Strelitzia koopje gedaan

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 25 maart 2009 11:35

Hallo,
zo'n schoonouders zou ik ook gewild hebben!
Het zijn inderdaad zeer dekoratieve planten.
Hier een foto van zaailingen van het voorjaar 2006: één nicolai (ééntje staat ergens anders) en twee reginae's; terzelfdertijd gezaaid. De eerste meet 90 cm, de andere 70 cm, boven de grond gemeten.
Afbeelding
Dat bloemen bij Strelitzia niet belangrijk zijn moet je aan mijn vrouw eens vragen: binnen een paar weken staat ze hier met een brede glimlach te knippen!
Afbeelding
Deze heb ik gezaaid in 1999 en geeft vanaf het vijfde jaar bloemen. Vorig jaar heb ik de plant in twee gedeeld (wortels hadden de pot doen openscheuren) en nu zal ik minstens 11 bloemen hebben.
Binnen enkele weken hoop ik de planten op het terras te kunnen plaatsen, in de volle zon.
Leon, als ik jou nog een tip mag geven: dringend jouw plant in een grotere pot overplanten, want de verhouding plant/pot lijkt mij niet evenredig. Normaal heeft jouw plant nu al duimdikke wortels!
Op mijn foto lijkt de verhouding omgekeerd, maar die zijn net verplant!
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Christophe op 25 maart 2009 11:53

Hallo Paul,

Jouw planten zien er echt super mooi uit. Weet jij waarom mijn Strelitzia het niet zo goed doet? Ik heb hem ongeveer 2 jaar. Toen ik hem kocht was hij 10 cm kleiner dan dat hij nu is? Hij wil maar niet groeien. Staat hij in een te kleine pot denk je?
Bijlagen
Strelitzia_reginae.JPG
Jonge Strelitzia reginae
Strelitzia_reginae.JPG (74.76 KiB) 5114 keer bekeken
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor igi op 25 maart 2009 13:24

Paul,

Inderdaad hele mooie planten zeg.
Ik heb maandag kuipen gehaald om deze om te potten ,maar heb hiervoor nog geen tijd gehad .
Ik ga dit vanavond doen.
Welke grond gebruik jij hiervoor?
Voor mijn andere strelitzia's gebruik ik potgrond , met cocopeat ,en klei.
Zo ver ik kan zien is voor de nicolai een soort kleiachtige schrale grond gebruikt.

groeten Leon
igi
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 feb 2009 13:19
0 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 25 maart 2009 15:02

Hallo,
Christophe, ik veronderstel dat jouw pot gaten heeft onderaan;een absolute vereiste is dat overtollig water kan wegvloeien; te klein lijkt hij mij niet. Wel vermoed ik dat je plant wat meststof kan gebruiken. Het nog gezonde blad lijkt mij deze winter ontplooid te zijn: te weinig licht gehad(kleur te groen) en te mager. Waarschijnlijk ook te warm overwinterd, maar dit is maar een veronderstelling. De beide linkse bladeren lijken mij last gehad te hebben van verbranding.
Indien geen van deze mogelijkheden van toepassing zou zijn, zou ik de plant eens uit de pot halen en de wortels nazien op wortelrot.
Mijn planten staan vanaf eind april/begin mei buiten in de zon. Ze krijgen regelmatig traagwerkende meststof en water. Tussen watergiften laat ik de grond redelijk opdrogen. Vanaf oktober/november staan ze in een koele serre bij minimale temperatuur van +8°C (voorbije koude winter). Ze krijgen geen voeding en weinig water tijdens deze periode, maar staan dus wel heel helder.

Leon, ik gebruik een mengeling van 1/3 zelfgemaakte kompost en 2/3 DCM potgrond met lava. Dit voor een goede vochtdoorlating. Bij het verplanten(recent dus) voeg ik nog wat gedroogde koemestkorrels toe, en tijdens de groeiperiode om de maand wat FLORANID kunstmeststof. Dit is een traagwerkende meststof; vroeger heb ik ook nog OSMOCOTE gebruikt. Dit laatste hoeft men eigenlijk maar éénmaal in het voorjaar toe te dienen en men is klaar voor 6 of 9 maanden. Bij veel waterbehoevende planten heb ik wel opgemerkt dat de meststof vroeger uitgespoeld werd zodat ik overschakeld ben op floranid.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Christophe op 25 maart 2009 16:30

Hallo Paul,

Gaten zitten uiteraard in de pot. Ik heb hem gisteren meststof gegeven (staat van gisteren terug buiten) Het ontplooide blad is inderdaad van deze winter, maar de andere zijn zo'n beetje kapot gegaan ... Te warm staat hij niet, hij stond wel vrij donker. Ook weinig water gegeven deze winter.

Maar toch, ik heb de plant al twee jaar en hij lijkt maar niet te groeien. Ik heb tevens gemerkt dat de wortels groeien als kool. Ik denk dat ik hem zal verplanten, en ook wat zelfgemaakte humus bijvoegen. Ik heb toch een hele hoop. Ik vermoed dat het dan wel in orde zal komen. Ik zal bij het verplanten de wortels controleren op wortelrot. Ik hoop echter dat ik de plant uit de pot krijg zonder hem kapot te moeten slaan ... (dure potten)

Bedankt! :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor lapalmeraie op 25 maart 2009 17:05

Paul is terug en hoe... geweldige foto's !!!
Dat is toch een collectie om "u" tegen te zeggen. ;)

@Christophe: denk eraan dat een plant altijd éérst energie steekt in wortelvorming en dan pas in de groei.
Daarom groeien bij jou de wortels waarschijnlijk geweldig hard maar de plant zelf maar beperkt. Vergelijkbaar met het bouwen van een huis; de muren kun je ook pas zetten als je een goede fundering hebt. Bij het verpotten naar een grotere pot zal je dus nog langer moeten wachten op zichtbare verbetering. De plant moet eerst z'n draai weer hebben gevonden en redelijk geworteld hebben.

grtz
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Christophe op 25 maart 2009 17:59

Hallo LP,

Mja, maar de plant staat al van dag één in de grotere pot, en sinds twee jaar heeft hij nauwelijks gegroeid. Ik ga toch eens proberen om een grotere pot te nemen. Ik heb er nog een mooie staan. Ik zal foto's maken. Altijd leuk om later nog eens te bekijken en te vergelijken ;)

Grtz,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Anduril op 26 maart 2009 11:07

Hallo Christophe,

Ik kan alleen maar lapalmeraie bijstaan en je zeggen steek de plant niet nog in een grotere pot want dan zal je weer nog langer moeten wachten op de groei van je plant zelf. Hij gaat dan nog meer wortels maken en dan gaat al zijn energie weer naar daar. Zodoende zal je weer vanaf nul herbeginnen. Misschien kan je wel verpotten om te zien op wortelrot maar ik zou deze dan in dezelfde pot of een van dezelfde grootte plaatsen. Moest je zelfs zien dat de pot niet volledig vol zit met wortels zou ik zelfs opteren om deze in een kleinere pot te plaatsen, zo zal hij sneller overschakelen van het maken van wortels naar de groei van de plant.

Grt,

Bjorn
Anduril
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 aug 2008 08:54
0 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 26 maart 2009 11:15

Hallo,
ik twijfel toch aan het verhaal van grote en kleine potten: wat moet men dan denken van de planten die (weliswaar in warmere landen) in volle grond geplant zijn?
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Anduril op 26 maart 2009 11:22

Daar zeg je al veel natuurlijk, deze hebben een warmer klimaat en groeien dus veel sneller.
Kunnen alleen maar de ervaringen delen, en ik heb ook al veel mensen op het internet tegengekomen die identiek hetzelfde zeggen. Het is hier namelijk niet de bedoeling om onwaarheden te posten.
Anduril
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 aug 2008 08:54
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten