Hoi Bommetje,
Bedankt voor je tip.
In de winter heb ik de 2 kleintjes onder m'n zonnescherm gezet, maar de grote staat gewoon waar hij nu ook staat dus gewoon in weer en wind.
Nou heb ik een heel klein tuintje dat erg beschut is tegen weer en wind, en heb ik afgelopen winter
wat extra maatregelen genomen door de potten in te pakken met tempexplaatjes die ik aan elkaar
gelijmt heb met purschuim, en daar dan een lampje van 60 watt in gehangen zodat de potten
dus vorstvrij bleven, en dat is goed gelukt.
Alleen hebben de 2 kleintjes nu een aantal speren die al bruin waren voordat ze open gingen,
maar het was me dan ook een strenge winter zoals we lang niet meer gehad hebben.
Ik lees dan ook op andere forums dat er veel mensen bij zijn die met compleet verwoeste trachycarpussen zitten, dus kom ik nog elke keer goed weg met de mijne die notabene in potten staan, en dus eigenlijk meer vorstgevoelig zijn dan exemplaren die in de volle grond staan.
Eigenlijk vindt ik die beredenering onzin, want je ziet wel dat je een exemplaar in een pot beter kunt beschermen dan een exemplaar die in de grond staat, want je kunt op de grond gooien wat je wilt, als het zo hard en langduring durft te vriezen zoals de afgeloopen winter, de vorst toch
onder de beschermlaag doorgaat, en menig trachy naar de donder helpt.