Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor Nody op 14 nov 2011 20:24

Hallo,

Ik heb een maand geleden een kluit Fargesia murieliae gekocht. Ik weet niet meer welke cultivar het was, maar hij was 1 meter hoog.
De kluit heb ik gesplitst in 4 delen en in 2 langwerpige plantenbakken geplant, zodat de 2 bakken naast elkaar een hegje vormen. Aangezien ik een glazen balkonrand heb kijk je zo de straat op als je er zit ('kwoon 1 hoog). Daarom heb ik dit bamboehegje gecreƫerd.

Mijn vraag is: Kan ik die bakken (15x15x40 cm) in de winter gewoon buiten op het balkon laten staan of moet ik ze daarvoor toch in grotere bakken zetten?

Ze staan beschut tegen noord- en oostenwind en krijgen licht van alle kanten. Redelijk veel zon, zelfs nu nog.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor shusui op 14 nov 2011 20:57

De planten zullen nooit groot worden en goed groeien in zo'n bakje (maar dat is in uw situatie waarschijnlijk niet nodig). Ik zou ze wel zeker groter zetten.

Wat de winter betreft: zeer riskant!
Bamboe in pot is altijd gevoelig, en dan nog zo'n kleine pot, op een balkon, in de volle zon...
De kans is heel groot dat de plant volledig afvriest bij een ietwat strenge winter.
En bij een Fargesia is dat niet gezond: een Phyllostachys heeft heel veel reservevoeding in zijn rhizomen zitten.
Een Fargesia heeft bijna geen rhizomen, dus als alle stengels dood zijn is het vaak ook plant dood.

Wat kan je dan doen: zeker indraaien in vliesdoek, en in een strenge winter mss binnen zetten.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor Nody op 14 nov 2011 23:26

@shusui

Ik moet er wel bij zeggen dat het balkon een afdak heeft en aan een kant een muur. Mijn balkon is dus eigenlijk een hap uit een blokvormig gebouw. De bamboe staat ook nog geheel achter een glazen plaat waar het bijna nooit waait. Het is op mijn balkon dan ook altijd een paar graden warmer dan op de straat beneden.

De planten zijn ook nog niet groot en worden dat ook niet. Het was wel een kleine cultivar. Alle wortels pasten prima in de bakken en heb erop toegezien dat ze goed bedekt zijn met aarde. De bakken zijn bij nader inzien eerder 20x20x40 cm.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor lapalmeraie op 15 nov 2011 16:16

Dan nog is het klein hoor ;)
Probleem in de winter is dat de grond bevriest in zo'n pot en juist doordat hij achter glas wel redelijk wat warmte kan krijgen toch vocht zal verdampen. De plant verdampt zichzelf zo dood.

Ik zelf heb wel 2 Phyllostachys-en in potten buiten staan waar ik niets speciaals mee doe, maar dat zijn dan ook veel grotere potten!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor Nody op 16 nov 2011 00:38

Dan zal ik ze bij vorstdagen af en toe wat heet water geven uit de waterkoker om de grond to ontdooien. Probleem opgelost! :fluiten:
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor orinoco op 16 nov 2011 00:51

Nody schreef:Dan zal ik ze bij vorstdagen af en toe wat heet water geven uit de waterkoker om de grond to ontdooien. Probleem opgelost!


:?: :roll:

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor lapalmeraie op 17 nov 2011 13:25

Dat lijkt me inderdaad niet handig... :roll:
Wel verdamping beperken en (gewoon) water geven in periodes dat het niet vriest.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Fargesia murieliae in plantenbakken op balkon

Berichtdoor Nody op 22 nov 2011 03:05

Okee, bedankt voor het adv(r)ies. :thai:

Nog een update:

In het begin stierven een paar stengels helemaal af wat ik wel verwachtte, maar nu beginnen een heleboel bladeren geel te worden en af te vallen. Een mooi gezicht, maar moet ik me zorgen maken of is dit natuurlijke herfstverjonging? Ongeveer de helft van de bladeren, vooral op de uiteinden blijven wel mooi groen.

Tot nu toe nog geen bevroren grond gehad en altijd goed vochtig gehouden met drainage uiteraard.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten