Gunnera Manicata bloei...

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor JmC4c op 14 mei 2014 21:20

Even een update, want de groei zit er goed in ;)

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 mei 2014 00:18

Oja, hoe kon ik Sven nu vergeten zijn :D Die heeft inderdaad ook al zo'n geweldig exemplaar. Peter jouw grote staat ook vlak bij je vijver, dat zal ook veel uitmaken ;)

@Sven, prachtig man, bedankt voor de foto's. Vind die andere ook geen kleintje meer hoor. Die bladeren groeien meer omhoog door die haag denk ik inderdaad. Hoe lang staat die er nu weer bij jouw in volle grond ? Ook prachtige bloei. En als wij kleintjes hebben, heb je dan geen foto's van die grote van de bamboevereniging ? Hoe krijgen hen die zo groot ? Ik ga de overwintering ook anders aanpakken volgende winter, knol beter beschermen zodat die minder beschadigd/rot...

@J-M, die is ook goed op dreef man, word een beest geloof me. Dat dichtgevouwen blad dat daar opkomt, word giant ;) Fijn al die foto's mensen ! :thumb_up:

@Lieven, helaas maar dat is inderdaad een Tinctoria.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor iwanito op 18 mei 2014 16:07

Okee dan, met angstzweet in de handen post ik bij deze de foto's van mijn Gunnera, gekocht als Manicata bij Palmaverde.
Hopelijk willen jullie voor mij duidelijkheid geven of dit nu een Manicata is of een Tintoria.
Ik kom er zelf niet aan uit en blijf twijfelen.

Op de eerste foto staat mijn zoon ernaast ter vergelijking, hij is 1.60 mtr:
Afbeelding

Eén van de bloemen:
Afbeelding

Mijn hand bij een blad om een idee van het formaat te krijgen.
Afbeelding
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor p e t e r op 18 mei 2014 23:18

Omdat ze zo mooi zijn...

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor shusui op 18 mei 2014 23:22

iwanito schreef:Hopelijk willen jullie voor mij duidelijkheid geven of dit nu een Manicata is of een Tintoria.
Ik kom er zelf niet aan uit en blijf twijfelen.


Helaas, dit is een typisch beeld voor een tinctoria en geen manicata. :(

@ Peter, bij u staat hij er prachtig bij !
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor shusui op 19 mei 2014 00:19

Waterboyke schreef:
@Sven, Hoe lang staat die er nu weer bij jouw in volle grond ? Ook prachtige bloei. En als wij kleintjes hebben, heb je dan geen foto's van die grote van de bamboevereniging ? Hoe krijgen hen die zo groot ?


De eerste foto die ik van de mijne kan terugvinden is van 2008, maar er ligt stro rond dus die heeft daar al een winter meegemaakt. Dus waarschijnlijk is hij geplant in de zomer van 2007.
Hier een foto van 18-05-08:

Afbeelding

Mijn plant had ook al veel groter kunnen zijn. Een van de laatste heel koude winters zijn hier alle grote koppen van mijn grote Gunnera dood gevroren. Er was maar 1 jonge kop die de winter overleeft had. Deze zat diep in de plant(dus ook in de bescherming) terwijl de grote koppen al een stammetje hadden en dus minder diep in de bescherming zaten.
Die ene kleine kop die toen geen schade had is nu de grootste van de plant.
Alle andere groeipunten zijn na die strenge winter uitgeschoten uit slapende ogen.

Ik vind niet direkt goede foto's terug van de heel erg grote Gunnera's in de bamboevereniging.
De grootste die ik ken bestaat uit een 10 tal grote groeipunten/ stammen, waarvan sommigen 1m hoog zijn. De stammen zelf nemen al een oppervlakte in van 2-3m diameter, tel daar de bladeren nog bij en je hebt een monster...

1 ding zie ik altijd terugkomen bij de grote Gunnera's en dat is dat ze met hun voeten in het water staan, meestal een natuurlijke vijver.

Groeten,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor iwanito op 19 mei 2014 07:48

shusui schreef:
iwanito schreef:Hopelijk willen jullie voor mij duidelijkheid geven of dit nu een Manicata is of een Tintoria.
Ik kom er zelf niet aan uit en blijf twijfelen.


Helaas, dit is een typisch beeld voor een tinctoria en geen manicata. :(

@ Peter, bij u staat hij er prachtig bij !


Oh da's lekker dan, ik ga vandaag nog contact zoeken met Palma Verde. Ben benieuwd naar de reactie.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor iwanito op 19 mei 2014 08:59

Inmiddels in contact getreden met Palma Verde. Iemand een tip bij wie ik een ECHTE Manicata kan kopen?
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor shusui op 19 mei 2014 09:52

Palma Verde zelf kan er ook niets aan doen waarschijnlijk. Het probleem zit bij de vermeerderingsbedrijven, kwekers en groothandels. Alle tuin en vijvercentra verkopen ze onder de verkeerde naam.

De beste manier om de echte vast te krijgen is een scheut vragen aan iemand die de echte ! in de tuin heeft...

Een tijdje geleden zijn er nog echte aangeboden hier op palmvrienden.

Groeten,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2014 13:58

Inderdaad, bij De Bock in Ename stonden er ook weer vier, allen verkeerd gelabeld.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten