Binnenplant buiten zetten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor alleyoop op 18 mei 2011 18:01

Ik vertrek midden-juni 3 weken op vakantie en dan moeten alle planten buiten omdat er niemand is om ze te bewateren. Ik heb gisteren m'n 2 kleinste Dwarf Cavendishes al buiten in de schaduw gezet maar toch ben ik niet tevreden met het resultaat want de onderste bladeren hangen door en beide bladhelften raken mekaar terwijl er toch meer dan voldoende water aanwezig bij een temperatuur van 21°. Is er misschien een manier om binnenplanten te laten wennen aan open lucht?
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor sky96765 op 18 mei 2011 18:11

ik ben niet zo'n voorstander om hem buiten te zetten.
zie ook artikel http://palmvrienden.net/wiki/Musa_%27Dwarf_Cavendish%27
je hebt natuurlijk geen andere oplossing, heb je geen buur die hem binnen kan komen gieten of familielid?

groetjes
Philippe
sky96765
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 30 dec 2009 12:47
Woonplaats: alsemberg
5 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2011 09:04

Er bestaan ook eenvoudige (en dus goedkope) producten om de planten enigszins vochtig te houden. De makkelijkste manier is een omgekeerde fles water in de potgrond zetten. Deze fles druppelt langzaam leeg, afhankelijk van hoeveel lucht je bij de flesopening toe laat. Des te compacter de grond, des langzamer het water uit de fles loopt. Je kunt dit controleren door de luchtbelletjes die omhoog 'borrelen'.
Ook kocht ik eens een systeempje bestaande uit drie aardewerken koontjes. Die vul je met water en prik je in de grond. Daarop komt een plastic dekseltje met een slangetje dat je in een waterreservoir hangt. De plant zuigt zelf dmv osmose het water naar behoefte op uit de waterbuffer. Verwacht hiervan natuurlijk geen mirakels, maar het helpt natuurlijk wel een beetje. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor alleyoop op 22 mei 2011 13:44

Toch wel heel eigenaardig, de Dwarf Cavendish doet het goed in een kamertje met open deur maar zet ik de planten buiten -beschut van zon en wind- bij gelijke temperatuur en vochtigheidsgraad dan duurt het amper een half uurtje of de onderste bladeren beginnen al te hangen. Het nieuw gevormde blad begint dan ook wat te rimpelen aan de buitenkant alsof je een binnenplant in volle zon zet. Zou dit het gevolg kunnen zijn van het verschil in lichtintensiteit tussen binnen en buiten ook al staan de planten in de schaduw?
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor Ad.E op 22 mei 2011 21:26

Ik heb mijn dwarf cavendish al 3 weken buiten staan.
Deze heeft vorig jaar gebloeid en maakt nu weer nieuwe scheuten aan.
Deze groeien prima in de buitenlucht.
Staat beschut en in de schaduw.
Ik weet niet of het verstandig is hem in de volle zon te gaan zetten.
Ad.E
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 30 sep 2010 18:58
Woonplaats: Terheijden
4 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor plasta op 22 mei 2011 22:16

Met mijn beperkte ervaring met vele soorten bananen geldt voor mij, dat een banaan binnen of buiten zorgt voor een totaal ander uiterlijk van dezelfde plant en dit kan de plant niet bereiken in een dag of een week. Daar zullen slachtoffers/bladeren voor moeten vallen en nieuwe voor moeten groeien. Mijn dwarf cavendish heeft vorige zomer bv echt in de volle zon gestaan na idd een paar weken in de schaduw en dit beviel prima.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor wsnbm op 23 mei 2011 17:43

Als je het internet afspeurt naar info over de dwarf dan schrijven ze eigenlijk overal wel dat de plant binnen veel beter dan buiten gedijt.

Die van mij staat binnen op een tafeltje naast de deur (tocht) en vrij donker, maar hij doet het prima.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Binnenplant buiten zetten

Berichtdoor alleyoop op 23 mei 2011 18:24

Dit is het resultaat na amper 8u buiten in de schaduw (plant wel even in de zon gezet naast een Basjoo voor de foto)
Vooral het nieuwe blad heeft problemen met het licht. Eerst een kleine DC:
dc1.jpg
dc1.jpg (67.64 KiB) 3278 keer bekeken

en dan een grote DC
dc2.jpg
dc2.jpg (53.69 KiB) 3278 keer bekeken
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten