Musa sikkimensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor Christophe op 05 jun 2009 13:43

Nee hoor, zo groot is m'n serretje niet ;) Het zijn immers maar zaailingen. Ik vermoed dat hij onder een afdak best goed zal groeien hoor! Niet te veel water en regelmatig wat meststoffen doet deze plant wel goed.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor banaantje op 10 jun 2009 00:04

Hallo,

Was juist ah browsen op het net rond het thema zaaien en kiemen van de musa sikkimensis, en ik stootte op volgende melding;

"Licht is inderdaad helemaal niet van belang voor het kiemen van bananen, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Warmte wel, en voorals voor soorten als sikkimensis, overdag warm (30 graden) en 's nachts koel, rond de 20 graden."

Weet iemand of dit waar is?? dan bedoel ik dat het optimaal is om overdag de temp. rond de 30° te houden en s' nachts de temperatuur te laten zakken tot 20°?? Heb mijn zaadjes nl constant rond de dertig graden staan, dag en nacht... :? maakt dit verschil??
En dan nog iets: geld dit mss voor alle soorten bananen, ook voor de ravenala madagascariensis, die volgens jullie (la palmeraie toch) niet goed tegen temperatuur schommelingen kan tijdens het kiemen...
enig idee??

groetjes

groetjes
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor banaantje op 10 jun 2009 00:09

nog iets gevonden...

"musa zaaien kan inderdaad lang duren het zijn de moeilijkste zaden , ik heb 200 sikkimensis zaden die zelfs na 2 jaar nog niet zijn uitgekomen.

van elk musa soort is er weer een andere manier om te zaaien, bijv sikkimensis houd van temperatuurfluctaties 12 uur 16 graden en 12 uur 30 graden."

op een andere site spreken ze dus blijkbaar ook dat temperatuur schommelingen goed zouden helpen bij het kiemen van de sikkimensis...
heeft er nog iemand goede ervaringen hiermee??

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jun 2009 10:48

Hallo banaantje

Zaden die onder een laagje aarde liggen hebben geen nood aan licht. Door de aarde 'zien' ze die toch niet ;) Enkel bij de zaden die maar half ingegraven worden (bv. Bismarckia, Cycas,..) zou het een rol kunnen spelen.

Ivm de temperatuur:
Het orginele habitat van de plant geeft een goede indicatie over de juiste kiemtemperatuur.
De Ravenala komt van oorsprong uit Madagaskar waar het ook 's nachts zwoel blijft. Daarom wordt er aangeraden (oa door mij ;) ) om de temperatuur redelijk stabiel te houden. Maar bij mij stond de zaaibak gewoon op de radiator die natuurlijk ook niet continue aan staat. Maw de temperatuur schommelt wel iets maar zakte nooit héél ver af.

De Musa sikkimensis komt echter uit een heel ander gebied (Himalaya). Daar kan het wél serieus afkoelen 's nachts. Daarom wordt er gezegd dat de nacht temperatuur gerust koeler mag zijn.

Bij het zaaien van bananen (en palmen trouwens ook) is het altijd een combinatie van vele factoren die het succes zullen bepalen. Eéntje heb je zelf echt in de hand en dat is... geduld :D

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor banaantje op 10 jun 2009 15:44

ok, dan ga ik dat toch eens proberen, eens kijken of ik dan meer kiemers krijg, want voorlopig (na 6 weken) blijft de teller op 3 kiemers staan van de 40 die ik geplant heb. Niet dat dit volgens mij zo slecht is, maar temperatuur fluctuaties zouden kunnen helpen, dan wil ik het wel eens proberen...

groetjes
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor Pietn op 14 jun 2009 15:37

nog een foto van men sikkimensis die echt rap groeit!
Bijlagen
Foto's-0031.jpg
Foto's-0031.jpg (143.77 KiB) 3893 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor Christophe op 14 jun 2009 23:22

Waw, hij gaat echt supersnel vooruit!!!

Weet er iemand of het eigenlijk makkelijk is om de Musa sikkimensis tot bloei te brengen? Er zouden eetbare bananen aankomen, maar of het tot rijping komt weet ik niet bij de sikkimensis ... :?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor Pietn op 15 jun 2009 09:02

ik weet het alvast niet. Heb denk ik wel op men vorige reis in bodrum musa sikkimensisen in bloei gezien met bananen eraan ik heb er enkele fotos van getrokken.
ze zijn wel iets te groot die foto's .
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jun 2009 09:24

Het rijpen zal wel lukken vermoed ik. De Chiquita's uit de supermarkt worden toch ook onrijp geplukt en rijpen pas in de fruitschaal...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Musa sikkimensis

Berichtdoor Christophe op 15 jun 2009 10:41

Pietn schreef:ik weet het alvast niet. Heb denk ik wel op men vorige reis in bodrum musa sikkimensisen in bloei gezien met bananen eraan ik heb er enkele fotos van getrokken.
ze zijn wel iets te groot die foto's .

Foto's kan je makkelijk verkleinen met Paint.net of image resizer of zo. In de linker zijbalk staat er onderaan een link over hoe je foto's kan uploaden naar het forum, met een directe link naar Paint.net

Als je ergens niet uitkomt, laat je het me maar weten in een PM (rechts in zijbalk van dit berichtje)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten