overwinteren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: overwinteren

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2009 20:46

Gewoon uitpakken en meteen wat mest geven. Musa basjoo is een van de snelste die in de lente uit de startblokken schieten. Andere planten, zoals Musa sikkimensis wacht nog een beetje, maar dan gaat het snel!

Ik denk dat veel mensen benieuwd zijn naar wat er van hun Musa's overblijft na deze koude winter. Ik ook eigenlijk ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor Davy op 24 jan 2009 21:42

Tommy,

Ik zie dat je u inpakking nogal hebt gewijzigd in deze winter :D
Normaal is het de bedoeling dat je u banaan 1 x goed inpakt en dan zo laten voor heel de winter...
Zoals je eventueel in mijn artikel hebt gelezen over inpakken is het belangrijk om ook niet te vroeg in te pakken. Ik deed dat vroeger ook met het gevolg: enkele dagen wat kouder en dan terug warmer. typisch... Vanaf nu wacht ik veel langer af. De musa kan best wel eens een - 1 aan hoor, daarvoor hoef je die nog niet in te pakken. Het heeft zelfs een voordeel: ik gebruik de vorst nu in mijn voordeel: na een paar nachtjes lichte vorst zijn de meeste bladeren ietwat "verslapt" waardoor de sapstroom mindert (ook door de koude natuurlijk). Als de vorst dan doorzet dan pas knip ik de bladeren af (moeten er toch af) en zo heb je minder sapverlies. Ik kan ook niet genoeg benadrukken om u "verpakking" luchtig te houden. Plastiek en zo zijn uit de boze. Bij mij is de eindlaag vliesdoek (ademt zeer goed). De tweede reden dat ik later inpak (nu dit jaar pas begin december..) is dat u dan de inpaktijd verkort. Hoe goed we ook ons best doen om het geheel luchtig te houden je hebt altijd kans op rotten door te veel vocht. Dus hoe korter deze periode hoe beter. In het voorjaar is het simpel: bij mij " breekt" de banaan meestal uit (nieuw blad duwt het vliesdoek omhoog). Wat Christophe zegt klopt: het is meestal nog wat te vroeg (enige warme dagen in maart en ze zijn daar). Vergeet niet dat het dan nog kan vriezen achteraf.... Ik open dan meestal de bovekant om het blad ruimte te geven. De rest blijft ingepakt. Vriest het dan nog dan is het pech voor dat blad (moet maar zo vroeg niet zijn :P

Als er vragen zijn stel ze gerust,

Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2009 00:18

Het is voor m'n Musa's (en dus voor mij) de eerste winter in volle grond, en wat voor één :D
Was er inderdaad te vroeg aan begonnen en heb dan moeten ingrijpen omdat het begon te broeien.

Wilde eigenlijk enkel de "tent" neetzetten, zodat ik niet zo lang moest prutsen als het echt koud werd.
Maar aangezien het de eerste keer was en ik niet echt een duidelijk plan had, en zo lekker bezig was, stonden ze van top tot teen ingepakt voordat ik het wist :lol:

Maar goed, wel een leuk experiment natuurlijk. Had vóór het inpakken voor de zekerheid een 'back-up' scheut eraf gehaald: die overwintert binnen ;)

Een ding is zeker, volgend jaar begin ik later.
Heb ze trouwens wel luchtig staan hoor. Het plastic is enkel maar een afdakje, op de eerste foto lijkt het inderdaad meer. Eigenlijk zijn het gewoon maar 4 bamboe-stokken met een laag vliesdoek eromheen en binnenin luchtig opgevuld met stro. Beter iets te koud dan te warm vermoed ik. Fingers crossed.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 30 maart 2009 09:10

Het verdict:

Gisteren heb ik besloten om de winterbescherming van 2 van de 3 basjoos af te halen.
Het is nog wat vroeg maar de stammen waren toch al kapot gevroren en zo krijgt de grond tenminste alle warmte door zonnestraling en hebben de kleine uitlopers denk ik meer kans.
Vannacht heb ik wel een emmer over de stom geplaatst tegen de lichte nachtvorst.

Dit schoot er nog over van de grootste/dikste stam. Alle pulp heb ik ervan af gesneden.
Ik ben benieuwd of daar ook nog iets uit groeit. Ik vermoed van niet.
DSC02504.JPG
DSC02504.JPG (109.74 KiB) 6173 keer bekeken

Je kunt nu wel mooi de textuur van de stam zien.

Steunbetuigingen zijn zeker welkom :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 27 apr 2009 22:28

De schietgebedjes hebben geholpen! Juist naast het stompje dat nog overbleef van de stam is een uitloper verschenen. :mrgreen:
Musa basjoo 1 200904.jpg
Musa basjoo 1 200904.jpg (144.59 KiB) 6171 keer bekeken

En iets verderop komt ook een 2de al voorzichtig piepen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor Christophe op 27 apr 2009 23:32

Je ziet vaak dat mensen te vlug opgeven bij hun bananenplanten. Bij mijn Musa sikkimensis staat er ook gewoon een stompje, maar spoedig (meestal een tijdje na de Musa basjoo) beginnen de eerste bladeren te verschijnen.

Foto's zullen uiteraard niet ontbreken.

Leuk hé, dat ze er toch nog doorkomen als je min of meer had opgegeven ;) Bij mijn zijn er twee Strelitzia's waarbij ik de hoop bijna had opgegeven, er toch nog doorgekomen.

Die schietgebedjes helpen inderdaad erg goed 8-)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor TropiRo op 29 apr 2009 20:10

Ik overwinter mijn Basjoo´s en sikkimensis op de amerikaanse manier, net voordat de vorst begint snij ik de bladeren eraf en steek ze uit de grond en zet ze met kluit in een pot zonder de pot aan te vullen met aarde en zet ze dan vorstvrij, droog en zonder veel licht weg, de maanden dat ze opgeborgen staan geef ik ze ook geen water. Tijdens het uitsteken kan je ook meteen de kleine scheuten afsteken en ze apart oppotten. Het voordeel hiervan is dat ze de lengte van de stam behouden en dat je niet een hele dag kwijt bent met het inpakken van de stammen ( een stam van + 2 meter is veel werk vooral als je er meerdere hebt) en je bespaard kosten voor het inpak materiaal. Als de vorst eenmaal weg is plant ik ze weer uit. Als ik ze opnieuw in de grond zet snij ik ongeveer 10 cm van de stam af omdat deze dan is ingedroogt en dan kunnen de nieuwe bladeren vrij groeien. Bij het opnieuw uitplanten gebruik ik nieuwe grond, een sammenstelling van bemeste tuinaarde, tuincompost, tuinturf een hand beender- en bloedmeel en een paar handen gedroogte koemest, als ze eenmaal staan in deze sammenstelling groeien ze erg rap, ook zorg ik ervoor dat de grond vochtig blijft, na een maand gooi ik er om de week een hand gedroogte koemest korrel bij. Ik heb ze half maart uitgepland ( 4 stammen van 2 meter, 6 van 1,5 meter, 8 van 1 meter) en ze zijn nu bezig met hun 6 de blad, de groei zit er goed in.

Mensen die Musa's ( of andere planten) in een grote pot of kuip hebben staan kunnen voor het gemak ( vanwege het gewicht) er beter een plank met wieltjes eronder zetten zo kun je gemakkelijk en snel de planten naar binnen rollen voor de winter en kan je ze makkelijk aan de kant zetten als je ergens bij moet.

Gr, Ro
Laatst bijgewerkt door TropiRo op 01 mei 2009 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 29 apr 2009 20:39

Wow, dat is nog eens een goede tip! :D
Ik kende deze methode eigenlijk alleen voor Canna's.
Goed om te weten, want nu duurt het toch wel lang voordat er iets bovenkomt.
Ik vraag me dan ook af of het überhaupt nog iets moois wordt deze zomer.

Je zet ze in de winter dan op een heel koele plaats zeker (kelder, veranda,..) want bij een temperatuur van zo'n >18°C zullen ze snel helemaal verdrogen denk ik.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor TropiRo op 29 apr 2009 21:03

Ik zet ze op een koele plaats tussen de 0 en 10 graden, denkend aan een tuinhuisje, garage of berging, vooral geen water geven en zorgen dat de kluit droog is en blijft, zo blijven ze in een soort van winterslaap. als je ze boven de 15 graden gaat zetten willen ze verder met groeien en zoals je zelf aangeeft verdrogen ze dan. Kleine planten kan je ook binnenhuis bij kamer tempratuur overwinteren, ze groeien dan wel door maar das alleen maar voordeel als je ze weer naar buiten zet in het voorjaar, als je ze bij kamertempratuur laat overwinteren met je ervoor zorgen dat de grond niet mag uitdrogen en ze geen mest geven geduurende de winter maanden. Hou er alleen rekening mee dat de bladeren die binnen in huis zijn gevormt dan zullen verbranden in de zon maar ze maken snel nieuwe aan zodat het niet meer opvalt.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 107 gasten