep kan zien
Bijlagen
phylostachys vivax reuzenbamboe is nu nog klein  maart 2011 klein.jpg
phylostachys vivax reuzenbamboe is nu nog klein maart 2011 klein.jpg (250.08 KiB) 4369 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 22 jun 2011 17:11

Ja als de plant een aantal jaren oud is zullen de nieuwe scheuten/stengels wel een hun maximale grootte behalen.

Eerste jaar bij bamboe's geldt toch meestal als het slapende jaar, dus enkel/voornamelijk wortelvorming. Tweede jaar uitbreiding, derde jaar volledige normale groei. Zoiets las ik.
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 22 jun 2011 17:15

Deze vivax zou in 5 jaar een vol bos moeten zijn dus we hebben nog even de tijd, haha. De kleine robusta's (4) zijn nu al wel lekker aan de groei met nieuwe scheuten, maar het stelt nog niet zoveel voor inderdaad.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 22 jun 2011 17:30

Ik heb in ieder geval een Phyllostachys, maar welke ondersoort het is moet ik nog ontdekken. Ik heb gehoord dat ie dus 4-5 meter hoog kan worden en flink woekert. Ik ben nooit bij de moederplant geweest, heb ze dus via via gekregen. :lol:

De rest weet ik wel volledig van naam. :mrgreen:
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 22 jun 2011 17:39

ik heb maar 1 woekerende die vivax dus, de rest zijn fargesia's. 2 grote robusta's (tenminste ik denk dat t robusta's zijn) 4 kleine robusta's dit jaar aangekocht en verder 3 nigra's. 1 volgroeid volle bos, de andere 2 zijn van een andere pol afgestoken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 22 jun 2011 18:25

Ik heb 1 kleine fargesia, welke het dit eerste jaar zeer goed doet in een vrij schaduwrijke hoek. Toch heb ik meer de voorkeur voor lopende soorten, misschien omdat ik ten eerste van volle borders houd en snel groeiende planten. En ja, ik ken de gevaren. :lol:
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jun 2011 19:59

Heb jij de Vivax in een rhizoombegrenzer staan Corrine?
Ik kan dat op foto niet goed zien?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor orinoco op 22 jun 2011 20:32

cpo schreef:en verder 3 nigra's


Hallo Corrine,

Die nigra is ook een Phyllostachys hoor...Deze soort ziet er door zijn relatief dunne stengels en kleine blaadjes misschien wel wat "anders" uit dan andere soorten.Meestal gedraagt deze soort zich wel redelijk in de tuin.Het is geen uitgesproken woekeraar,maar groeit niet zo compact als een Fargesia.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten