Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor Palmtuin op 04 okt 2010 14:24

Zoals de titel al zegt:

Ik heb de mogelijkheid om de bananen op zolder te laten overwinteren, maar heb hierbij de bedenking : 0,0 zonlicht

Is dit wel een goed idee?
Palmtuin
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 jun 2010 09:05
2 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor barre op 04 okt 2010 16:40

zal er ook een beetje afhangen of de zolder geisoleerd is. Donker is volgens mij geen probleem, moet je gewoon zorgen dat de kluit niet nat is, anders rotten ze weg.

greetz
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor lapalmeraie op 05 okt 2010 11:58

Licht is inderdaad niet nodig hoor. Je snijdt bovendien toch alle het blad af op één na voor de laatste verdamping. Zoals gezegd moet je de kluit zo droog mogelijk houden. Het liefst al vóór dat ze de stalling in gaan.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor robke op 05 okt 2010 16:33

Bij mij liggen er al een deel neer in de kelder (de grootste) en nog ekele die ik in pot gezet heb.
Hebben geen licht nodig,geen probleem.
Heb me gisteren nog eens bezig gehouden toen vrouw en kind op stap waren,om een constructie rond 1 Musa te zetten,heb er nochtans geen te goede ervaringen mee om ze in volle grond te laten staan.
Nu ga ik proberen om 1 exemplaar erdoor te krijgen door die constructie met zeil en bovenaan een folie,rond de stam ga ik isolatiewol doen en rond de stam een warmte of lichtslang.
Tis eigenlijk onnozel om doen maar ah als we daar maar gelukkig mee zijn niewaar 8-)
heb al veel rare blikken gezien hier thuis hehe :roll:

DSC_0055.jpg
DSC_0055.jpg (77.52 KiB) 4264 keer bekeken


DSC_0056.jpg
DSC_0056.jpg (111.84 KiB) 4264 keer bekeken
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor shusui op 05 okt 2010 17:54

Heb je nu al planten in de kelder liggen :shock:
Vind ik toch wat vroeg...
De tijd dat ze daar moeten blijven is zo al lang genoeg en probeer ik hier tot het minimum te beperken.
Ook die foto met basjoo die je buiten overwinterd, ik zou zeker die bladeren er nog niet van af gedaan hebben. Die kunnen de plant alleen nog maar aansterken.
Hier snij ik ze pas af als ze al lichtjes van de vorst weten...

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor draco op 05 okt 2010 19:14

robke schreef:Bij mij liggen er al een deel neer in de kelder (de grootste) en nog ekele die ik in pot gezet heb.
Hebben geen licht nodig,geen probleem.


toch oppassen , want ik heb verhalen gehoord van musa's die plat neerliggen , dat ze de neiging hebben om toch proberen rechtop verder te groeien , waardoor het zou kunnen gebeuren dat wanneer je ze uit de kelder haalt in het voorjaar , je met musa' zit die een kromme stam hebben en komen ze niet mooi meer tot groei
beter is alles rechtop te plaatsen
draco
 

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor barre op 06 okt 2010 02:17

vind het zelf ook nog wel wat vroeg om nu alles op te bergen in kelders en zolders... Ze voorspellen van het weekend een 22 - 24 graden (vaak was het slechter in de zomer....)

Wel zou je ze al kunnen uitdoen zodat ze aan een pot zouden kunnen wennen (in pot op terras zodat je er toch geniet van hebt bv)

greetz Bart
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor robke op 06 okt 2010 14:50

draco schreef:
robke schreef:Bij mij liggen er al een deel neer in de kelder (de grootste) en nog ekele die ik in pot gezet heb.
Hebben geen licht nodig,geen probleem.


toch oppassen , want ik heb verhalen gehoord van musa's die plat neerliggen , dat ze de neiging hebben om toch proberen rechtop verder te groeien , waardoor het zou kunnen gebeuren dat wanneer je ze uit de kelder haalt in het voorjaar , je met musa' zit die een kromme stam hebben en komen ze niet mooi meer tot groei
beter is alles rechtop te plaatsen


Ben er redelijk gerust in,verleden winter een 10 tal musa's ook gewoon plat gelegd in de kelder (stam van een 1 m 50) en rond de wortelkluit gewoon een plastiek zak gedaan,na aanplant dit jaar in maart/april geen problemen gehad,ik heb al veel meer problemen gehad om ze over te houden in volle grond,3 jaar na elkaar kapot gevroren,ze komen wel terug maar tegen dat je dan een redelijke stam hebt ....
Er staan er nu wel nog een 15 tal buiten die ik laat staan tot het een graad of 3 komt,dan gaan ook deze er allemaal uit,dan mag het vriezen dat het wil :) al hoop ik natuurlijk van niet :)
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor draco op 06 okt 2010 22:54

bij het overwinteren waar er 0% daglicht komt , speelt de temp dan ook een rol ?
ik heb hier een kelder waar er dus totaal geen daglicht is , maar de temp is wel gemiddeld 18° , wat ergens normaal is ( geen wind , geen tocht en volledig ingesloten onder de living en woonplaats
is dit dan wel goed voor de musa's , of is het beter dat ze iets koeler overwinteren ???
draco
 

Re: Bananen overwinteren op zolder (zonder daglicht)

Berichtdoor robke op 07 okt 2010 20:26

18 graden is al redelijk veel,hier is het zomer/winter in de kelder altijd 10 a 11 graden.
Zou kunnen dat ze toch nog zullen doorgroeien,alhoewel ik wel denk dat ze toch ook licht nodig hebben om te groeien?
Ik zou het er in ieder geval op wagen,je bent bijna 100 % zeker dat je ze volgend voorjaar kan uitplanten en dat je ze nog overhebt.
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 119 gasten