te vroeg

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

te vroeg

Berichtdoor helene op 25 mei 2010 17:33

ik,helene,liefhebber van de strelizia heb mijn plant te vroeg buiten gezet :cry: het blad is nu verkleurd en opgerold.komt dit ooit nog goed :?: wie weet raad.
helene
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 mei 2010 09:37
0 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor amourath op 25 mei 2010 17:36

helene schreef:ik,helene,liefhebber van de strelizia heb mijn plant te vroeg buiten gezet :cry: het blad is nu verkleurd en opgerold.komt dit ooit nog goed :?: wie weet raad.



Welkom hier Helene!

Waarom denk je dat het te vroeg was? Wanneer heb je hem buiten gezet?

Die van mij heeft een 4-tal bladeren die verkleurd zijn maar dat zijn gewoon oude bladeren, er zijn al minstens evenveel nieuwe bijgekomen afgelopen winter. Het krullen van het blad komt wel eens voor als het te warm is voor de plant, zo beperkt hij de verdamping van water. Staat hij in de volle zon bij jou? Dat blad is geen probleem hoor, geef hem water en wat schaduw en het gaat terug open!

Het kan ook een ander probleem zijn natuurlijk, sosm is het makkelijker om zien met een fotootje, heb je dat?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor helene op 25 mei 2010 18:46

bedankt voor je reactie,
ik heb hem 3 weken geleden buiten gezet,hij staat in de ochtendzon en de rest van de dag in de schaduw van een boom.in de winter staat hij in de serre.ik weet bijna zeker dat hij geen water tekort komt.hij heeft voor het eerst een bloem gegeven in de afgelopen winter.ik heb hen nu 2,5 jaar.op advies van een tuincentrum heb ik de verkleurde bladeren verwijderd omdat deze voeding weg zouden halen bij de gezonde bladeren en hem weer binnen gezet.foto van een blad heb ik dus niet en de bladeren heb ik al weg gegooid,stom en jammer.hij maakt nog wel nieuw blad aan dus ik hoop dat hij er bovenop komt.maar ook de nieuwe bladeren vertonen al een verkleuring.misschien kan ik toch nog wel een foto maken en plaatsen(als mij dat lukt) :thai:
helene
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 mei 2010 09:37
0 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor helene op 25 mei 2010 19:41

gelukt, een foto.
Bijlagen
100_3223.JPG
100_3223.JPG (158.62 KiB) 4372 keer bekeken
helene
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 mei 2010 09:37
0 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor helene op 25 mei 2010 19:44

nog maar een.
100_3222.JPG
100_3222.JPG (173.84 KiB) 4372 keer bekeken
helene
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 mei 2010 09:37
0 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor lapalmeraie op 25 mei 2010 21:37

Dat lijkt me inderdaad geen dichtvouwen door de warmte. :?
Hij krijgt voldoende water zeg je.
Zie je ook geen ongedierte zoal spint ofzo?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor TropiRo op 26 mei 2010 06:42

Het ziet er naar uit dat het blad is verbrand, met dit blad zal het niet meer goed komen. Het dichtvouwen komt inderdaad door de warmte, Strelitzia's hebben dat vaak is mij opgevallen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor amourath op 26 mei 2010 08:36

De nieuwe bladeren zouden deze verkleuring toch niet mogen hebben (er van uit gaand dat die er pas aan gekomen zijn toen de plant al buiten stond). Teveel zon lijkt hij me ook niet te hebben... maar verbrand blad kan altijd natuurlijk als de plant uit een serre komt, zelfs door de ochtendzon...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor helene op 26 mei 2010 11:10

fijn al die reactie`s,
maar de nieuwe bladeren zijn ook al aangetast.er zit geen luis, spint of enig ander beestje in de plant ,is ook al nagekeken door het tuincentrum.verbranding in de serre kan ook haast niet want we hebben een zonneluifel op het dak en die gaat bij zon dicht.het rare van dit verschijnsel is dat hij enorm groeit,4 nieuwe bladeren in een scheut in een keer ,deze zijn daarom ook allemaal beschadigd omdat ze elkaar verdringen.er staan 4 scheuten in een pot en ze hebben allemaal nieuwe bladeren of deze komen eraan.ik heb hem maar weer in de serre gezet en ik denk dat ik hem daar maar laat staan
of is dat geen goed idee????????????????????
helene
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 mei 2010 09:37
0 bedankjes

Re: te vroeg

Berichtdoor amourath op 26 mei 2010 11:40

helene schreef:het rare van dit verschijnsel is dat hij enorm groeit,4 nieuwe bladeren in een scheut in een keer ,deze zijn daarom ook allemaal beschadigd omdat ze elkaar verdringen.er staan 4 scheuten in een pot en ze hebben allemaal nieuwe bladeren of deze komen eraan.ik heb hem maar weer in de serre gezet en ik denk dat ik hem daar maar laat staan
of is dat geen goed idee????????????????????


Op de foto is het niet te zien: hoe is de verhouding plant-pot? Als ze mekaar verdringen staat de plant misschien te krap? Strelitzia staat wel graag in een kleine pot maar er moet nog ruimte zijn voor de wortels ook natuurlijk, en als ze zo snel groeien is dat misschien een probleem?

Ik zou hem persoonlijk gewoon buiten laten nu, op een beschutte plaats: licht maar geen volle zon op het warmste van de dag. De dagen en nachten zijn voldoende warm en buiten maakt hij minder kans op spint en andere beestjes.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 107 gasten