Bananen van "bij ons"

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bananen van "bij ons"

Berichtdoor videomaster op 01 aug 2009 14:55

De aandachtige lezer zal ondertussen weten dat Videomaster in Thailand woont, en wil hier toch een bescheiden bijdrage leveren.

Thailand kent een twintigtal soorten bananen of " กล้วย " (Kluay). Veelal zie je echter de kleine banaantjes van ongeveer 5-7 cm om zo te eten, deze zijn smaakvoller dan hun lange soortgenoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buiten de banaan zelf, wordt eigenlijk de ganse bananenplant gebruikt. Het blad ter garnering of als inpakmateriaal, of producten te bereiden. De bloem zelf wordt ook (zelfs rauw) gegeten.

Afbeelding

Afbeelding

Enkele bananen gezegdes....

-Je moet een gegeven banaan niet in zijn schil kijken.

-Met jou heb ik nog een banaantje te pellen.

-De banaan valt niet ver van de boom.

-Beter één banaan in de hand dan tien in de boom.

Op de Agriculture Fair van Khon Kaen konden we kennis maken met enkele van de meest voorkomende soorten bananen. Onnodig om ze alleen één voor één te behandelen. Uiterlijk zag ik geen verschil en uiteindelijk stonden ze allemaal krom.
Voor wie toch zin heeft te googlen geef ik de volgende Thaise benamingen mee: กล้วยตีบ , กล้วยน้ำหว้านครพนม , กล้วยส้ม , กล้วยพาโล , กล้วยหิน , กล้วยตานี , กล้วยน้ำหว้าอุบล.

Afbeelding

Have fun

Greets Videomaster
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2009 19:55

Mooie bijdrage Videomaster, bedankt! :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor videomaster op 02 aug 2009 00:33

Bananen en bijgeloof in Thailand

De กล้วยตานี of gluay dtaa nee, een soort van bananenplant (Latijnse benaming me onbekend), heeft een eigenaardig bijgeloof. In deze plant zou de vrouwelijke geest ผีตานี of phee dtaa nee gehuisvest zijn. Deze geest is een wondermooie dame die bedrogen geweest is door haar man, en nu als weerwraak gehuwde mannen verleidt om tweedracht te zaaien in hun huishouden. Wanneer deze plant vruchten begint te dragen zoals op de foto, hoor je haar 's nachts kreunen.... ik mocht alleen foto's nemen tijdens de dag...... ;)

Afbeelding Afbeelding

Als laatste vond ik op het www nog deze afbeelding van de betreffende geest in kwestie.... ze mag hier vanavond ook eens komen kreunen. :shock:

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor videomaster op 03 aug 2009 04:21

Al dan niet verplaatsbare eetstalletjes zijn niet weg te denken uit het Thaise straatbeeld. Deze verkoopster verdient haar kost met op eenvoudige wijze bananen te roosteren op de BBQ..... eenvoudig, en overheerlijk! (De man op de achtergrond maakt het zich "iets" makkelijker)

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2009 11:43

Inderdaad overheerlijk :)
Verkopen ze er ook van die gefrituurde bananenschijfjes zoals in Afrika? Die zijn ook heerlijk 8-)

gebruiken ze hiervoor steeds de Bakbanaan (Musa paradisiaca sapientem L.)? Of meerdere soorten?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor Christophe op 03 aug 2009 11:49

Afbeelding
Een bananenblad komt zo toch ook mooi tot zijn recht hé 8-)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor videomaster op 03 aug 2009 12:13

lapalmeraie schreef:gebruiken ze hiervoor steeds de Bakbanaan (Musa paradisiaca sapientem L.)? Of meerdere soorten?


Geen idee, het zijn die kleine bananen waarvan de foto's in het eerste artikel hier staan, en hier in het wild groeien... Latijnse benaming? mij onbekend...
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2009 16:29

Geen probleem hoor ;)
Het zal wel een speciale soort zijn, want een gewone Chiquita-banaan op de BBQ gooien lijkt me geen succes :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor videomaster op 05 aug 2009 11:30

Loy Krathong of ลอยกระทง, een zwarte dag voor alle bananenplanten in Thailand.

Dit is de tijd van het jaar (in november) dat op de dag van de volle maan van de 12e maan-maand het Loy Krathong festival gevierd wordt in Thailand en buurlanden. 'Loy' betekent letterlijk varen, en een 'Krathong' is een vaartuigje van verscheidene materialen in de vorm van een lotusbloem. Dit vaartuigje bevat normaal gesproken een kaars, 3 wierookstaafjes, bloemen en enkele muntjes (bij voorkeur 9, omdat de Thai geloven dat dit getal geluk brengt). Na het Thaise nieuwjaar (Songkran) op 13 april is dit het meest populaire festival.
In tegenstelling tot twee jaar terug, viel vorig jaar Loy Krathong, vanwege de maanstand, één kalenderdag vroeger.

Reeds vroeg in de morgen werden door vrouwtje lief voorbereidingen genomen voor de komende festiviteiten, waarbij het omhakken van een uit de kluiten gewassen bananenboom en het uitzoeken van enkele frisse mooie bladeren, mijn jaarlijkse bijdrage was. Denkelijk sneuvelen op deze dag minstens een 30.000.000 bananenplanten in Thailand.

Afbeelding

De inmiddels tot schijven herleide stam van de bananenboom voldeed echter niet aan de (lees "haar") verwachtingen, en moest een volgende boom het onderspit delven.

Afbeelding

Ondertussen was de vrouw al al druk in de weer om de netjes in stukken gescheurde bladeren een meer kunstzinnige vorm te geven, waarbij enkele honderden nietjes hun eindbestemming vonden.

Afbeelding Afbeelding

Daar ik een dag als deze ondertussen al gewoon ben, begint ondergetekende alvast het middagmaal te bereiden.
Twee uur later zegt een vluchtige blik uit het keukenraam me genoeg om te weten dat het hoegenaamd nog niet het ogenblik is om haar te storen in haar puzzelwerk, en breng noodgedwongen haar eten dan maar naar buiten.

Afbeelding Afbeelding

Na netjes de vaat gedaan te hebben, met de stofzuiger door gans het huis geweest zijnde én een flinke wandeling met de honden..... zie ik toch enige vordering komen in de opbouw van onze Krathong van dit jaar. :)

Afbeelding Afbeelding

We schrijven 10 uur later.... de werken zijn nog niet gedaan..... de buitenverlichting dient noodgedwongen aangestoken te worden. Ter afwerking van de Krathong moesten een hoop bloemen uit de tuin het onderspit delven..... geen probleem, bloemen genoeg, echter op mijn vraag: " moesten die orchideën die maar één keer per jaar bloemen ook echt aan geloven?" kreeg ik een onbegrijpende blik terug..... "het is toch Loy Kratong" was het enigste antwoord dat ik er uit kan maken. :?

Afbeelding Afbeelding

Na 10 baht aan kleingeld op de bodem gelegd te hebben, de bloemen, enkele kaarsen en wierookstokjes te plaatsen, moest ik toegeven dat het noeste werk zich loonde en zag het eindwerk er toch wel prachtig uit.

Afbeelding Afbeelding

De maanstand is echter nog niet goed om onze Krathong te water te laten, en we begeven ons naar het meer van Bung Kaen Nakhon waar het elk jaar op deze dag een drukte van jewelste is. De slimme/handige Thai, probeert uiteraard van deze volkstoeloop zijn graantje mee te pikken. Menige, echter véél kleinere dan de onze, Krathong verwisselen hier voor enkele baht (Thaise munteenheid) van eigenaar.

Afbeelding Afbeelding

Teneinde op deze dag een "Tamboen saai baat" te doen, doet iedereen ook "zijn duit in het zakje" wat hier dan de bedelkom is.

Afbeelding

Ook het vrijlaten van enkele visjes moet tot het volgende jaar geluk brengen.

Afbeelding

Onder serene sfeer brengt elkeen hun uitverkoren Krathong naar de waterkant om te water te laten en alzo hun zorgen van dit jaar te laten wegdrijven...

Afbeelding Afbeelding

ondertussen drijven er wel duizenden van deze rond.... waar ik maar geen deftige foto kan van nemen. :cry:

Afbeelding

Afbeelding

eens terug aan de straatkant gekomen staan enkele handige loterijverkopers reeds klaar om hun steentje bij te dragen in het komende geluk.... :shock: waar moet je anders staan op een dag als deze?

Afbeelding

Na nog een slenterwandeling keren we terug huiswaarts waar we trots op het bereikte werk "onze uit de kluiten gewassen Krathong" te water gaan laten in de "Mae Nam Chi" de rivier die ons enkele weken geleden nog de nodige kopzorgen baarde vanwege haar overstromingen.

Afbeelding Afbeelding

Voor de eerlijke vinder, gelieve onze Krathong terug brengen... :lol:

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Bananen van "bij ons"

Berichtdoor lapalmeraie op 05 aug 2009 12:21

Prachtig! :)
Heel leuk verteld bovendien met zo'n fotoreportage.
Daarvoor mag er best een Musa, of 2 ;) , sneuvelen. :lol:

Ik verbaas me ook nog steeds over die kriebelige tekentjes, die voor mij allemaal op elkaar lijken, maar jij schijnbaar kunt ontcijferen :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten