Musella lasiocarpa

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musella lasiocarpa

Berichtdoor jonas op 26 jun 2009 21:07

Hallo allemaal,

Ben nog altijd aan't bijleren, heb vandaag de lasiocarpa's goed ontvangen van Christophe en heb de volgende vragen :D .
Heb nog een beetje organische meststof staan van DCM ' voor de siertuin ', mag ik deze gebruiken i.p.v . de veelbesproken koemestkorrels op het forum ? ( Gaan de wortels niet verbranden !).

De plantjes zijn ongeveer 13 cm groot ( weet niet hoe oud ze zijn!!) , en wanneer verpot ik ze best?
O ja, heb nog een kleine zaailing v/d musa sikkimensis van 8 cm en goede maand oud met 2 blaadjes. Mag ik deze al verpotten en een beetje bemesten ?

Groeten Jonas ;)
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 27 jun 2009 09:50

Hallo Jonas,

Goed dat je de plantjes goed ontvangen hebt! :D

Je mag gerust siertuinmeststof van DCM gebruiken voor je palmpjes. Dit is mij favoriete organische meststof en is bovendien veel kwalitatiever dan gewone koemestkorrels. Hoewel je deze laatste voor zijn prijs/kwaliteit zeker niet moet onderschatten.

De plantjes zijn begin dit jaar gekweekt, dus zijn een aantal maanden oud. Wel, ik zou nog even wachten met ze te verpotten. Eventueel mag je ze in een pot zetten die ongeveer 20cm diep is en 13cm diameter (ik schat maar ruwweg hoor)

De zaailing van de Musa sikkimensis mag je gerust verpotten en een beetje bemesten. Ik heb er gisteren ook nog net eentje verpot. Let wel dat je de grond zo veel mogelijk aan de wortels laat hoor. En zet je plantje net na het verpotten niet meteen in de zon.

Veel succes!

PS:Kan je trouwens aan de zaadjes uit. Ik was gehaast, dus heb met alcoholstift snel de initialen erop geschreven.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor jonas op 28 jun 2009 13:51

Dag Christophe,

Ja , heb zelfs op de palmzaadzakjes er nog bij geschreven welke de grootste en kleinste waren en hoe ze eruitzien en't kleur voor ik ze allemaal in de thermos gedaan heb. :lol:
Zo weet ik ik zeker welke het zijn :mrgreen:

Heb ze vanaf vrijdag laten weken en ga ze nu zaaien.

Groeten Jonas.
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 28 jun 2009 14:18

Veel succes ermee!

Oja, de Washingtonia filifera zaadjes zitten in een pelletje. Je mag dit na het weken ervan halen maar dit hoeft helemaal niet hoor ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Jungle op 28 jun 2009 14:36

Hallo, mijn sikkimensis is ook lekker aan het groeien, zijn 4de blad (oké,blaadje...) is nu ontrold maar ik heb hem niet meer gemeten maar ik schat zo'n 12 cm hoog.

Vanaf wanneer mag je die eigenlijk in volle grond zetten? Ik heb een paar goed beschutte plaatsjes in mijn tuin en mijn vingers jeuken om hem in volle grond te zetten, desnoods met een bescherming :D

Ik heb een musa basjoo net in de tuin geplant, zo'n 40 cm hoog en die maakt 1 blad per week, dus die zit goed.
Avatar gebruiker
Jungle
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 14 maart 2009 23:14
Woonplaats: Jette
0 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jun 2009 22:48

Leuk om te horen dat het zo goed vooruit gaat :D
Met die sikkimensis zou ik toch nog maar even wachten, zo heb ik er al één verloren :?
Zo klein zijn ze namelijk erg vatbaar voor slakken e.d.
Maar gelukkig groeien ze snel en kun je hem dus behoorlijk snel planten ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor jonas op 30 jun 2009 21:47

Hoy palmvrienden,

Wat verplanten betreft van bananensoorten in volle grond doe je dus best vanaf een hoogte van ongeveer 40tal cm hé?
Half zon half schaduw zou de beste staanplaats zijn en een beetje uit de wind tegen het bladscheuren, zijn er bananensoorten die je bvb de ganse dag in de zon mag laten staan zonder verbrandingsgevaar en vanaf welke leeftijd of groote van de planten ?( zowel in pot als volle grond ).

Ps; Mijn musa sikkimensis is bezig zijn derde blaadje aan't rollen :lol: en er is een kiem uitgekomen van de musa velutina 'pink'.
Heb je nog tips, laat maar weten hé ;)

Groeten Jonas.
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten