trachycarpus fortuneii geel bruine punten

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: trachycarpus fortuneii geel bruine punten

Berichtdoor retep43 op 03 jun 2010 13:20

Hoi Bommetje,
Bedankt voor je tip.
In de winter heb ik de 2 kleintjes onder m'n zonnescherm gezet, maar de grote staat gewoon waar hij nu ook staat dus gewoon in weer en wind.
Nou heb ik een heel klein tuintje dat erg beschut is tegen weer en wind, en heb ik afgelopen winter
wat extra maatregelen genomen door de potten in te pakken met tempexplaatjes die ik aan elkaar
gelijmt heb met purschuim, en daar dan een lampje van 60 watt in gehangen zodat de potten
dus vorstvrij bleven, en dat is goed gelukt.
Alleen hebben de 2 kleintjes nu een aantal speren die al bruin waren voordat ze open gingen,
maar het was me dan ook een strenge winter zoals we lang niet meer gehad hebben.
Ik lees dan ook op andere forums dat er veel mensen bij zijn die met compleet verwoeste trachycarpussen zitten, dus kom ik nog elke keer goed weg met de mijne die notabene in potten staan, en dus eigenlijk meer vorstgevoelig zijn dan exemplaren die in de volle grond staan.
Eigenlijk vindt ik die beredenering onzin, want je ziet wel dat je een exemplaar in een pot beter kunt beschermen dan een exemplaar die in de grond staat, want je kunt op de grond gooien wat je wilt, als het zo hard en langduring durft te vriezen zoals de afgeloopen winter, de vorst toch
onder de beschermlaag doorgaat, en menig trachy naar de donder helpt.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 03 jun 2010 13:40

@ amourath
Bedankt voor het compliment. Het was dan ook best een karwei om die krat te maken.
Ik heb het dan ook gemaakt van een restpartij hout wat ik nog had liggen en heb ik alleen maar
die tempex plaatjes moeten kopen en 2 potten met verf. als ik dat niet had gehad zou ik dik 250
euro kwijt zijn geweest aan materiaal.
ik heb zo ook een demontabel kasje gemaakt van restmateriaal van een partij onvolledige pergola's.
Als je die wilt zien moet je maar even zeggen, dan plaats ik een paar foto's.
Het is er een van 3 bij 2 meter en 2,50 hoog en met een rond dak.
Verder heb ik die papagaaien goed afgericht he?
Nee hoor, die zijn van polystone en gewoon te koop bij overvecht.
Polystone is polyesterhars met een soort van gemalen steen. Ze zijn niet echt kleurvast,
dus is het raadzaam om ze niet in de volle zon te plaatsen. die grote die aan de parasol hangt was wel een dure van ruim 45 euro, dus niet echt goedkoop, maar wel erg mooi en groot, namelijk een hele meter van kop tot staart.
Hier alvast een foto van het kasje, vlak voor ik hem ging afbreken, want op die plek komt
in de zomer een zwembad te staan.
M'n tuin is maar 6 bij 9 meter, en daar staat dus een grote denneboom op, m'n tuinset, een serringenboom en een euonimus en zometeen m'n zwembad en dan nog ruim 70 potten met
bananen, hotensia's, begonia's, ect ect etc, dus lekker propvol en imo een klein paradijsje.
Als alles klaar is zal ik wel een paar panoramafotos maken en hier plaatsen.
Bijlagen
DSCF1821.JPG
DSCF1821.JPG (117.21 KiB) 3322 keer bekeken
DSCF1814.JPG
DSCF1814.JPG (121.02 KiB) 3322 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 03 jun 2010 13:58

Dat was een mooie kas.. zelf gemaakt? zeker geen 2 linker handen... :lol: .. vandaar dat die pot ook zo mooi gelukt is waarschijnlijk.. :lol:

Ik heb ook zo'n polystone papagaai. 2 zelfs.. een rode en een blauwe.
Die blauwe is aardig beter kleurbestendig dan die rode, terwijl die rode ook nog meer in de schaduw hangt... en die blauwe hangt er nu 2 jaar en die rode anderhalf...... :?:

maar zo te zien heb je ook al aardig wat exoten!!!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jun 2010 15:14

Dat ziet er inderdaad goed uit. Met veel zorg uitgedacht en gemaakt!
Davy (forumlid) ging ook zoiets maken of had dit al gedaan. Om de wieltjes te verstoppen heeft hij een laatste sierlijst met schroeven of magneten bevestigd. Zo is er niets van te zien en kun je 'm toch relatief eenvoudig verplaatsen. Natuurlijk zie je jouw waterafvoer dan niet meer.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 03 jun 2010 19:17

Hoi bommetje, ik heb alles behalve geld en 2 linkerhanden, dus dat zit wel goed.
Verder is rood een kleur die op alles erg snel verbleekt, dus is het normaal dat je
rode papagaaien verkleuren.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 03 jun 2010 19:21

hoi Niek,
mijn wieltjes zie je straks ook niet meer omdat er nog een rand met planken
onder komt die met de sierlijsten weer op hun plek worden gehouden.
Nu zitten ze er niet op omdat ik hem nog moet verrijden, en dat gaat niet
met die laaste rij planken er onder.
retep43

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?