Strelitzia koopje gedaan

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 26 maart 2009 11:43

Hallo Bjorn,
ik zeg niet dat het onwaarheid is: ik stel mij die vraag omdat ik bv. vorig jaar op Madeira, was en daar massa's planten, ook Strelitzia's, in parken en zelfs half verwilderd heb gezien met massa's bloemen.
Zelf verplant ik steeds in ruim grotere potten, en dat heeft me toch steeds gezonde planten opgeleverd.(zie foto van mijn Strelitzia met bloemen).
Ik heb geen enkele professionele ervaring met planten, maar ik vermoed dat een plant het resultaat is van een natuurlijk evenwicht tussen de wortels en het bovengronds gedeelte, en daar moet men soms wat geduld voor hebben!
Dit is maar een persoonlijke mening hoor.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor lapalmeraie op 26 maart 2009 11:47

Heren; ik laat m'n biologische achtergrond spreken ;)
Beide opmerkingen kloppen.
Een plant zal eerst energie stoppen in wortelvorming. Dit kun je duidelijk zien bij de kieming. Die wortel komt er eerst uit. In deze fase vooral op zoek naar houvast. Vervolgens komt een stengel met de eerste blaadjes. Deze energie wordt nog geput uit de reserves opgeslagen in het zaad (kiemlob).

Daarna begint een wisselwerking tussen aanvoer van voedingstoffen opgenomen in het grondwater, die via de fotosynthese in de blaadjes omgezet wordt in bouwstoffen voor de aanmaak van nieuw blad én wortels.

Een goed voorbeeld om aan te tonen hoe belangrijk de wortels van een plant zijn t.o.v. blad zie je bij het stekken. Een stek met teveel blad zal meteen doodverdampen. Maar zonder blad kan de plant natuurlijk geen bouwstoffen aanmaken. Je ziet hier dat de plant in eerste instantie wortels begint te vormen, vervolgens nieuwe stengels en blad.

Betekent dit dan dat de plant in volle grond oneindig wortels blijft vormen en geen blad? Natuurlijk niet!
Het gaat erom dat de juiste verhouding gevonden wordt. Van zodra er verhoudingsgewijs voldoende wortels zijn zal er weer meer energie vrijkomen voor de bovengrondse groei.

Vergeet niet dat een pot een onnatuurlijke omgeving is voor een plant. Vaak te krap, wortels worden regelmatig verstoord. Bij het verpotten zal de plant dan ook meestal wel de kans aangrijpen om de extra plaats in te "palmen". De zie je terug in een tijdelijke terugval van de groei en soms zelfs lelijk blad.

;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 26 maart 2009 12:17

Hallo LP,
bedankt voor de uitleg!
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 09 apr 2009 12:08

Hallo iedereen en welkom aan de nieuwe leden,
efkes een update voordat mijn vrouw met de schaar langskomt!!!!
Afbeelding

Afbeelding
Ook de Hibiscus rosa sinnensis begint de eerste bloemen te geven...
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Christophe op 09 apr 2009 12:12

Hallo Paul,

De Strelitzia's staan er mooi bij!

De bloemen van de Strelitzia kan je ook makkelijk afknippen om binnen in huis in een vaas te zetten.

Is de foto recent getrokken? Ik dacht dat de hibiscus pas in augustus bloeit? Maar dat zal weer van soort tot soort afhangen waarschijnlijk?

Mijn hibiscus staat in een pot, maar die doet het niet zo goed ... :( Ik denk dat deze volle grond nodig hebben.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 09 apr 2009 12:50

Hallo,
de foto is deze voormiddag genomen! Dat de Strelitzia in een vaas gehouden kan worden, weet mijn vrouw maar al te goed: dat bedoelde ik met: ...voordat mijn vrouw met de schaar langskomt! Dat doet ze ongetwijfeld zaterdag, want we zijn nu efkes afwezig tot morgenavond. Tegen dan staan er waarschijnlijk nog een paar open.
De Hibiscus is niet de tuinvariant: dit is de exotische soort, die men gans het jaar door in bloem kan kopen als kamerplant. Wanneer je die op een lichte, warme plaats houdt heb je gans het jaar bloemen! Dit is een plant die ik als stekje meegebracht heb uit Spanje, en die ik s'zomers op het terras zet, en s'winters in mijn koele serre plaats ( minstens 7°C de voorbije winter). Daarom begint die nu al bloemen te geven.
Een foto van de zomer 2007, maar aan de buitenkant van de serre!
Afbeelding
Ik heb ook nog één met dubbele bloemen, met dezelfde kleur, maar die bloeit nog niet.
Wie een stekje wil, kan dat deze zomer krijgen. Ze zijn heel gemakkelijk te stekken; praktisch 100% slaagkans.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Christophe op 09 apr 2009 14:54

Ik wil wel graag een stekje van deze prachtige plant :D Als ik je Sequoia kom brengen, zal dit een beetje te snel zijn waarschijnlijk. De Sequoia's worden dit weekend gezaaid, samen met musa sikkimensis, musa sikkimensis daj giant, en waarschijnlijk nog veel meer bananen ;)

Ik hoor het wel.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor paul op 10 apr 2009 22:14

Hallo Christophe,
je bent eigenlijk een gelukzak: ik heb van beide, de enkelbloemige en de dubbelbloemige) nog een gestekt plantje van verleden jaar! De enkelbloemige vormt zelfs al twee bloemen!
Ik zal morgen een fototje nemen! (ben nu pas terug van anderhalve dag aan het zeetje, neen niet om te zonnen maar om te werken!)
groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor Christophe op 10 apr 2009 22:20

Waw, goed dat je van beide een stekje hebt :D

Benieuwd naar het fotootje!

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelitzia koopje gedaan

Berichtdoor lapalmeraie op 10 apr 2009 22:21

En wie is dan de "gelukzak".... werken aan zee... :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 114 gasten