Banaantjes

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Banaantjes

Berichtdoor draco op 12 jul 2010 23:21

erna schreef:Sorry, ik had niet gemerkt dat de vraag gesteld was.

We beschermen de bananen op dezelfde manier als de palmen, dus met de 'jeneverkotjes".
En een gloeilamp van 60 of 100 W om s'nachts te verwarmen bij vriestemperaturen. Op die manier zijn alle stammen overgebleven.

groetjes, Erna


zijn dit enkel de musa basjoo's die je zo overwintert of ook de andere soorten ????
want kan mij moeilijk voorstellen dat bijv een maurellie enkel met een gloeilamp de winter , zoals de laatste , zal overleven
draco
 

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 13 jul 2010 08:54

Hallo,
Enkel de musa basjoo.
De maurelli en sikkemensis worden uitgegraven, en in een pot gezet, en dan zeer droog overwinterd in onze serre ( min. temp. ongeveer 5 graden). De sikkemensis is nog vrij jong, en heeft nog geen grote stam ( ongeveer 1,5 meter ), de maurelli was nieuw sinds vorig jaar en heeft zijn 1e winter goed doorstaan, ik had wel alle bladeren aan de plant gelaten. Beiden staan nu in de tuin en zijn goed aan het groeien.
In 2009 had ik op dezelfde manier een maurelli overwinterd, maar te vroeg uitgeplant en er niet meer naar omgekeken.. en toen ik na mijn 1e operatie in het voorjaar terug thuiskwam, schoot er niet veel meer van over.

groetjes,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 14 jul 2010 10:44

Hallo,

Ik wil er ivm. de overwintering van de bananen nog eens op nadrukken dat ik dicht bij de kust woon, en de temperaturen in de winter absoluut niet dezelfde zijn als in het binnenland of de Kempen.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 03 aug 2010 21:19

Een update :

Ondertussen staan er al 3 bloemen aan de musa basjoo.
Dat zijn weer 3 stammen minder volgende zomer...

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC03774.jpg
DSC03774.jpg (75.82 KiB) 3496 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor amourath op 03 aug 2010 21:25

Waauw wat een knoerten.. ik ben jaloers! Mijn basjoos doen het niet echt goed, ze maken wel blad maar die groeien dus niet eh... denk dat ze de grond hier niet lekker vinden ofzo :(
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor erna op 03 aug 2010 21:39

Toen we onze eerste bloem kregen, ondertussen al enkele jaren geleden waren we ook opgetogen, ik ging zowat elke dag kijken hoe het ermee stond, en heb daar dan verschillende foto's van genomen.
Ondertussen vinden we het jammer dat er bloemen aankomen... elke bloem is weer een stam minder, en ons musa basjoo bos wordt steeds dunner...

Hier groeien de bananen ook zo goed niet als vorige jaren, en bij onze openexotentuinen hadden verschillende mensen dezelfde ervaring. Het zal een slecht bananenjaar zijn zeker ?
En anders, misschien eens wat extra mest geven ?

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor djoeke op 03 aug 2010 22:14

De mijne hebben vandaag weer een pootje mest gekregen en een paar rozze korrels
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2010 23:15

Hier idem hoor. Ze lijken maar niet te groeien. Hoewel me vandaag opviel dat dat ze nu toch allemaal weer een nieuw blad hadden. Maar echt veel hoger dan in het voorjaar zijn ze nog niet.
Vandaag het gras afgereden en aan de voet gelegd... wie weet ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor Christophe op 04 aug 2010 00:37

Hier hetzelfde liedje :( Sommige bananenplanten gaan lekker door (vooral de maurelli :D ) maar anderen lijken wel een groeistop te hebben ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Banaantjes

Berichtdoor plasta op 04 aug 2010 02:37

Hier van hetzelfde laken een pak, van de musa's tot nog toe meer verwacht, maar de achterstand hebben ze naar mijn idee in het voorjaar opgelopen en daar plukken we nu de vruchten van. Ik spreek trouwens wel over musa's het hele jaar in de volle grond. De ensete's etc. hebben dat voorjaar/lange winter niet gehad, omdat ze binnen stonden. Maar of dat zo is :?
Ze zijn wel de afgelopen tijd lekker opgefrist door de regen hier. Ze vonden de zon en temp wel heerlijk de afgelopen maand, vertelden ze me in onze dagelijkse praatsessie, maar al dat kraanwater........
Als over een week of zo weer een lekkere warme stroom over ons land heen komt voor een week of twee, dan gaan die groene jongens nog wel aardig de hoogte in (hoop ik)

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 131 gasten