Banaantjes

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Banaantjes

Berichtdoor amourath op 04 aug 2010 08:52

erna schreef:Toen we onze eerste bloem kregen, ondertussen al enkele jaren geleden waren we ook opgetogen, ik ging zowat elke dag kijken hoe het ermee stond, en heb daar dan verschillende foto's van genomen.
Ondertussen vinden we het jammer dat er bloemen aankomen... elke bloem is weer een stam minder, en ons musa basjoo bos wordt steeds dunner...

Je krijgt toch massaal veel nieuwe scheuten bij rond de moederstam? Of steken jullie die allemaal af?
Zo'n bos zou zichzelf in stand moeten houden denk ik dan?

Ik hoop van ook ooit eens een bloem te krijgen, maar mijn basjoo die dus 2 jaar oud was is geknakt en heb ik moeten afsnijden... wil dat nu zeggen: helemaal herbeginnen?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 09:31

Dat hangt er volgens mij vanaf of die "hoofstam" verder groeit of dat je een nieuwe scheut het laat overnemen.

Mijn exemplaren werden droog overwinterd en hebben het dus ook.
Maar de grond is natuurlijk wel lang koud gebleven. Dat zal mee spelen vermoed ik.

@plasta: Ik moet misschien ook maar eens van die praatsessies houden :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 04 aug 2010 10:03

Amourath,

Er komen inderdaad nieuwe scheuten aan, maar massaal kan je dat niet noemen, en ze komen naast de stammen. Zo zijn de nieuwe veel meer verspreid, en kan je nog moeilijk van een bos spreken.
De hoofdpol heeft ondertussen al 4 of 5 afgesneden stammen en we zouden ze eigenlijk moeten uitgraven, maar we gaan nu toch wachten tot volgend jaar, dan zijn er nog 3 stammen bij om uit te graven. :roll:
Nadat ze zijn uitgegraven komen er dan mogelijks wel nieuwe scheuten op die plaats.
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor amourath op 04 aug 2010 10:11

lapalmeraie schreef:Dat hangt er volgens mij vanaf of die "hoofstam" verder groeit of dat je een nieuwe scheut het laat overnemen.

't Is de hoofdstam die vanuit het midden weer een nieuw blad omhoog pusht, weliswaar veel kleiner dan de oorspronkelijke bladeren maar wel ineens een stamhoogte van zo'n 30 cm dus er zit wel wat meer stuwing achter. Het volgende blad zit weer op een 'normaal' groeiverschil, maar is dus bijlange zo groot niet als het zou geweest zijn was die banaan niet doorgeknakt.

De vraag is dus eigenlijk te herleiden tot dit: wat bepaalt de bloei? Het volgnr van het blad, houdt de banaan dat ergens bij dat na x aantal bladeren bloei volgt? Of is het de hoogte van de plant? Of geen van de 2?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 10:15

Goeie vraag :D
Persoonlijk vermoed ik dat de hoogte de beslissende factor is.
Vooral als ik denk aan het verschil tussen de Super Dwarf Cavendish en de gewone Dwarf Cavendish.
De eerste bloeit bij 1m de andere bij minstens 1,5m.
Maar ik kan er volledig naast zitten natuurlijk. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 04 aug 2010 11:49

Hallo,

Op een ander forum werd ooit gezegd dat een banaan een bepaald aantal bladeren moet gehad hebben om te kunnen bloeien. Of dit waar is weet ik niet, heb ze zelf nooit geteld. Ik weet ook niet na hoeveel bladeren, de meningen waren nogal verdeeld hierover. Mogelijks na 42 bladeren, maar het kunnen er net zo goed 36 zijn... of minder.
Wel is de eerste bloem in onze basjoo gekomen het 3e jaar na aanplant.Omdat hij toen veel pups aanmaakte hadden we het jaar daarop terug een bloem, en dat is sindsdien niet meer gestopt.
De stammen waren wel elk jaar overgehouden door de winterbescherming.
Ik denk dat de hoogte van de stam niet zoveel van belang is, heb ooit ergens een relatief kleine stam gezien met een bloem eraan.

beste groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 13:08

Interessant!
Misschien een idee voor een reportage van videomaster? :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 130 gasten