Wel of niet eetbare soorten ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Wel of niet eetbare soorten ?

Berichtdoor CasperCitrus op 05 jan 2017 13:17

Hallo allemaal,

Mijn kennis over bananen planten is nog niet zo groot.( Verder heb ik wel een vmbo en 2 mbo opleidingen gedaan in de plantenteelt).

Nu heb ik al meer gelezen dat:

* De Musa Acuminiata een eetbare desert banaan is en de Musa Paradisiaca een eetbare bak/kook banaan is. ( Klopt dit tot zo ver?)

* En dat de Musa Basjoo en de Musa Sikkimensis 2 bekendere vorst tollerante soorten zijn.( Ook hierbij de vraag of dit klopt en of het inderdaad zo is dat de vorst tollerantie puur gebaseerd is op de wortels en bij welke temperatuur de bladeren en de stam dood gaan? daarbij heb ik veel gelezen dat de Musa Sikkimensis kleine eetbare banaantjes geeft.)

* als laatste heb ik veel gelezen dat de Musa velutina ron de 1,5 tot 2 meter hoogte groeit en max zo'n 1,80 breed wordt en daarbij al vaak binnen 1 jaar bloeit en vrucht zet in de gemiddelde huiskamer, de vruchtjes zijn klein en vol met zaden toch, als je de zaden verwijderd zou het kleine beetje vruchtvlees eetbaar moeten zijn en zoet smaken.( Klopt dit?)

Sinds eind vorig jaar heb ik een paar bananen planten gekocht om mee te experimenteren op mijn werk( Ik werk nu in de kassen op de school waar ik het vmbo en mbo gevolgd heb en beschik dus over een verwarmde kas).

de volgende soorten/ondersoorten/rassen heb ik nu als plant in de kas staan:

* Musa Acuminiata dwarf cavendish.
*Musa Rubra.( Zou volgens meerdere sites ook net zoals de velutina kleine eetbare banaantjes geven in de huiskamer).
* Musa Velutina.
* Musa Helen's Hybrid( Hybride van Musa sikkimensis x Musa Chinichampa).

dan heb ik van de volgende soorten/ondersoorten/rassen nog zaden besteld die ik 09-01-2017 wil gaan zaaien op mijn werk.

* Musa Monkey Fingers ofwel Musa Acuminiata ssp. Microcarpa.( Deze soort zou volgens de site mardaviesseeds.com kleine bijna oneetbare banaantjes producren, klopt dit?)
* Musa Ornata, Pink flower.( Volgens vele sites niet eetbaar wel heel sierlijk)
* Musa Paradisiaca var. Seminerf.( wel eetbaar kook/bak banaan volgens markdavies seeds).
* Musa Sikkimensis x Musa Paradisiaca. ( Volgens markdavies seeds wel eetbaar maar volgens palmvrienden encyclopedie niet eetbaar).

Mijn grootse vragen zijn dan ook , welke zijn nu wel eetbaar van de bovengenoemde?
Zelf dacht ik dat de Musa Acuminiata soorten en kruisingen wel eetbaar zouden zijn als dessert banaan en van de Musa Paradisiaca , en krusingen en mutanten hiervan ook eetbaar zouden moeten zijn als bak/kook banaan, daarnaast zou volgens mij de Sikkimensis ook eetbaar moeten zijn en de Musa velutina en Musa Rubra ook , klopt dit?


Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,
Casper.
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Wel of niet eetbare soorten ?

Berichtdoor derfske op 22 jan 2017 19:34

http://palmvrienden.net/wiki/Musa_basjoo_(Japanse_vezelbanaan)

onderaan staat precies welke winterhard en welke eetbaar zijn..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten