Bamboe in de herfst en winter

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe in de herfst en winter

Berichtdoor Bamboe Freak op 12 jan 2012 15:57

Hoi,

Het is alweer een tijdje terug dat ik op dit forum inlogde! Inmiddels heb ik 3 soorten bamoe extra die in augustus-september goed aanpakte!
Maar nu mijn vraag! Een week of 5-6 terug las ik dat bamboe in milde winters zich ondergronds doorontwikkelt qua rizoom/wortelstokken zodat je in het voorjaar voor extra verassingen kan komen te staan.

Deze theorie heb ik nergens meer verder terug gelezen... Ik weet van standaard grassoorten dat ze al vanaf 5-6 graden gaan groeien mits de dagen weer gaan lengen. En het verbaasd me dan ook niet dat de niet-tropische soorten zich ook zo gedragen...

Zijn er mensen die deze theorie kunnen bevestigen? Nu zal de groei niet enorm zijn natuurlijk maar nieuwe vorming zou dus mogelijk zijn...

Alvast bedankt! ;)

(P.S. Mijn aanwas qua bamboe is nog jong (zomer 2011) en dit jaar geen graven en meten lijkt me niet zo slim..)
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Bamboe in de herfst en winter

Berichtdoor bamboefreak op 17 jan 2012 16:37

Ik denk dat ze in de winter niet veel wortels ontwikkelen. Ik heb zelf veel soorten staan en in het voorjaar als het warmer wordt dan komen de nieuwe scheuten boven, de één al wat meer uitlopend dan de andere. Ik heb in het najaar ontdekt doordat in hosta's aanplante dat er wortels al ver uitgelopen zijn onder de grond, ik ga als ik tijd heb maar eens een heel stuk graven en die dingen uit de grond halen. Het aanplanten van nieuwe soorten is altijd wel best in het voorjaar zodat ze nog voor de winter een goed wortelstel kunnen maken.
bamboefreak
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 04 aug 2011 17:19
Woonplaats: Stekene
0 bedankjes

Re: Bamboe in de herfst en winter

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jan 2012 18:03

Lijkt wel een monoloog met zo'n gelijkende gebruikersnamen :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bamboe in de herfst en winter

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 jan 2012 15:27

In de winter groeit een bamboe ondergronds door. Dit zal niet hard gaan maar hij ontwikkeld ondergronds nieuwe wortels welke in het voorjaar als nieuwe scheuten omhoog komen.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Bamboe in de herfst en winter

Berichtdoor prutser 2 op 27 jan 2012 23:26

hallo bamboe freak , ja de bamboe kan ondergronds (langzaam) doorgroeien, zeker als er nog geen vorst is, hij zal dan ook langzaam nieuwe uitloper maken die in de lente uitgroeien tot stengels, hoe warmer hoe hoger en dikker de stengels,heb wel begrepen dat een bamboe reageert op de afgelopen zomer, was die heet en warm ,dan een goede groei, was het koel met veel wind , dan een mindere groei, oke hoop dat je hier wat aan heeft,groeten paul,,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Bamboe in de herfst en winter

Berichtdoor cpo op 06 maart 2012 11:24

afgelopen zomer heet en warm??? hier was het voorjaar heet en warm, maar de zomer koud en nat, maar dit terzijde hoor... ;)
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten