Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor yakuza op 16 okt 2011 17:48

Ik heb vandaag men tetrapanax van 3 jaar verwijderd.
Woekeren man man man. Buren hadden er last van :? .
Wortels van +- 4 cm dik.
Heb nog wel enkel stekken genomen en volgend jaar blijven ze in pot.

grtz yakuza
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 okt 2011 19:03

Ik zie nu pas dit topic...
Hier gaat het super met de Tetrapanax !
Overlaatst heb ik van de vier bloemtakken drie gesnoeid op aanraden van Erna voor koprot. Ik heb er toch nog eentje laten staan om te kijken wat het word, zodra ik het mis zie gaan of het te koud word gaat die vierde er ook meteen af. Hieronder wat foto's van toen, was op 02 Oktober gedaan !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het poeder dat deze plant aanmaakt is echt niet normaal en erg irriterend op de luchtwegen, weet niet of dit eigenlijk wel gezond is ? Ik heb 1 bloemtak proberen schoon blazen met een compressor want ik was wel benieuwd hoe het er uitziet onder al dat poeder en hieronder zien jullie dat resultaat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook juist daarnet ondekt dat hij in de bovenste kop (hoofdstam) alweer een stuk of 5 of 6 bloemtakken aan het maken is ofzo en ook nog eens gesplitst is met een zijstam ? Die bloemen opnieuw vind ik niet zo goed eigenlijk zo net voor de winter :? Hieronder foto's van daarnet...

Afbeelding

Afbeelding

Sinds die met bloemen is begonnen in Augustus tot nu heeft die niet veel meer bladeren en hoogte gemaakt, hoogte vind ik niet erg want dat hoeft voor mij niet maar met het weinig nieuwe blad lijkt die een beetje kaal bovenaan... Hier dan ook nog eens een foto van de gehele plant...

Afbeelding

De beschutting is 2,10 meter hoog dus zo hoog is hij dus nu :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor p e t e r op 16 okt 2011 19:24

Het poeder dat deze plant aanmaakt is echt niet normaal en erg irriterend op de luchtwegen, weet niet of dit eigenlijk wel gezond is ?


Ik heb dit ook al ondervonden. Het zorgt voor een sterke vernauwing (bronchoconstrictie) van de luchtwegen. Dus mensen die gevoelig zijn hiervoor zoals Astma, hooikoorts,... patienten moeten hier toch mee oppassen bij het hanteren of vervoeren van deze planten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor fordbully op 16 okt 2011 19:35

super mooie tetrapanax waterboyke, ben jaloers.... Hier 1maal geplant en kapot gevroren, daarna nooit meer eentje geplant;
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor JmC4c op 18 okt 2011 16:21

Ja, zeg wel. Prachtig exemplaar. :thumb_up:
Ik wist eerlijk gezegd niet wat deze poeder was :oops:
Ik dacht dat het beestjes waren, of een ziekte. :)
Dus bij deze bedankt voor de info. ;)
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor Mul60 op 18 okt 2011 18:05

p e t e r schreef:
Het poeder dat deze plant aanmaakt is echt niet normaal en erg irriterend op de luchtwegen, weet niet of dit eigenlijk wel gezond is ?


Ik heb dit ook al ondervonden. Het zorgt voor een sterke vernauwing (bronchoconstrictie) van de luchtwegen. Dus mensen die gevoelig zijn hiervoor zoals Astma, hooikoorts,... patienten moeten hier toch mee oppassen bij het hanteren of vervoeren van deze planten.


Heb na het aanplanten van een oudere stek, met veel poeder, erg veel last gehad van mijn luchtwegen.
Schat wel een week of twee, heb gewoonweg naar lucht lopen happen. Heb er wel aan gedacht dat het van dit poeder zou kunnen zijn maar zeker weten wist ik dat niet.....naar alle waarschijnlijkheid gaat die er dan toch maar uit. Helaas.
Of is het niet zo erg als je er niet direct mee in aanraking komt....maar een flinke windvlaag kan ook wat stof op doen waaien.
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor p e t e r op 18 okt 2011 20:41

Ik denk dat het niet zo erg is in de buitenlucht als je de plant met rust laat. Het zal een soort natuurlijk verdedigingsmechanisme van de plant zijn bij beroering vermoed ik.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor lapalmeraie op 23 okt 2011 16:59

Klopt... ooit eens een hele partij vervoerd en heb toch een hele middag staan hoesten.
Maar zolang je er niet intensief mee in aanraking komt is er niets aan de hand ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14415
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 okt 2011 16:10

Bedankt voor de complimentjes guy's, ik ben er ook wel fier op :) Tis idd een prachtig exemplaar :thumb_up:

Het poeder is idd een soort verdediging van de plant denk ik. Ik heb bijvoorbeeld nog geen slakken op de Tetrapanax gezien terwijl ik hier heel veel last van slakken had dit jaar (niks gestrooid tegen slakken) Zij zullen dus dat poeder waarschijnlijk haten enz...
Zolang je niet aan de plant ligt te schudden of wrijven komt er geen poeder vrij hoor dus last heb je er eigenlijk niet van. Enkel als je er echt aan bezig bent enzo zoals gezegt. ;)
Komt ook niet vrij door stevige wind ofzo hoor...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Hoe gaat het met julie tetrapanax ?

Berichtdoor plasta op 25 okt 2011 20:45

Dimi, een pracht exemplaar :thumb_up:
Nadat hier de maurelli in september ook op de tetrapanax was gevallen, is er dus behoorlijk wat schade geweest. Van beide stammen zo'n 30 tot 40 cm afgebroken en dus ook geen bloemen. Hij is echter wel weer gaan groeien.
P1060681-K290.jpg
P1060681-K290.jpg (289.8 KiB) 4714 keer bekeken


Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten