Wanneer bananen uitgraven ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor lapalmeraie op 28 sep 2010 12:00

:D Inderdaad.... uit dat éne potje (a)

Ik heb de wortelstok wel opgedeeld voordat ik ze in de volle grond heb gestoken.
Natuurlijk ga ik hem dit jaar wel wat inkorten. Anders zou hij niet eens op zolder passen.
Volgend jaar plant ik ze opnieuw wat breder uit zodat de regenton en de rechterkant van het tuinhuis wat meer verborgen liggen. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor roosje op 29 sep 2010 21:03

Ik ga dit jaar eens iets proberen met mijn musa basjoo. Ik heb op mijn werk kartonnen kokers liggen die een diameter hebben van ongeveer 15 cm. De kartonnen wand is ook 7mm dik. Bij de eerste vorst ga ik de stammen ontdoen van hun bladeren en er zo een kartonnen koker oversschuiven en ook ze groot genoeg laten zodat ze een tiental cm boven het groeipunt uitsteken. Mijn vraag is ofdat ik er ook gaten moet inboren voor de verluchting of niet? Ik ga ook een houten constructie er rond bouwen met een deur in verwerkt zodat ik de bananen kan verluchten bij warmer weer (geen vorst). Voor de rest geen stro of degerlijk materiaal. Lijkt dit jullie iets? Ik hoor het wel aan de reacties. ;)
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor djoeke op 29 sep 2010 21:21

lijkt wel een goed idee er juist voor zorgen dat er geen nat aan kan , de bovenkant afdekken met paraplu ofzo dat er ook langs boven zeker geen nat aankan .
Denk misschien wel dat het harton vocht uit de grond zal opslorpen en ook zo weer nat kan worden .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor Benneke op 17 okt 2010 21:27

Ik heb mijn bananenplanten sinds vandaag uitgegraven, bladeren afgeknipt en in de kelder gezet dus ik ben eens benieuwd wat het gaat doen :D
Avatar gebruiker
Benneke
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 05 okt 2008 19:37
Woonplaats: Vosselaar
5 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor djoeke op 18 okt 2010 08:22

Ik heb mijn kleintjes ook allemaal al uitgegraven en in potten gezet die staan nu even in het tuinhuis met de aangegeven koude maar blijkbaar viel dat nog mee , dus gaan deze middag terug allemaal naar buiten . De 3 grootste staan nog in de volle grond daar wacht ik nog even mee totdat het nog iets meer gaat vriezen , want ze geven deze week toch zachter weer .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor verstreken op 18 okt 2010 16:18

Voorlopig heb ik enkel de jonge afgestoken opgepotte bananenplanten binnen gezet,de planten in de volle grond ,daar wacht ik voorlopig mee, de komende 2 weken zou het hier niet meer vriezen
afwachten maar.ze schitteren nog altijd in de tuin.
grts

pepe
verstreken
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 14 aug 2010 20:41
Woonplaats: TEL 0474577481
0 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor verstreken op 18 okt 2010 16:29

roosje schreef:Ik ga dit jaar eens iets proberen met mijn musa basjoo. Ik heb op mijn werk kartonnen kokers liggen die een diameter hebben van ongeveer 15 cm. De kartonnen wand is ook 7mm dik. Bij de eerste vorst ga ik de stammen ontdoen van hun bladeren en er zo een kartonnen koker oversschuiven en ook ze groot genoeg laten zodat ze een tiental cm boven het groeipunt uitsteken. Mijn vraag is ofdat ik er ook gaten moet inboren voor de verluchting of niet? Ik ga ook een houten constructie er rond bouwen met een deur in verwerkt zodat ik de bananen kan verluchten bij warmer weer (geen vorst). Voor de rest geen stro of degerlijk materiaal. Lijkt dit jullie iets? Ik hoor het wel aan de reacties. ;)

Hoi Roosje
ik vrees wel dat die kartonnen koker vocht gaan opnemen,als je er een plastick als bescherming rond
doet komt het wel goed,ik heb hetzelfde gedaan met een pvc buis diameter een 20 cm met een lichtslang in en langs de buitenkant nog eens noppenfolie/koude winter/ Bovenaan heb ik enkel een doek
gelegd om regen buiten te houden en te verluchten
succes

pepe
verstreken
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 14 aug 2010 20:41
Woonplaats: TEL 0474577481
0 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor KevinC op 19 okt 2010 10:58

Ik heb eergisteren mijn Siam Ruby uitgegvraven en in de woonkamer gezet... hij is wel wat groter dan vorige winter... :o Hij raakt net het plafond niet. :o Ik schat hem zo'n 250cm hoog met pot. :o
Ik hoop dat ik hem dit jaar weer succesvol de winter doorkrijg.

Heb ook mijn Musa thompsonii al uitgegraven en in pot gezet, ik weet nog niet goed wat ik er mee ga doen. Misschien verkopen en een kleine scheut bijhouden voor volgend jaar.
Heb een beetje plaatsgebrek momenteel... :oops:

De basjoo's achteraan in den tuin vertonen ook al wat bladschade, maar de planten aan de zijkant van het huis (waar alle bananen en canna's staan) vertonen nog geen schade.
Mijn maurelli's (1 grote en 4 kleintjes) die achteraan in de tuin staan hebben al flink wat bladschade maar het exemplaar dat tegen het huis staat ziet er nog perfect uit. Zo zie je maar dat er een groot verschil kan zijn tussen verschillende plaatsen in de tuin.

De yunnanensis die beschut achter de garage staat heeft op 1 blad na ook nog geen bladschade.

Ik heb ook nog een ornata buiten staan maar die ga ik zo meteen oppotten en in de serre zetten.

Mijn grootste Mussella lasiocarpa ga ik waarschijnlijk gewoon in de volle grond laten staan met voldoende bescherming.
De kleine lasiocarpa's in pot zet ik één van de dagen ook in de serre.

Volgende week heb ik een weekje vakantie en dan ga ik ook afdakjes beginnen maken voor mijn kwetsbaarste palmen.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor wsnbm op 19 okt 2010 11:30

Eeey Kevin,

Als je al zoveel bladschade heb, hoeveel graden heeft het bij jullie gevroren dan?

Mijn Basjoo staat nog fier te stralen, maar bij ons is het minimaal 0 graden geweest.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Wanneer bananen uitgraven ?

Berichtdoor Christophe op 19 okt 2010 13:16

hij is wel wat groter dan vorige winter... Hij raakt net het plafond niet.

Je moeder zal blij zijn :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten

cron