vraag over Musella Lasiocarpa.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

vraag over Musella Lasiocarpa.

Berichtdoor vanja op 14 sep 2010 13:07

Betreft Musella Lasiocarpa.

Goedemiddag,

Een half jaar geleden heb ik deze bananensoort aangeschaft toen hij ongeveer een 40cm hoog was.
Ondertussen is hij echter stevig gegroeid en begint verscheidene uitlopers te krijgen. Moet ik deze verwijderen en proberen te stekken (niet te laat op het jaar?) of hem verpotten in een grotere pot? Zoals je kan zien in bijlage is hij bijna zo groot als de pot zelf (pot is 30 op 30cm). Voorts blijkt dat telkens ik een oud blad verwijder er onmiddelijk uitschieters komen tussen het oude blad en de nieuwe reeds bestaande. Doe ik er goed aan om half verwelkte bladeren zo drastisch te verwijderen?

Alvast bedankt voor het spoedig antwoord.

m.v.gr.

Vanja
P9140112.JPG
P9140112.JPG (254.72 KiB) 2312 keer bekeken
Bijlagen
P9140108.JPG
P9140108.JPG (124.08 KiB) 2308 keer bekeken
vanja
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 sep 2010 11:38
0 bedankjes

Re: vraag over Musella Lasiocarpa.

Berichtdoor amourath op 14 sep 2010 13:31

Welkom Vanja!

vanja schreef:Een half jaar geleden heb ik deze bananensoort aangeschaft toen hij ongeveer een 40cm hoog was.
Ondertussen is hij echter stevig gegroeid en begint verscheidene uitlopers te krijgen. Moet ik deze verwijderen en proberen te stekken (niet te laat op het jaar?) of hem verpotten in een grotere pot?

Mooie plant hoor! Met de pups doe je wat je zelf wilt natuurlijk: ik laat die van mij staan omdat ik het mooi vind, zo'n bosje banaan :) Als je nieuwe plantjes wil kan je ze ook scheiden (zeker niet te laat op het jaar! De groei zal volledig stilvallen, de pups gaan het niet halen).
Mijn plant heeft wel meer ruimte dus ik zou wel opteren voor een iets grotere potmaat ja.

vanja schreef:Voorts blijkt dat telkens ik een oud blad verwijder er onmiddelijk uitschieters komen tussen het oude blad en de nieuwe reeds bestaande. Doe ik er goed aan om half verwelkte bladeren zo drastisch te verwijderen?

De plant maakt uitschieters als voortplanting, om zichzelf in stand te houden. Het kan best dat je die reactie aanwakkert door blad te verwijderen maar dat kan geen kwaad, zo lang je de plant niet té hard gaat stressen. Ik snijd ook lelijke bladeren weg, zo staat de plant netjes.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: vraag over Musella Lasiocarpa.

Berichtdoor lapalmeraie op 14 sep 2010 13:35

Hallo Vanja

Ten eerste welkom op het forum, het is het eerste berichtje zie ik :D

Stekken kan nu nog prima hoor, ik stek zelfs het hele jaar door. In koudere periodes moet de stek natuurlijk wel binnen gezet worden.

Je moet echter niet persé stekken hoor. Je kunt er ook voor opteren om ze te laten staan.
Zeker bij de lasiocarpa wordt dit veel gedaan. Op termijn kun je dan zelfs verschillende bloemknoppen in de plant hebben (op het forum staat daar ook foto's van).

Het afsnijden van oud blad hoeft niet helemaal tot onderaan te gebeuren.
De resten van de bladsteel vormen immers samen de schijnstam.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: vraag over Musella Lasiocarpa.

Berichtdoor lapalmeraie op 14 sep 2010 13:36

amourath schreef:zeker niet te laat op het jaar! De groei zal volledig stilvallen, de pups gaan het niet halen


Oei, we waren tegelijk ;)
Het stilvallen kun je enigszins omzeilen door hem binnen een warme lichte plek te geven.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: vraag over Musella Lasiocarpa.

Berichtdoor amourath op 14 sep 2010 14:13

lapalmeraie schreef:
amourath schreef:zeker niet te laat op het jaar! De groei zal volledig stilvallen, de pups gaan het niet halen


Oei, we waren tegelijk ;)
Het stilvallen kun je enigszins omzeilen door hem binnen een warme lichte plek te geven.

Vrgr
Niek


Inderdaad, ik weet niet waar de OT de plant gaat overwinteren, maar ik kies er zelf voor om dat niet in de living te doen maar ergens waar het koeler is (garage) om toch een beetje een zomer-winterklimaat te creeeren voor de plant. Pups zouden het bij mij niet halen dus, ik stek liefst in het voorjaar, zo kunnen de kleine plantjes nog een heel seizoen flink wortelen en groeien.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 141 gasten

cron