Strelitzia ondersteboven!

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia ondersteboven!

Berichtdoor Jacqkodden op 18 jan 2024 00:23

IMG-20240116-WA0008.jpeg
IMG-20240116-WA0008.jpeg (1000.24 KiB) 3577 keer bekeken
Wie heeft dit eerder gezien? Gaat met mijn plant allemaal anders, deze laatste 7 maanden. Zaadje in 2004 geplant, sinds 2012 een bloem. Dat betekent bij mijn plant jaarlijks 1 bloemstengel met zo'n 5 tot 7 bloemen. Normaliter start er een bloemstengel rond november en gaat die bloeien rond januari/februari. Afgelopen juni ineens een bloemstengel maar de plant had nog geen koudere periode gehad. Heel raar. En in november uitgebloeid (8 bloemen!) en startte een tweede stengel! Maar, ondersteboven!
Jacqkodden
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 feb 2014 20:35
0 bedankjes

Re: Strelitzia ondersteboven!

Berichtdoor hanscazan op 04 feb 2024 21:44

Kwam in de warmte periode,toen werd het kouder, binnen gezet en groei shoot weer door. Dunner daardoor hanger.
IMHO. Bij mij in de koude kas staan er 2 met zaadpeulen en 5 met stilstaande omhoog gerichte bloemknoppen, stil vanaf Nov bij droog plaatsing 5C+.
Verder weet ik dat je een reeds gevormde bloemknop richting het licht niet moet draaien, bloem wilt naar het licht en draait. Wellicht dat dat hier is gebeurd?
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Strelitzia ondersteboven!

Berichtdoor PeterHoofddorp op 05 feb 2024 00:15

Die van mij bloeit ook. Net vandaag open.
Ik heb m vanuit de kas verplaatst naar de slaapkamer, net wat koeler, toen de bloemknop net omhoog kwam.
Ik kan er meer van genieten nu ie op de slaapkamer staat, en ik denk dat ik m daar maar laat staan, is wel OK eigenlijk, Word ook te groot voor de kas.
Bloeit elk jaar trouw. Jammer dat dat nooit in de zomer is, op een enkele verdwaalde bloem na.
Ik heb ze nooit ondersteboven gehad~!
Bijlagen
S reginae dec22.jpg
S reginae dec22.jpg (491.8 KiB) 2853 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Strelitzia ondersteboven!

Berichtdoor lapalmeraie op 05 feb 2024 09:14

Te uitgerekt en dus verzwakt door een lichtgebrek. Kan op zich geen kwaad maar is natuurlijk minder mooi. Hier staat hij nog niet in bloei maar zijn er wel een 5 à 6 bloemstelen onderweg. Vroeger bloeide hij wat eerder, net na nieuwjaar maar de laatste jaren kan ik er later van genieten waardoor hij zelfs met bloemen naar buiten kan in april. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 120 gasten