Musa Aeae

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Aeae

Berichtdoor Peleroly op 25 aug 2010 00:06

Joepie, na jaren zoeken vond ik eindelijk op Ebay een (min of meer) betaalbare Aeae. Hij kostte 65 dollar en met de transportkosten (vanuit Thailand) er bij zat ik aan ongeveer 87 euro. De plant werd verzonden zonder bladeren en zonder aarde en zou op 5 tot 7 dagen bij mij voor de deur staan...
Op 08/08/10 werd hij dan uiteindelijk opgestuurd na een aantal noodzakelijke testen in Thailand. De plant dient namelijk voor uitvoer voorzien te zijn van een Phytosanitair attest. Alles was in orde dus het verloop zou probleemloos moeten geweest zijn. Dat was het ook tot de plant per vliegtuig aankwam in Belgie (was tot het uiteindelijke vertrek in Thailand ook perfect te volgen met de trackingnummer). In België was natuurlijk niks meer te volgen.
Op 16 augustus kreeg ik dan een brief van de douane (vraag om inlichtingen voor postale dedouanering). Een vragenlijst met idiote vragen als 'Land van herkomst', 'Leveringsadres', 'aard van de goederen'....enfin, de informatie die ze ook van het pak zelf kunnen aflezen. Aangezien de plant al meer dan lang genoeg in zijn doos zit stuur ik deze brief dezelfde dag nog aangetekend terug (kosten nog eens ong. 5 euro). Ik neem vervolgens telefonisch contact met de douane met de vraag wanneer ik de plant mag verwachten. Blijkt dat de dienst FAVV deze in Belgie ook nog eens voor een tweede keer aan een onderzoek dient te onderwerpen (Er moest op het vliegtuig toch nog eens een ziekte in de plant zijn gekropen....) Enfin, uiteindelijk is de plant (of het inmiddels al erg verdroogde, bruine stoempje) dan toch (op 24/08/10) tot bij mij gekomen. Aan de postbode diende ik nog wel even de douanekosten en de kosten aan het voedselagentschap te betalen (73,12 euro).
Nu begrijp ik eindelijk waarom hier niemand een Aeae heeft. De plant zelf kost niet overdreven veel maar hem hier krijgen kost een fortuin en hij wordt zo lang achtergehouden dat zowat alle leven er uit is.
Diegenen die dus aan hetzelfde avontuur willen beginnen zijn gewaarschuwd.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor videomaster op 25 aug 2010 00:14

Welke firma was dat? website?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor djoeke op 25 aug 2010 06:04

Wooow 165,12 € voor banaantje :o
En zou ge hem nog in leven krijgen of is er geen hoop meer ?
'k hoop echt voor jou dat ge hem er door krijgt succes .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor KevinC op 25 aug 2010 07:56

Peter, ik en Toon hebben er ook 2 geïmporteerd en de er kwamen gelukkig geen extra douanekosten meer bij. De onze zullen misschien niet gecontroleerd zijn in België?

We hebben ook niet zo lang moeten wachten tot ze bij ons waren. Een dikke week denk ik, ik ben niet zeker, zal is aan Toon vragen die heeft alles geregeld.

De bananen (stengels zonder bladeren en zonder wortels) zagen er vrij goed uit maar zijn na verloop van tijd toch beginnen rotten.

Een week of 3 geleden de knollen uit de potten gehaald, schoongemaakt en opnieuw opgepot in nieuwe aarde.

Vorige week had ik wortelstimulator (voor stekken en knollen) gekocht om dit op de bananenknollen te doen omdat ik dacht dat ze nog altijd niet geworteld waren. Maar toen ik de dikste Aeae knol uit de pot nam zag ik nieuwe wortels van zo'n 4cm lang.

De mijne is dus vertrokken.

Het totale kostenplaatje voor de 2 bananen samen was iet van een 220euro. Ik en Toon hebben samen besteld omdat dit een serieus verschil in verzendkosten maakte....
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor KevinC op 25 aug 2010 07:57

Toon had eerder dit jaar al een Aeae bij Tropthaipalms gekocht maar die was blijkbaar ook nog niet geworteld en heeft de geest gegeven...
Blijven moeilijke planten die Aeae's maar ik denk (hoop) dat de mijne er door gaan komen als het nog een paar weken goed warm in de serre is. :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor Peleroly op 25 aug 2010 08:30

Videomaster,
De firma betreft ATGTREE (hebben ook een website). Maar van deze firma kan ik dus zeker niets negatiefs zeggen. Zij hebben de plant mooi verpakt en met de nodige documenten verzonden.
Kevin,
Ik heb de mijne ook in de serre staan en in de dag is het daar nu meer dan 30°C. 's Nachts is het er echter maar ongeveer 12- 13°C zou dat genoeg zijn?
Ik heb de knol eerst 2 uur geweekt in een emmer water en heb er dan een beetje stekpoeder op gedaan.
Djoeke,
De wortelrestjes zijn geheel verdroogd alsook de bovenste helft van het stammetje, onderaan heeft de knol nog wel een beetje kleur. Het zal geen gemakkelijke bevalling worden.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor KevinC op 25 aug 2010 08:37

Zolang de knol hard is is alles nog mogelijk Peter. ;)

Bij ons zijn ze ook zo toegekomen en we hebben ze ook via ebay besteld.

Bij mij staat hij ook in de serre bij diezelfde temperaturen, denk wel dat ik binnenkort een warmtekabel in of rond de pot doe zodat de temperatuur 's nachts ook hoger blijft. :p

Wat je allemaal al wel niet moet doen voor een mooie plant he... :roll:

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor amourath op 25 aug 2010 08:39

KevinC schreef:Toon had eerder dit jaar al een Aeae bij Tropthaipalms gekocht maar die was blijkbaar ook nog niet geworteld en heeft de geest gegeven...

Dat vind ik erg, als je een plant verkoopt zorg je toch dat er wortels aan staan, zeker als ze zo duur zijn...

KevinC schreef:Blijven moeilijke planten die Aeae's maar ik denk (hoop) dat de mijne er door gaan komen als het nog een paar weken goed warm in de serre is. :)

Dat zal wel goed komen gezien je al wortel hebt nu... maar hem in leven houden langs hier schijnt ook al niet gemakkelijk te zijn. Veel succes in elk geval en post eens een fotootje als er een blad te zien is :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor lily-anne op 25 aug 2010 08:41

Ik ben benieuwd hoe het zal aflopen - het zijn niet echt de gemakkelijkste bananen - ik weet niet of er wel iemand is , bij wie ze het dan uiteindelijk verschillende jaren heel goed doen .Is er wel iemand die een goed groeiende - grote en gezonde aeae heeft ? graag eens een foto plaatsen
succes!
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Musa Aeae

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2010 09:19

Oei, dat is minder. :?
Misschien heb je zelfs meer kans als het als "gewoon" pakketje wordt verzonden zonder dat ze de inhoud kennen. Misschien kun je wel nog een klacht indienen bij die agentschappen; gewoon uit principe, want opleveren zal het niet.

Veel succes met de reddingsoperatie!

@Kevin: houd je de grond heel droog of licht vochtig bij zo'n knol?
Ik zit namelijk nog met mijn Maurelli knol die wortels heeft, hard is maar niet wil uitlopen.
De grond is wel aan de droge kant zodat het geheel niet rot.


Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten