Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 30 mei

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 30 mei

Berichtdoor draco op 17 mei 2010 19:31

Mijn Musa Helen Hybrid staat al enkele weekjes buiten , er zit groei in ( want heb aantekening gemaakt op blad , met stift ) maar het blad wil precies niet openvouwen
Zoals je kan zien op de foto is het nu een lange "spriet" al van bijna 60 cm lengte
Ondertussen is door de wind het blad ook gescheurd en daardoor wat ingescheurd
Zo'n tien cm onder het uitkomende blad , heb ik de indruk dat de stam dikker staat dan daar waar het blad uitkomt ( juist onder de zwarte vlek op de stam , dus tussen die zwarte vlek en daar waar het laatste blad afgesneden werd voor de winterstalling )
Wat zou ik nu het beste doen ???
Nog wachten en hopen dat het blad toch openvouwt ( met de zonnige dagen in het vooruitzicht ) , of alles afsnijden tot daar waar de stam dikker staat en van daaruit hopen op nieuwe bladeren ?? ( heb dit ook toegepast bij een musa basjoo bij mijn ouders , daar wou het blad ook niet verder openkomen en gaf het blad de indruk kapot te zijn , ik heb toen het blad en een deel van de stam doorgesneden , en op 1 dag tijd is er in het midden reeds 1,5 cm omhooggekomen )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door draco op 30 mei 2010 11:46, in totaal 2 keer bewerkt.
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor Patty op 17 mei 2010 20:02

Ben benieuwd of iemand je kan helpen Draco. Ik hou deze thread goed in de gaten omdat ik hetzelfde probleem heb. Ik hoop dat er een goede tip komt.

groeten Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor djoeke op 17 mei 2010 20:33

Hey ,

ik denk dat het wel vanzelf zal opengaan door de druk hoor ,
als het nu maar eens wat warmer zou willen worden .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor lapalmeraie op 17 mei 2010 20:40

Ik had hetzelfde voor bij mijn lasiocarpa en omdat er maar geen blad omhoog kwam heb ik 'm net onder de verdikking afgesneden. Nu is hij ineens wel al een beetje omhoog gekomen.

Groeien zou hij al moeten doen bij dit weer hoor djoeke. Pas onder de 5°C vallen ze stil. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor draco op 17 mei 2010 20:55

djoeke schreef:Hey ,

ik denk dat het wel vanzelf zal opengaan door de druk hoor ,
als het nu maar eens wat warmer zou willen worden .


het groeien op zich is geen probleem , want sinds de periode dat ik hem in volle grond zette tot nu , is het blad zeker zo'n 15 cm omhoog gekomen , het probleem is dat het blad niet wil openvouwen
ik denk dat ik de komende dagen ( ze voorspellen mooi weer , en waar hij staat , staat hij de volle dag in de zon ) ga afwachten wat er verder gebeurd , is er niks gebeurd bijv tegen donderdag dan snij ik het bovenste stuk af , tot op de verdikking ( mooi te zien op de foto , juist onder de zwarte vlek en boven het laatste afgesneden blad )
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor lapalmeraie op 17 mei 2010 20:56

Hoe zat het met de wortels toen je 'm het aangeplant Peter?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 mei 2010 21:37

Hey Peter, afblijven, gewoon laten doen, er is niks mis met je banaan, het blad rolt nog niet open omdat er nog een te groot deel in de stam zit (zie je toch ? :D ) nog even en het einde komt eruit en dan valt het blad vanzelf open hoor ! Wel jammer idd dat het al ingescheurd is door de wind, dat heb je snel voor met zo'n lange sigaren in combinatie met trage groei, dan heeft de wind veel tijd om het stuk te blazen terwijl het zo heel kwetsbaar is...
Die verdikking is geen verdikking maar het zwarte is een verdunning waardoor het goede gedeelte een verdikking lijkt, begrijp je het nog :P Het zwarte gedeelte is verdort/uitgedroogd en daardoor ingezakt, volkomen normaal !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor draco op 17 mei 2010 22:02

lapalmeraie schreef:Hoe zat het met de wortels toen je 'm het aangeplant Peter?


das geen probleem , wortels waren zeker niet rot of aangetast
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor draco op 17 mei 2010 22:05

Waterboyke schreef:Hey Peter, afblijven, gewoon laten doen, er is niks mis met je banaan, het blad rolt nog niet open omdat er nog een te groot deel in de stam zit (zie je toch ? :D ) nog even en het einde komt eruit en dan valt het blad vanzelf open hoor ! Wel jammer idd dat het al ingescheurd is door de wind, dat heb je snel voor met zo'n lange sigaren in combinatie met trage groei, dan heeft de wind veel tijd om het stuk te blazen terwijl het zo heel kwetsbaar is...
Die verdikking is geen verdikking maar het zwarte is een verdunning waardoor het goede gedeelte een verdikking lijkt, begrijp je het nog :P Het zwarte gedeelte is verdort/uitgedroogd en daardoor ingezakt, volkomen normaal !


ik zal dan nog enkele dagen geduld hebben , ze voorspellen tot 22° tegen komend wknd , dus ik hoop dat er dan meer te zien zal zijn
en die verdikking die geen verdikking is maar een verdunning , tja , ik ben daarvoor gebuisd in mijn laatste jaar univ om dit te kunnen verstaan :D
maar toch bedankt voor de uitleg en de raad en ik blijf er dus af ( tot na het wknd ???? )
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor Patty op 18 mei 2010 11:34

Hallo allen,

Ook ik ga afwachten. Ben benieuwd wat ie gaat doen de komende dagen.
Thanks.

Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 132 gasten