Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jul 2010 10:00

Ja hèhè :lol:
Nee echt bruin van rot bedoelde ik. Pfff, niet leuk.
Volgende keer zet ik 'm pas in de grond als hij groter is.
Nu ga ik die plaats denk ik opvullen met ofwel een sikkimensis ofwel de lasiocarpa die net weer uitgelopen is.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor amourath op 08 jul 2010 08:32

Goed nieuws Lapalmeraie! Mijn afgesneden basjoo toont een groei van 3 mm, er zit dus nog leven in... komt wel goed met jouw maurelli's ook.

Ik heb vooral héél veel bladluizen... de mieren vinden dat prima maar ik minder. Misschien moet ik wat oorwormen komen halen bij jullie :D
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor Patty op 08 jul 2010 08:47

@Lapalmaraie: Da's balen Niek! Hopen dat ze van de Lasiocarpa of Sikkemensis afblijven.
@Amourath: 3 mm is een goed begin! De komende dagen in ieder geval goed weer, dus dat zal wel helemaal goed komen met de Basjoo.

Inmiddels heb ik de hoop opgegeven, dan maar gaten in de Brugmansia's. Geen nachtelijke zoektochten meer. Ze zitten vol met knoppen, de eerste bloemen gaan langzamerhand open en dan vallen de bladeren niet meer zo op. Wel een aantal andere problemen maar die doe ik in een ander topic. Als de Brugmansia's volledig in bloei staan, zal ik een paar fotootjes maken. Kunnen jullie ook zien hoe mooi ze zijn.

groeten Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jul 2010 11:29

Gisteren heb ik een van de maurelli's uitgegraven. Die zat midden in een stuk gazon en zo'n leeg gat was niet echt mooi vond ik. De wortels waren nog kerngezond en ook de knol is keihard en mooi van kleur. waar de plant zat is het wel heel papperig maar ook niet rot ofzo. Ik vermoed omdat er veel vocht in deze plant zit.
Ik heb hem opgepot en zo in de serre gezet. Zonder watergift natuurlijk.
Ben heel benieuwd want na zoveel moeite tijdens de winter een mooie plant kunnen overhouden, dan is dit een beetje een teleurstelling natuurlijk.

In zijn plaats heb ik nu de sikkimensis gezet. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor amourath op 08 jul 2010 23:54

Misschien krijg je dan ook wel een wonderbaarlijke vermenigvuldiging :) Ik plaats straks wat foto's van de mijne in het 'zoek de 5 verschillen' topic :-)

Ondertussen vreet er ook iets gaten in mijn Brugmansia heb ik gezien... de schade blijft gelukkig heel beperkt. Ik ben blij dat de plant nu goed op weg is want hij heeft superlang met gele zielige blaadjes gestaan...
Afbeelding

De vreetsporen in een Washingtonia-blad:
Afbeelding

En hier de geknakte en onthoofde basjoo: nu duidelijk groei zichtbaar, hoera!
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor Patty op 09 jul 2010 13:53

Wat een pech! Is je hele Washingtonia zo aangetast of alleen dat ene blad? Zonde van dat mooie blad.

Je brugmansia ziet er gezond uit, is die al bloemen aan het maken? Bij mij begint de eerste plant te bloeien. Dat is degene die geen naam heeft en ook niet zulke bijzondere bloemen heeft. Maar dat maakt niet uit omdat ze altijd nog lekker ruiken.

Ennn... weer groei in de bananenplant Joepie. Hopen dat het nog een mooie plant wordt voordat het winter is, anders begin je volgend jaar weer niet lekker. Maar met dat mooie weer moet dat goed komen toch?

Zodra de Brugmansia's bloeien plaats ik foto's.

groeten Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor amourath op 09 jul 2010 14:07

Patty schreef:Wat een pech! Is je hele Washingtonia zo aangetast of alleen dat ene blad? Zonde van dat mooie blad.

Nee, gelukkig maar 1 blad, ik heb ze op tijd ontdekt :)

Patty schreef:Je brugmansia ziet er gezond uit, is die al bloemen aan het maken? Bij mij begint de eerste plant te bloeien.

Hij is volop knoppen aan het maken nu, ik verwacht pas bloei over enkele weken. Hij is wel tegen gigantische snelheden aan het groeien nu, leuk om zien dat hij zich zo herpakt heeft!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2010 09:36

lapalmeraie schreef:Gisteren heb ik een van de maurelli's uitgegraven. Die zat midden in een stuk gazon en zo'n leeg gat was niet echt mooi vond ik. De wortels waren nog kerngezond en ook de knol is keihard en mooi van kleur. waar de plant zat is het wel heel papperig maar ook niet rot ofzo. Ik vermoed omdat er veel vocht in deze plant zit.
Ik heb hem opgepot en zo in de serre gezet. Zonder watergift natuurlijk.
Ben heel benieuwd want na zoveel moeite tijdens de winter een mooie plant kunnen overhouden, dan is dit een beetje een teleurstelling natuurlijk.

In zijn plaats heb ik nu de sikkimensis gezet. ;)


De sikkimensis is ook aan het wegkwijnen :evil:
Gisteren in alle bladoksel weer oorwurmen moeten wegjagen.
Het puntje van het nieuwe nog opgerolde blad was, net als bij de maurelli's, weer helemaal bruin,rot.
Ook lopen er mieren over de plant. Toch zie ik nergens bladluizen; een gewilde prooi/partner van voorgaande insecten. Ik heb gisteren meteen wat insecticide op de plant gespoten met name in de bladoksels.

Nu twijfel ik, laat ik hem daar toch staan met de behandeling van insecticide of verplaats ik hem nu en waarnaar toe dan, pot of volle grond.

Daarom: wat zouden jullie doen? :)

Merci
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor Patty op 14 jul 2010 12:13

Niek, volgens mij doet een insecticide niet zoveel tegen oorwormen. Ik heb geen idee wat je moet doen maar ben er wel achter dat ik in de buurt van de klimop en bessenstruik geen brugmansia's moet plaatsen omdat er dan heel veel exemplaren aan de planten vreten. Bij mij staan alle planten in pot dus kan ik makkelijk schuiven. Inmiddels ken ik de plekjes waar ik ze absoluut niet neer moet zetten.
Waarom plant je jouw plant niet tijdelijk in een pot en dan kan je ook wat schuiven. Misschien vindt je ook wel een plekje waar minder van die krengen zitten.
Wat ik wel vreemd vindt is dat je mieren ziet lopen (en oorwormen hebt) en geen luizen maar wel weer rotte plekken. Het blijft lastig.

Ik heb al een paar weken niet meer gekeken in de bladoksels of er nog oorwormen zitten, zo op het oog is de vraat minder dus zullen er wel minder zijn. Vooralsnog blijven ze van mijn bananenplanten af. Hopen dat dat zo blijft.

Wat zul jij balen zeg, dat inmiddels de sikkemensis ook is aangetast. Hoe is het met de Maurellii? is die aan het bijtrekken?
Ik wens je heel veel succes met je zoektocht.

groeten Patty
ps. heb je de omgekeerde bloempot al geprobeerd?
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2010 12:40

Hij staat middenin een stuk grasveld, niets anders er rond.
Ze komen dus echt specifiek naar de sikkimensis.

De maurelli staat nu in de serre maar daar gebeurt vooralsnog niets.
De andere in de voortuin heb ik gewoon afgesneden en die is dus niet meer zichtbaar onder de cacaodoppen. Uitlopers heb ik nog niet gezien.

Ik twijfel bij het oppotten omdat de sikki het volgens mij beter doet in volle grond. ;)

De bloempot heb ik nog niet geprobeerd, maar zijn het ook inderdaad de oorwurmen die alles kapotmaken? Dat is nog maar de vraag.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron