winter op komst

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

winter op komst

Berichtdoor barre op 12 aug 2009 22:15

Effe nog een vraag, tis waarschijnlijk een idiote ... maar toch..

Ik heb nu een 14 tal bananen staan (tussen 20 en 2 meter groot)

Tegen de winter uitgraven zie ik wel zitten...(in pot in grond)
Om als de bladeren af te snijden zie ik het minder zitten...

Kan ik ze gewoon niet binnen in een niet gebruikte slaapkamer zetten (temp. 15 graden).
Of is licht ook super belangrijk?

groetjes Bart
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor TropiRo op 12 aug 2009 22:47

Als ze binnen staan bij 15 graden en vol in blad dan hebben ze wel licht nodig, ze mogen niet te donker staan bij die temperatuur. Als je ze donker wilt bewaren dan moet je de bladeren eraf halen en de kluit zo droog mogelijk houden bij een temperatuur tussen de 5 en 10 graden een basjoo kan op deze manier zelfs rond de 0 graden gehouden worden zijn mijn ervaringen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor lapalmeraie op 12 aug 2009 22:49

...zo droog mogelijk...
Geef je dan de hele winter helemaal niets van water? Of af en toe en heel klein beetje zodat hij niet helemaal uitdroogt?

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor philip op 12 aug 2009 22:56

Hoi
Indien je ze plant in potten met de bladeren eraan,zal de plant doordat ze verplant is al de energie
in het herstellen van de wortels stekken en zullen de bladeren na enkele dagen slap hangen en afsterven,(daardoor is de stam nog niet dood,alleen de bladeren)dan nog niet gesproken van het te kort aan licht (als het de bedoeling om ze verder te laten groeien)je mag ze uitgraven en op een koele vorstvrije plaats zetten met de bedoeling om te overwinteren,maar om de groei verder te zetten zal dat niet lukken(zoals die buiten tijdens de zomer groeit)Ik heb het ooit geprobeerd met een stam van ongeveer 1m40 en dit zijn mijn bevindingen,
en inderdaad weinig water toedienen(1x /maand een beetje om kluit vochtig te houden,dat die niet volledig uitdroogd)
Mvg Philip.
Laatst bijgewerkt door philip op 12 aug 2009 23:11, in totaal 2 keer bewerkt.
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor lapalmeraie op 12 aug 2009 23:04

Ik heb inderdaad afgelopen winter een uitloper gestekt en binnen laten overwinteren als back-up (gelukkig maar!). Ondanks de lichte, warme standplaats groeide die praktisch niet.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor TropiRo op 12 aug 2009 23:06

Ik geef wel een klein beetje water, de eerste 3-4 weken ( ligt eraan hoe droog de kluit is) helemaal niks en dan heel rustig eens per 2 weken een klein beetje water. Begin maart begin ik ze meer water ( lauw water met voeding) te geven waardoor de groei weer wordt gestimuleerd en zodra het eerste blad weer beweging geeft gaan ze weer de grond in. Voor mij werkt dit perfect en de grote stammen die ik op deze manier heb overwinterd zijn met hun 12de blad van dit jaar bezig.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor philip op 12 aug 2009 23:29

Hoi TropiRo
We hebben inderdaad op enkele kleine details na dezelfde methode toegepast,die van mij
stond op een goed geisoleerde zolder en in maart begon er al groei te zijn in de voorlopige pot
waar die geplant stond;nu haal ik die niet meer uit door de omvang van het wortelgestel.
Beide methoden hebben pro en contra,als je die onvoldoende beschermd kan die kapotvriezen en
als je die uitgraaft moet het wortelgestel zich terug herstellen.
Mvg Philip
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor barre op 13 aug 2009 00:00

philip schreef:Hoi
Indien je ze plant in potten met de bladeren eraan,zal de plant doordat ze verplant is al de energie
in het herstellen van de wortels stekken en zullen de bladeren na enkele dagen slap hangen en afsterven,(daardoor is de stam nog niet dood,alleen de bladeren)dan nog niet gesproken van het te kort aan licht (als het de bedoeling om ze verder te laten groeien)je mag ze uitgraven en op een koele vorstvrije plaats zetten met de bedoeling om te overwinteren,maar om de groei verder te zetten zal dat niet lukken(zoals die buiten tijdens de zomer groeit)Ik heb het ooit geprobeerd met een stam van ongeveer 1m40 en dit zijn mijn bevindingen,
en inderdaad weinig water toedienen(1x /maand een beetje om kluit vochtig te houden,dat die niet volledig uitdroogd)
Mvg Philip.


Philip, ik ga ze niet in potten planten, ze zitten momenteel in ruime potten in de grond verplant, dus makkelijk er uit te halen.

Dan is het geen probleem om ze op een kamer te laten overwinteren dacht ik... met een weinig water en enkele bladeren.
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor philip op 13 aug 2009 00:11

Hoi,
Dit is natuurlijk een andere situatie,daar heb ik geen ervaring mee,denk dat het probleem
zal zijn van te weinig licht tijdens de wintermaanden om normale groei te hebben,niet te min
misschien wel de moeite om het te proberen.
Mvg Philip.
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: winter op komst

Berichtdoor lapalmeraie op 13 aug 2009 08:46

Dat is inderdaad een ander paar mouwen :D
Ik zou in dat geval gewoon de pot uitgraven en binnen zetten.
Hij zal, wegens kortere dagen en minder licht, bijna niet meer groeien, daarom pas je de watergift hierop aan -> veel minder. Bovendien geef je geen mest.

Op die manier zal jouw banaan niet groeien maar ook niet achteruit gaan. "on hold" zeg maar ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 124 gasten