Vriesea

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Vriesea

Berichtdoor lapalmeraie op 28 mei 2009 20:30

Palmvrienden

Ik heb nu ruim een jaar een Vriesea staan.
Eenmaal uitgebloeid komt er geen nieuwe bloem meer aan de moederplant heb ik gelezen.
De verdorde bloem heb ik er dan ook enkele maanden geleden uitgeknipt.
Nu worden er nieuwe uitlopers gevormd die inmiddels al zo'n 20cm groot zijn.
Zou ik deze kunnen afscheuren en individueel oppotten? Of laat ik ze het best zitten?
Heeft iemand er al ervaring mee?

Alvast bedankt
LP

Voor de duidelijkheid: het gaat om zo'n plant ;)
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor paul op 28 mei 2009 22:31

Hallo,
ik heb zelf geen ervaring met deze planten, maar in een kamerplantenboek lees ik het volgende: ...veel licht, en 's zomers bescherming tegen zon op het heetst van de dag. Giet de bladtrechters geregeld vol regenwater; geen water bij de wortels laten staan...
Na enkele maanden sterft de bloeiende rozet af. Wilt u de jonge planten aan de voet ervan voortkweken, zie "Guzmania"!
Hier komt het:
... wie na het sterven van de hoofdplant de jonge rozetten aan de voet verder wil kweken, krijgt met het klimaat in de landen van herkomst te maken. In Midden- en Zuid-Amerika groeien Guzmania's op de bosbodem en nog vaker tegen bomen. Het is er warm en vochtig en die omstandigheden zult u thuis moeten imiteren. De planten kunnen slecht tegen temperaturen beneden 18°C en verlangen bovendien een hoge luchtvochtigheid van +/- 80%. Dit is in de huiskamer alleen te bereiken wanneer u de planten in een vitrine of paludarium kweekt. De potgrond moet bijzonder luchtig zijn, zodat het aangezuurde gietwater (of regenwater) vlot weg kan, anders rotten de wortels. Bovendien zult u in de winter flink bij moeten lichten om uiteindelijk weer bloemen te krijgen. Kortom: de gemiddelde plantenliefhebber kan de plant na de bloei het beste wegdoen.

tot zover het relaas, maar gemiddelde plantenliefhebbers zijn we niet, hé!!!
Veel succes,
Paul
ps: zelf heb ik ooit Aechmea fasciata verder kunnen kweken en in bloei krijgen, maar deze plant is volgens datzelfde boek WEL gemakkelijk verder te kweken! Is één van de gemakkelijkste bromelia-achtigen.(+/- dezelfde werkwijze als Guzmania's)
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor lapalmeraie op 28 mei 2009 22:37

Zeer nuttig Paul, bedankt! ;)
Ik ga de uitlopers maar laten zitten om te zien wat het geeft.
Want zo te zien zijn ze nogal veeleisend en tot nu toe heeft hij het immers mooi gedaan.
Met 4 lange uitlopers ben ik hoopvol voor nieuwe bloemen.

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor paul op 28 mei 2009 22:42

Ik zou wel de plant in een wat grotere pot planten, en regelmatig wat kamerplantenvoeding geven.
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor lapalmeraie op 29 mei 2009 09:08

Bovenstaand is een Google fotootje, de mijne staat in een nog kleinere pot :lol:
Bedankt voor de tip!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor dest_planten op 05 jun 2009 09:20

Hoi,

Ik heb een vriesea ' Astrid' en vriesea 'Delicatula' staan. Deze maken vele zijscheuten en geraken gemakkelijk terug in bloei. V. 'Delicatula' heb ik vorig jaar bijna uitgebloeid gekocht en deze maakt nu 3 nieuwe bloeischeuten.

Andere bromelia's die gemakkelijk terug in bloei geraken zijn : Billbergia nutans en Billbergia 'Windii'. Deze bloeien vooral in het voorjaar. Ik heb nog andere Billbergia's staan maar die hebben nog niet gebloeid. Ook de Aechmea's heb ik nog niet terug in bloei gekregen.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor lapalmeraie op 05 jun 2009 12:59

Dag Stefan

Bedankt voor de aanvulling.
Laat jij de nieuwe scheuten zitten of pot je deze apart op?

Vrgroeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor dest_planten op 05 jun 2009 15:18

Hoi,

Ik laat de zijscheuten staan omdat je dan een vollere plant krijgt. Maar ik moet binnenkort mijn Billbergia nutans en Billbergia ' Windii' gaan delen omdat de hangpotten vol geraken.

Het schijnt moet bij Aechmea's wel de zijscheuten verwijderen als deze groot genoeg zijn omdat de 'moederplant' na het bloeien afsterft. Dit heb ik nog niet waargenomen bij mijn Vriesea's.

Groeten,

Stefan
Bijlagen
vriesea.jpg
Vriesea 'Delicatula'
vriesea.jpg (3.14 KiB) 12647 keer bekeken
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor palmpje op 15 jun 2009 23:04

Ik heb ook nog 2 Vrieseas gehad, maar uiteindelijk verdorden de planten volledig. Ik vind het geen gemakkelijke planten omdat je weinig feedback krijgt of ze het goed doen of niet, tot ze éénmaal dor zijn geworden. Ik heb het maar opgegeven met Vrieseas. :oops:
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Vriesea

Berichtdoor Toon op 17 jun 2009 00:17

hallo iedereen,

ik denk dat het ook geen makkelijk plant is. maar potgrond kan je aanpassen. vochtigheid: niet vlak boven een radiator en elke dag met een plantenspuit vernevelen doet ook al veel.
om terug in bloei te krijgen eigenlijk een makkelijk trukje (geleerd op school ;) ) je neemt een vrij tot zeer rijpe appel en die leg je naast de plant. appel geeft ethyleen af en dat is een rijpingsgas (hormoon) dat zou er voor zorgen dat de planten weer beginnen bloeien. proberen maar zou ik zeggen :D

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten