de winter

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

de winter

Berichtdoor bart op 07 aug 2009 17:22

heb al zitten denken, nu warm weer allemaal geen probleem voor de musa's,maar als het winter word wat moet je er mee doen,kunnen ze tegen de vorst of wel
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 07 aug 2009 18:24

Het lijkt gek, midden in de zomer al aan de winter denken, maar het is eigenlijk wel zo verstandig. Voor je het weet staat je huiskamer 's winters helemaal vol met "wintergasten" :lol:
Voor mij persoonlijk is dat dan ook één van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van nieuwe exoten: hoe winterhard of kan ik hem 's winters nog ergens kwijt.

Musa's zijn niet allen even winterhard. De Musa acuminata bv. moet absoluut naar binnen.
De Musa basjoo en de Musa sikkimensis zijn wat dat betreft iets eenvoudiger te houden; zij kunnen tot -12°C hebben.
Maar let op hiermee bedoelt men de wortels! Het bovengrondse gedeelte vriest al veel eerder kapot!

Je kunt je Musa dan ook het best beschermen tegen vorst. Christophe heeft een artikel geschreven hoe je het beste te werk gaat: "Hoe een bananenplant beschermen in de winter".

Maar ook met deze methode is het met heel strenge vorst als afgelopen winter (-18°C bij mij) niet zeker dat de Musa het zal overleven. Een andere methode is uitgraven. Je snijdt ook eerst weer alle bladeren af, vervolgens graaf je hem uit en plaatst hem in een kuip. De kuip aanvullen met grond is niet nodig. Het geheel zet je luchtig maar vorstvrij weg, in de garage bv. Je geeft vanaf nu ook geen water meer. In het voorjaar zet je hem weer terug in de volle grond. Na deze warme overwintering zal hij snel weer verder groeien.

Persoonlijk ga ik komende winter deze techniek proberen aangezien ik afgelopen jaar 2 vd 3 basjoo's ben kwijt geraakt terwijl ze wel goed ingepakt waren.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: de winter

Berichtdoor bart op 08 aug 2009 08:52

dank u voor je bericht,ik zal ze wel uitgraven en bij mijn ouders in de garage plaatsen,daar vriest het niet binnen,en gaan ze dan niet dood als je ze geen water meer geeft,
en ng een vraagje wanneer moeten ze uit de grond
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 08 aug 2009 13:15

Voor mij wordt het deze winter ook een eerste keer met deze methode hoor ;)
Maar volgens TropiRo komt het zo allemaal goed :mrgreen:
Aangezien de groei stilvalt wegens de kou, en er geen blad meer aan zit is er ook geen verdamping.
Je moet ze natuurlijk niet te warm wegzetten.

Wanneer je ze moet uitgraven/inpakken is altijd een beetje afwachten wat het weer doet.
Vóór de eerste strenge vorst natuurlijk. Vorig jaar was ik iets te snel en begon ik al bij de eerste nachtvorst. Enkele dagen erna liep de temperatuur echter weer redelijk op tot 13°C waardoor ze veel te warm stonden.

Maar ik ben er zeker van dat er tegen die tijd een nieuw topic geopend zal worden waarin we onderling de stand van zaken hierover zullen uitwisselen ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: de winter

Berichtdoor bart op 08 aug 2009 16:06

en bij mij staan er veel jonge scheuten eraan,mogen die er dan er ook af,of moet je dat vroeger doen
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 08 aug 2009 21:53

Die jonge scheuten kun je eraf halen zodra ze eigen wortels hebben. Hiervover meer in dit artikel: Hoe stek ik een bananenplant?

Ik wacht zelf totdat ik hem helemaal uitgraaf in het najaar. Zo wordt het een iets voller geheel wat ik persoonlijker mooier vind.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: The Flying Dutchman en 129 gasten