sakhalin versus fuji - yama

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

sakhalin versus fuji - yama

Berichtdoor koen op 10 aug 2010 13:13

Dag,

Thuis heb ik een twee variëteiten van de musa basjoo, te weten de sakhalin en de fuji - yama.
Her en der las ik dat het verschil tussen beide variëteiten niet zo groot is, er zou ook echter wel een significant verschil zijn tussen winterhardheid.

Nu is het zo dat ik beide variëteiten op elk een andere standplaats gezet heb.
De Sakhalin langs de straatkant, vrijstaand, zonder beschutting, en de fuji - yama iets meer beschut.
Doordat er een verschil is in standplaats kan ik er niet zeker van zijn dat fysionomische verschillen het gevolg zijn van het genetische verschil, dan wel van de standplaats.
Ik heb opzettelijk beide variëteiten ver weg van elkaar geplant zodat beiden niet in elkaar overlopen, dat zou pas verwarrend worden :D

Wat merk ik desondanks ?

De Sakhalin blijft kleiner dan de Fuji - yama : 3m versus 4,5m.
De Sakhalin vormt een compactere groep (heel mooi eigenlijk) de Fuji - yama is ijler van opzicht.
De Sakhalin vormt relatief kortere, maaar bredere bladeren.
De Sakhalin is meer windbestendig : bij een storm een paar jaar terug kraakten de bladeren van de fuji - yama allemaal af, :evil: terwijl dat niet het geval was bij de Sakhalin, die enkel een flink pak slaag kreeg.(versnipperde bladeren). :(

Heeft iemand beide soorten in bezit, en zijn er betekenisvolle verschillen tussen beide ?

Koen.
PS ik zal vanavond van beide een foto nemen (op het zelfde tijdstip dus), zodat jullie het verschil kunnen beoordelen - ik probeer vandaag nog up te loaden.
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: sakhalin versus fuji - yama

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2010 14:58

Interessante bijdrage, bedankt! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: sakhalin versus fuji - yama

Berichtdoor koen op 10 aug 2010 18:53

OK,

hieronder de foto's.
Beiden komen ze uit de winter van 2009-2010 en zijn gefotografeerd op 10 augustus. Om de grootte ervan te kunnen inschatten, heb ik mijn jongste zoon (11j) erbij laten poseren. Hoewel de fuji - yama maar weinig groter lijkt dan de sakhalin, groeit de eerste na zachte winters toch forser uit, zoals gesteld tot ong 4,5 meter. Beide stelsels zijn jaren oud, de fuji toch iets ouder.
Vergelijk :
Bijlagen
fuji - yama.JPG
fuji - yama
fuji - yama.JPG (166.59 KiB) 2614 keer bekeken
sakhalin.JPG
sakhalin
sakhalin.JPG (162.45 KiB) 2614 keer bekeken
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: sakhalin versus fuji - yama

Berichtdoor TropiRo op 11 aug 2010 18:23

De naam M. basjoo fuji- yama is gegeven door Jean-Luc Penninckx, de plant heeft niks te maken met Mt. Fuji-Yam en is een gewone basjoo ( kloon van de Veitch basjoo) die bijna iedereen hier heeft groeien. De Veitch basjoo kloon is compleet groen, de variant met de rode streep in het midden van het blad is waarschijnlijk M. basjoo var formosana maar hier is nog weinig informatie over te vinden behalve wat er door S. Ying in 1985 over is geschreven.

Als ik daarvan uitga dan heb ik ook beide soorten groeien en merk hetzelfde op als jou met de groei tussen de basjoo en shakalin, ik ben wel benieuwd hoe de bloemkop van de shakalin eruit ziet en of er veel verschil is met de basjoo.
Qua winterhardheid ( vorstbestendingheid) zijn ze in mijn ervaringen hetzelfde alleen loopt de shakalin in het voorjaar eerder uit waardoor het lijkt dat hij meer kan verdragen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: sakhalin versus fuji - yama

Berichtdoor koen op 11 aug 2010 22:13

Tropiro,

Ik heb de plant (sakhalin) idd gekocht in Edingen bij Penninckx. De bloemkop is wat kleiner dan de 'basjoo'. Wat het uitlopen betreft, idd is de Sakhalin eerder weg, en heb je vlugger een volle struik.

Als er terug wat zachtere winters komen, en de stammen kan sparen, dan zal ik nog beter zien wat het verschil wordt, maar ik denk niet dat de Sakhalin ooit de andere zal kunnen overtreffen.

Ik heb al foto's gezien van basjoos van zeker 6m hoog, en dat is echt spectaculair. Ik weet niet als dat ook in onze streken kan. Ik heb al gedacht om er na de winter stalmest op te gooien, zou dat overdreven zijn, of zou het toch een boost kunnen geven ?

Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: sakhalin versus fuji - yama

Berichtdoor p e t e r op 11 aug 2010 23:31

Ik heb al gedacht om er na de winter stalmest op te gooien, zou dat overdreven zijn, of zou het toch een boost kunnen geven ?


Koen, ik doe dit reeds enkele jaren, verse paardenmest erop maar dan vlak voor de winter. Dit om in de winter enerzijds te isoleren en wat te laten broeien.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 131 gasten