Banaantjes

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Banaantjes

Berichtdoor robke op 25 jun 2010 20:45

Ikzelf heb er een stuk of 20 uitgespit en afzonderlijk opgepot en in de kelder gezet,heb er een 10 tal van terug in volle grond gezet en zijn goed bezig aan het groeien,ik heb geprobeerd 3 jaar naeen ze in te pakken door middel van een koker van draad,dit opvullen met stro,en vliesdoek rond de koker en bovenaan een paraplu om het stro toch droog te houden maar is me in die 3 jaar nooit gelukt ze over te houden,dus ik stek ze nu liever uit,dan ben je quasi zeker dat je ze over hebt het volgend jaar.
Dit is infeite een 2 a 3 uurtjes werk,en bij dat geklooi met dat stro is ook een heel karwei :)
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor RichardM op 25 jun 2010 20:48

robke schreef:Ikzelf heb er een stuk of 20 uitgespit en afzonderlijk opgepot en in de kelder gezet,heb er een 10 tal van terug in volle grond gezet en zijn goed bezig aan het groeien,ik heb geprobeerd 3 jaar naeen ze in te pakken door middel van een koker van draad,dit opvullen met stro,en vliesdoek rond de koker en bovenaan een paraplu om het stro toch droog te houden maar is me in die 3 jaar nooit gelukt ze over te houden,dus ik stek ze nu liever uit,dan ben je quasi zeker dat je ze over hebt het volgend jaar.
Dit is infeite een 2 a 3 uurtjes werk,en bij dat geklooi met dat stro is ook een heel karwei :)


Dank je voor de uitleg.
Maar voor grotere exemplaren lijkt dit me vrij lastig en ze in een pot te zetten en dan op zolder ofzo.
Ik heb weleens gehoord dat mensen ze gewoon liggend ergens neerleggen,misschien ervaring mee?
Groeten,
Richard
Avatar gebruiker
RichardM
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 31 mei 2010 13:28
Woonplaats: Zuid-Holland
0 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor robke op 25 jun 2010 21:03

ik heb er een 3 tal neergelegd op de grond,omdat ze te groot waren voor in de kelder rechtop te staan.
Ik stekte wel nog een redelijke kluit aarde mee uit en daarrond deed ik dan een plastiek zak die ik nu en dan eens controleerde op droogte,heb in heel de winter misschien 5 keer water op de aarde gedaan zodat ze toch niet helemaal uitdroogden.
Deze winter zullen er zeker een 10 tal op de grond moeten liggen,daar ze te groot zullen zijn ;)
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor RichardM op 25 jun 2010 21:17

robke schreef:ik heb er een 3 tal neergelegd op de grond,omdat ze te groot waren voor in de kelder rechtop te staan.
Ik stekte wel nog een redelijke kluit aarde mee uit en daarrond deed ik dan een plastiek zak die ik nu en dan eens controleerde op droogte,heb in heel de winter misschien 5 keer water op de aarde gedaan zodat ze toch niet helemaal uitdroogden.
Deze winter zullen er zeker een 10 tal op de grond moeten liggen,daar ze te groot zullen zijn ;)


Helemaal duidelijk ;)
Groeten,
Richard
Avatar gebruiker
RichardM
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 31 mei 2010 13:28
Woonplaats: Zuid-Holland
0 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jun 2010 11:13

Ik sluit me daar volledig bij aan!
Voor mij geen gedoe meer met inpakken en dergelijke.
Het uitsteken gaat snel een gaf een veel beter resultaat. Bovendien kun je hun conditie de hele winter goed opvolgen, wat bij de ingepakten niet het geval is. Daar is het bang afwachten met vaak een teleurstelling in het voorjaar (bij mij toch).

Worden ze te groot kun je ze gemakkelijk plat leggen. Maar vergeet niet dat je ze zonder blad wegzet. Ze zijn dus een stuk kleiner dan in volle glorie met blad en al ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor djoeke op 12 jul 2010 21:11

Hey Erna ,

wij wachten nog geduldig op het antwoord hoe je deze heb overwinterd?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 12 jul 2010 21:16

Sorry, ik had niet gemerkt dat de vraag gesteld was.

We beschermen de bananen op dezelfde manier als de palmen, dus met de 'jeneverkotjes".
En een gloeilamp van 60 of 100 W om s'nachts te verwarmen bij vriestemperaturen. Op die manier zijn alle stammen overgebleven.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor djoeke op 12 jul 2010 21:26

dus gewoon een kotje met noppenfolie rondgebouwd zonder stro en een lamp erbij
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 12 jul 2010 21:42

Klopt, alleen bladeren afgesneden, geen stro, blote stam in een kotje van noppenfolie, zal eens een foto doorsturen.
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 12 jul 2010 21:58

Heb eens mijn foto's doorzocht, en hier zijn ze.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC02628.jpg
links 1e huisje, met bananen en chamaerops cerifera ( je kan de lamp zien branden ) in het midde brahea edulis, en helemaal rechts 2 kleine huisjes boven elkaar ook voor banaan.
DSC02628.jpg (107.47 KiB) 3791 keer bekeken
013.jpg
bananen op 28.03.2010 reeds terug aan de groei - vorige foto de banaan helemaal rechts
013.jpg (117.51 KiB) 3791 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten