Musa yunnanensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa yunnanensis

Berichtdoor KevinC op 07 okt 2009 20:24

Iemand ervaring met de Musa yunnanensis? :)
Groeit deze goed in de zomer? En kan deze 's winters buiten overwinterd worden mits wat bescherming?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor Christophe op 07 okt 2009 22:52

Ik had er al van gehoord, maar kende hem niet. Ik denk dat Yunnan een provincie is in China, dus dan weten we meteen de oorsprong.

Ik heb nog even gezocht, en vond een prachtige foto van de bloem van een Musa yunnanensis:
Afbeelding

Heb je er bij toeval zijscheuten van ... :oops:

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor KevinC op 08 okt 2009 07:11

Hij komt idd van China en zou tot - 5°C vorst moeten aankunnen dus vroeg ik me af of ik hem buiten kon laten staan onder een flink pak bladeren ofzo tijdens de winter.

Idd een prachtige bloem en de plant zelf kan tot 12m hoog worden.

SOrry, ik heb er nog geen zijscheuten van. Mijn plantje is zelf nog maar 30cm hoog. :)

grts
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor Christophe op 08 okt 2009 13:19

Wel, als een bananenplant winterhard (of beter gezegd: vorstbestendig) is tot -5°C dan kan je hem beter in huis laten overwinteren, zeker als je maar één exemplaar hebt. Als je wat meerdere exemplaren hebt kan je een beetje testen. Bv. de Ensete ventricosum 'Maurelli' is vorstbestendig tot -6°C en kan je met veel bescherming laten overwinteren in de tuin, maar als het dan mislukt, dan sta je daar ... :?

Lees ook het super artikel dat La Palmeraie heeft geschreven over het overwinteren van een bananenplant: Winterbescherming bananenplant

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor draco op 08 okt 2009 19:19

Musa yunnanensis
Yunnan Banana

A beautiful, high altitude banana from China's Yunnan Province that has proven to be a very interesting cold tolerant species that will thrive under similar conditions as the legendary Musa basjoo and M. sikkimensis, even though not quite as hardy. It is a slender- stemmed, extremely fast growing plant with large leaves supported by waxy white leaf stalks. Some confusion surrounds the introduction of this banana into cultivation: It originally came to us misidentified as Ensete wilsonii, was subsequently thought to be Musa itinerans, as which we have had it in our assortment for a long time, and it now turns out to be a new species, described in 2007 by Markku Hakkinen as Musa yunnanensis

bron : rarepalmseeds
draco
 

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor KevinC op 28 maart 2010 21:55

Hoe gaat het met jullie yunnanensissen?

De mijne heeft heel de winter in de serre gestaan bij een min. temperatuur van 5-6°C en heeft ongeveer 2 bladeren aangemaakt.

Binnenkort gaat hij in de volle grond met flink wat meststoffen erbij, ik ben benieuwt hoe groot hij binnen een paar maanden is... :roll: :)

Hij lijkt trouwens een rode schijn op de sigaar te hebben, lijkt wel een heel klein beetje op de kleur van een M. sikkimensis. Is dit normaal?

M.yunnanensis

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor Christophe op 28 maart 2010 22:02

Hey Kevin,

Met mijn Musa yunnanensis ging het de hele winter goed ... tot op het einde :(

Ik heb hem in nieuwe verse potgrond gezet en hoop écht dat hij erdoor komt. Dit was een soort die ik graag wou overhouden deze winter :(

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor KevinC op 28 maart 2010 22:06

Hey

Oei, dat is jammer. Hopelijk komt hij er nog door.
Mocht het niet zo zijn zal ik je wel eens een scheutje bezorgen als ik er heb. Ik denk niet dat Guus nog yunnanensissen heeft staan. Hij er maar 3 geloof ik toen we hem vorig jaar kochten.

Zijn er trouwens nog mensen die deze banaan hebben? Wat zijn de ervaringen hiermee?

Ro? :D

Grts
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor TropiRo op 28 maart 2010 22:51

Bij mij is hij goed de winter doorgekomen in de koele en donkere berging alleen is tijdens het transport van de berging naar de tuin de stam gebroken net boven de aarde, de kluit is nog wel levende en zit een beetje groei in, afwachten hoe groot hij dit jaar zal worden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa yunnanensis

Berichtdoor Christophe op 28 maart 2010 22:55

Hij is goed de winter doorgekomen bij me, maar merkte dat hij wat droog stond. Ik heb hierbij water gegeven ... maar beetje te veel denk ik.

Hij had best nog gezonden wortels hoor, dus ik hoop dat hij gewoon weer uitloopt. De hoofdstam was kapot. Guus heeft er nog voor 15€. Ik ruil liever eentje met jou eigenlijk ;)

Ik heb best nog wat leuks staan voor je! (a)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten