welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor draco op 26 jun 2009 01:05

idd , wou graag eens weten welke musa / ensete groeit als een kool , welke zie je bijna week na week groter en groter en voller worden ??
het hoeven niet speciaal winterharde exemplaren te zijn ( ik kan ze overwinteren ) , maar ik ben eens curieus welke jullie aanbevelen
zelf sta ik met een 4 stammige musa basjo die met deze temperaturen toch ook elke week een nieuwe blad aanmaakt per stam , maar misschien zijn er nog straffere musa's / ensete's die beter doen
draco
 

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor Pietn op 26 jun 2009 09:52

het is maar het eerste jaar dat ik enkele soorten heb maar van alle soorten dat ik heb (basjoo, sikkimensis, lasiocarpa,maurelli,acuminata,) vind ik persoonlijk de sikkimensis het rapste vooruit komen en dan de basjoo en maurelli. Lasiocarpa gaat het traagst volgens mijn ondervinding. De sikkimensis schiet als een speer vooruit is nu al 70 cm en heb hem gekocht aan een 40 cm.
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor Christophe op 26 jun 2009 09:56

Ik weet welke soorten er sneller vooruit gaan dan andere soorten, maar ik heb toch even een vriend uit Engeland gemaild hierover. Hij kweekt namelijk zeldzame reuze soorten (Musa ingens, Musa maclayi, ...) dus ik vermoed dat hij het antwoord hier min of meer op zal weten. Ik heb er zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar ben nu ook wel benieuwd geworden.

Wordt dus vervolgd! ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jun 2009 12:09

Niet echt een Musa maar wel familie én een zeer snelle groeier is de Canna musafolia.
Die groeit in één seizoen 2 à 3 M.

Maar ze zijn niet gemakkelijk te vinden ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor Christophe op 27 jun 2009 10:56

Deze persoon uit Engeland wist het zelf ook niet goed ... maar vertelde me dat de Musa 'Belle' een bijzonder snelle groeier is.

Ik heb in de serre ook een Musa staan die bijzonder snel groeit. De verkoper zei dat het een Musa dai jao is, maar hier twijfel ik zeer aan vermits ik hier niets van vind op het internet. Ofwel kan ik het etiket niet goed lezen :?
musa.JPG
Musa
musa.JPG (160.3 KiB) 4959 keer bekeken


Deze Musa is amper 7 weken oud!!!

Merk ook het prachtige Cavendish blad achteraan op! De zaailingen onderaan zijn Trachycarpus fortunei.

Grtz,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 jul 2009 03:13

Hoi Peter, zoals ik al op het andere forum zei -> De Ensete ventricosum Maurelli is de snelste van allemaal ! Mijn snelste hier gooid om de twee dagen een blad uit ! Heeft met dit weer en veel water sinds vorige week woensdag tot vandaag donderdag (1 week & 1 dag dus) 4 bladeren gemaakt en het vijfde staat meer dan half open !! :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor Exotic Life op 04 jul 2009 15:54

Hallo,

Volgens mij verschilt dit per plaats en per plant en is de "Maurelli" niet per definitie de snelste groeier van alle bananen.

Uiteraard zullen er bepaalde soorten die boven andere soorten uitspringen, maar een banaan is een banaan en dit is over het algemeen al een snelgroeiende plant. Het ligt dan ook overigens nog eens aan de grondsoort waar deze wordt ingeplant, standplaats, watergift en bemesting. Hier zijn de bananen in de tuin niet de snelst groeiende planten vanwege een kurkdroge zandgrond in de zomer. De Musa basjoo is altijd hier 1 van de eerste aan de groei, maar dan breekt Juni aan en dan zie je de groei langzaam afnemen. Waarom, hoeveel water ik ook geef de grond raakt snel uitgedroogd en is eveneens niet best in voeding vast houden. Waarom dan niet grond vervangen? Nou ik neem genoegen met een tragere groei aangezien blijkt dat al mijn palmen het heerlijke grond vinden en zonder problemen. Ik denk ook zonder meer dat de Washingtonia robusta met een Trachycarpus fortunei de snelste de groeiers zijn hier in de tuin.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: welke musa / ensete is de snelste groeier ??

Berichtdoor Pietn op 04 jul 2009 17:04

Idd zeker de basjoo groeit niet al te snel bij mij in de tuin maar de sikkimensis amai amai die gaat als een speer vooruit! De maurelli die ik 2 weken heb gaat ook al zen 3e blaadje uitspuwen :D
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten