musa's

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: musa's

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2011 11:18

Bij mij lijken de basjoos nu ook wel te zijn vertrokken; ze gooien allemaal hun eerste sigaar open. Maar het heeft dus enkele weken geduurd sinds de aanplant.

De nachttemperaturen vond ik tot gisteren eigenlijk nog wel redelijk hoog voor deze tijd van het jaar. Ik denk dus ook dat het komt door de koude grond zoals al gezegd werd.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: musa's

Berichtdoor cpo op 28 apr 2011 23:34

ach geduld is een schone zaak.....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: musa's

Berichtdoor gineu18 op 29 apr 2011 02:56

pff laat het asjeblieft regenen :cry: ik moet elke dag naar mijn vader toe om mijn pas geplante musa basjoo en musa sikkemensis red tiger elke dag water te geven.
ik haal water uit een sloot die 30 meter verder is.
en dat met een grote zware emmer als ik een dag geen water geeft dan hangen de bladeren.
de musa basjoo heeft het heel moeilijk al zn bladeren verloren maar nieuw blad groeit langzaam.
de sikkemensis die heeft het te pakken.
die groeit behoorlijk snel en van de wind heeft hij geen last van met zijn stevige bladeren.
wel gek dat de sikkemensis veel beter groeid dan basjoo.
ik had gedacht dat de musa basjoo eerst zou gaan groeien.
dit is me eerste jaar met bananen ik ben benieuwd hoe groot ze worden musa basjoo had ik als stek de dag voor het vroor in november uitgegraven bij mensen die de plant hadden.
de stek was al behoorlijk groot hij had al 55 centimeter stam die heb ik als kamerplant in de winter gehouden. het ging goed tot eind januari februari hij stopte met groeien en 1 voor 1 sneuvelde een blad.
op een geven moment had ik alleen nog een sigaar maar ook die begon van bovenaf bruin te worden. en toen hij eenmaal de stam bereikte begon de sigaar(opgerolde blad) langzaam te groeien.
ik heb zo me best gedaan niet te veel water te geve en uiteindelijk deed hij het weer:D de sikkemensis had ik via een site gekocht die is kwa stam iets kleiner maar evengoed tog een redelijke plant die haalt op deze manier de basjoo in


Afbeelding
eerste foto heb ik hem net uitgegraven in november

Afbeelding
net uit de grond gehaald

Afbeelding
hier heb ik de onderste bladere eraf gehaald die gingen dood maar hij maakte in 1 week nieuwe blad die was de helft keer zo groot dan zn vorige blad

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
maar toen januari begin februari stopte hij met groeien en hij sterfte in rap tempo.
de laatste twee bladere knipte ik steets stukje af zodat hij nog beetje uitziet maar bleef niet veel blad meer over en uiteindelijk de nieuwe stengel begon zwart te worden. ik dacht dat het nu het einde was maar na een week begon de zwarte stengel te groeien. nadat ik de plant van het raam had weggehaald.
het was te koud bij het raam.

Afbeelding
ik had een lamp aangesloten en de banaan schoot er weer uit.
mooie groene bladeren kwamen eruit.
ik ben erachter gekomen dat bij het raam te koud is musa basjoo kan je beter iets donkerder houde maar wel warm dan veel licht maar te koud want dan stopt de groei en als je dan watergeeft gaat hij rotten.
naast de banaan een zaailing brugsmasia sanguinea de grote plant had ik in november gezaaid vandaar dat hij al zo groot is en de kleine plantjes zijn gezaaide
brugsmansia suaveolens 2 weken oud.

Afbeelding
eerste keer buiten in maart. hij staat nu in volle grond maar daar doet hij het slecht

hier een foto van de sikkemensis red tiger:
Afbeelding
die blad dat hij uitvouwt was nog een klein sprietje dat heeft ie in 5 dage buiten gedaan.
dit is die gezaaide brugsmansia sanguinea hij heeft een stam van 50 cm groeit als kool op foto oogt hij heel klein maar hij is net zo hoog als de stam van de banaan.
ik heb nog geen fotos van dat ze in volle grond staan
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
Avatar gebruiker
gineu18
 
Berichten: 215
Geregistreerd: 25 maart 2011 13:36
Woonplaats: schagen
5 bedankjes

Re: musa's

Berichtdoor erna op 29 apr 2011 07:43

Hallo,

Welkom op het forum :welkom: , en proficiat, je hebt wel erg veel moeite gedaan om je banaan over te houden. In de volle grond zal hij wel goed groeien !

groetjes, en nog veel succes,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: musa's

Berichtdoor fordbully op 29 apr 2011 14:04

Net reactie van exotica, geen ensete glaucum meer :(
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 119 gasten