uitlopers

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

uitlopers

Berichtdoor philip op 09 jan 2012 17:04

Dag iedereen
Graag info,de bamboe van de buur is op stap in mijn tuin ,ik heb al de uitlopers (voorlopig een 6 tal)
afgeknipt en verwijderd,doch er zijn vele fijne zijwortels afgebroken,zelfde zijwortels zoals op de foto hieronder,vraag kunnen de fijne wortels zich ontwikkelen tot een scheut of zijn het alleen de dikke met scherpe top die gevaar vormen voor uitbreiding.De buurman is al verwittigd en zal opdracht geven aan zijn tuinman om het worteldoek te herstellen :?
Mvg Philip.
Bijlagen
uitlopers.jpg
uitlopers.jpg (86.79 KiB) 5340 keer bekeken
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor shusui op 09 jan 2012 17:18

Het zijn enkel die harde wortelstokken/ rhizomen die kunnen uitlopen.
Ook als daar een klein stukje van blijft zitten heb je kans dat hij terug uitloopt.
De dunnere wortels op die Rhizomen kunnen niet uilopen.

Worteldoek helpt niet, je hebt HDPE folie nodig , dit is een stijve soort plastic, verkrijgbaar op rol. 50cm hoogte is genoeg voor Phyllostachys soorten (5-10cm boven de grond, 55-40 onder de grond)
Om de uiteinden af te sluiten is het makkelijkste en beste voor de plant om de uiteinden naar binnen om te plooien:
Afbeelding

Je kan ook overlappen en aan elkaar maken met 2 metalen latten en bouten.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor philip op 09 jan 2012 17:56

Dag Sven
Het zal wel zo'n folie zijn,daar die nu al 7 jaar stand houd,ikzelf heb geen bamboe ,maar het is er van de buurman die door de omheining groeit,de rizomen heb ik weggenomen maar de fijne zijwortels breken af en blijven in de grond,Zo te zien hebben ze de folie platgeduwd en er dan over gegroeit en dan terug de grond in door de omheining, gemaakt met stukken autoband.(zie foto van autobanden omheining)
Bedank voor de info.Mvg Philip.
Bijlagen
uitlopers2.jpg
uitlopers2.jpg (83.72 KiB) 5328 keer bekeken
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jan 2012 23:30

Heb jij bij deze methode geen bouten gebruikt Sven?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor shusui op 11 jan 2012 01:14

nee

Het is zo al genoeg werk, als je dan nog eens rvs latten moet mkken, gaten boren, en dan bouten vastschroeven,...
Zo kan het echt geen kwaad. Enkel als je juist een rhizoom hebt die met zijn punt precies tussen die 2 folies in mikt... anders kan er niets gebeuren.

Je kan als je wil nog altijd met bouten vastschroeven he ;)

Het voordeel van deze methode is dat het blijvend ronddraaien van de rhizomen voorkomen wordt, als de rhizomen aan dit punt komen worden ze altijd terug naar het midden van de plant gestuurd.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2012 22:00

:thai:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor dries666 op 12 feb 2012 00:32

hmm ik heb deze zomer een phyllostachys nigra aangeplant en dergelijke plastiekfolie rondom rond gezet. Deze was een 70 cm breed, maar ik heb door de rare vorm van het gat(er stond eerst een enorme boom en de penwortel was met geen geding uit de grond te krijgen... dus stomp kapotgekapt, wortels doorgekapt en de bamboe er iets naast gezet, in de hoop dat deze de stronk wel klein zou krijgen XD ) de folie niet goed in de grond gekregen, er stak nog wel 20 cm erbovenuit, is dit erg? De uiteindes heb ik echter gewoon laten overlappen, wel iets te kort, dus ik vrees dat ik volgend jaar weer even ga zitten graven om het volgens jouw manier te doen, is wel goed gevonden !

groeten,
Dries
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor shusui op 12 feb 2012 01:23

De stronk staat als ik het goed begrijp in het bamboeperk ?
De bamboe zal zich hier niet veel van aantrekken, en als de stronk begint te rotten zal hij hier gewoon door groeien.

En is de folie 70cm hoog, en dus uiteindelijk 50cm diep ingegraven ?
Zoja dan is er normaal geen probleem, als de oppervlakte groot genoeg is.
nigra is geen heel grote soort, en woekerd maar matig, dus deze heeft niet zo enorm veel plaats nodig. 4m² wordt aangeraden, om de plant tot zijn recht te laten komen (meer is altijd beter).
Als je hem nu bv op minder dan 1m² zou zetten, dan zal de plant waarschijnlijk wel onder de begrenzer door ontsnappen binnen enkele jaren.

Dat de folie 20 cm boven de grond uitsteekt is ook zeker geen probleem, je moet nu al geen schrik hebben dat er een rhizoom over de folie heen gaat ;)

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor dries666 op 12 feb 2012 12:52

De stronk staat inderdaad in het perk, maar het perk op zich is niet zo heel erg groot (kleine tuin en er stonden al betonnen randen ingegraven die ik niet zomaar wegkreeg) maar ik ben van plan om de bamboe wat in toom te houden door elk jaar in de zomer te controleren tot hoever de rhizomen gegaan zijn. Er was een bepaalde site waarbij ze zo hun phyllostachys binnen grenzen hielden zonder enige wortelbegrenzer, maar gewoon door op het juiste moment af en toe eens de schop in de grond te steken om te voelen of er wortels te ver aan het afdwalen waren.

Dit moet ik sowieso ook toepassen, want eens het perk volzit is het logisch dat de bamboe een andere uitweg zoekt, bovendien heb ik gehoord dat de wortelbegrenzer ook enkel het uithoudt tegen de rhizomen als er niet teveel worteldruk achter zit.

Het is ook een experiment voorlopig... want alles was beter dan die boom, de boom had geen mooie vorm, was bijna een uitgelopen struik, had altijdgroene bladeren, heel groot en niet echt bloemen met als extra minpunt, dat de boom elke zomer volzat met meeldauw en zo de fruitstruiken ernaast ziek maakte.
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes

Re: uitlopers

Berichtdoor shusui op 12 feb 2012 13:15

Als je de planten hebt begrensd is het normaal niet de bedoeling om ook nog eens elk jaar de rhizomen af te steken, dan had je even goed niet kunnen begrenzen ;) .

En de plant zal enkel dieper gaan, of zelfs de begrenzer openduwen als de oppervlakte veel te klein is.
Vergelijk het met een pot , die ruimte is te klein om de plant in te laten staan. Dan zal hij ofwel onderaan een uitweg zoeken, ofwel heel de pot opvullen met rhizomen, en zo'n grote druk opbouwen dat de pot scheurt.

Bij voldoende oppervlakte kan dit niet gebeuren, en gaat een Phyllostachys maar 20-25cm diep.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten